HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med delningsfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2007/04/03 :  16:48:58  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Jag ska för första gången försöka mig på att bygga ihop ett enkelt delningsfilter till mina tangband högtalare.

Jag har fått hjälp av Tobbe L här på forumet som tippsade om att jag kunde bygga ett 2:a ordningens filter som delade vid 200 hz.

Problemet är komponentvalet, vad bör jag välja för komponenter?
fungerar det att köra billiga elektrolyter till filtret eller behövs det mera finkänsliga saker?

Kikade i en tabell över rekomenderade värden för 2:a ordningens filter som delade vid 200hz och där rekomenderades en kondensator med värdet 57 uf och en spole med värdet 9 mH.
Några tankar om detta?

Kikade omkring lite men hittade ingen spole som passade mina behov, kan man säta flera spolar efter varandra för att erhålla rätt värde?

kikade även på kondensatorer, och tex. polypropylenkondensatorer med de rätta värdena är ju dyra :P

är det bara att bita sig i skägget och köpa dyra komponenter eller finns det någon billigare lösning?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/03 :  17:10:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vilka element är det du använder?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2007/04/03 :  17:20:20  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Oj, ursäkta, elementen glömdes visst bort.

det är i alla fall TangBands W3-871s som används, tanken är att jag ska bygga en panel med 6 st element på varje panel.

inspiraionen till denna konstuktion kan man iakta i den här tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56630&SearchTerms=W3-871S
(5:e inlägget)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2007/04/03 17:20:58
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/04/03 :  17:59:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Spolar kan man seriekoppla, kondingar parallellkoppla för att få rätt värde eller, kör de programmen som finns gratis på Ljudia och HiFi-kit och lappa lite med delningsfrekvenserna upp och ned (10-20Hz) tills du hittar värden som är mer vanliga.
Är det ett standardbygge skulle jag välja elektrolyter - annasr tar du HiFi-kits 15uF polyesterkondingar.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2007/04/03 :  18:20:43  Show Profile Send Tomas J a Private Message
perfekt, då klämmer jag dit en elektrolyt så sparar jag ett par hundralappar =)
och spolarna går att seriekoppla säger du, blir det tex. 8mH om man seriekopplar 2st. 4mH spolar då?

edit: Hur många volt bör lytarna klara?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2007/04/03 18:41:50
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/03 :  18:47:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag kan lägga till att det du ger dig in på är ett väldigt stort, svårt och komplicerat område. Man lär sig genom att testa, simulera och läsa teori i ämnet.

Istället för att lappa ihop till rätt komponentvärde skulle jag vända på det och flytta delningen en liten bit för att automatiskt få standardvärden. Enklare, billigare och mer lättkopplat.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2007/04/03 :  19:08:09  Show Profile Send Tomas J a Private Message
nu kunde jag ändå knåpa ihop ett hyffsat billigt paket på ljudia, med 1 st 8mH drossel, 1 st 1mH drossel, 1 st 47uf bipolär kondensator och 1 st 10uf bipolär kondensator till varje kanal.
det landar på 323kr för båda kanalerna, det tycker jag är överkommligt...

Fungerar det att använda bipolära kondensatorer lika bra som elektrolyter?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/04/03 :  19:27:39  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Som sagt delningsfilter är inte det lättaste.

Men vad är det du ska ha upp till 200Hz.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2007/04/03 :  20:34:38  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Jag har flera allternativ, eventuellt bygger jag något helt nytt att kompletera med, men de allternativ jag har i dagsläget är ett par Carlssonhögtalare (som nog f.ö. kanske låter bättre för sig själva) och en egenkonstuerad subbas med 2 st 12" Zachry element.
Eventuellt kommer jag att bygga ett wicked-one "horn" när dessa är klara, jag vet inte villket det bästa allternativet är än.

Projektet går ändå ut på att jag ska lära mig något utav det, samt att jag behöver något att pyssla med när jag är sjukskriven ;)

Har märkt att delningsbiten inte är det enklaste man kan göra, men man måste ju prova, annars kommer man inte vidare!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/03 :  20:54:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Har märkt att delningsbiten inte är det enklaste man kan göra, men man måste ju prova, annars kommer man inte vidare!

Klockrent! Kör på och var ödmjuk inför uppgiften. Försök, bygg, träna och lär. Så gör jag!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2007/04/03 :  22:03:58  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Det är min livsfilosofi ;)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000