Author |
Topic |
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/04/03 : 10:27:03
|
Har precis köpt "The road to Esconido" av och med dessa båda laidbackens mästare.
En helskön platta som inte gör anspråk på att vara nåt mästerverk utan bara precis funkar. Två mästare i enkelt hantverk visar att det inte behöver vara invecklat och hysteriskt nyskapande för att vara bra.
Bra musik och bra ljud i en skön blandning gör detta till ett av mina bättre inköp för året, back to basic är ett uttryck som dyker upp i mitt huvud. En platta att må bra av. |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/04/03 : 10:45:46
|
JJ Cale är grym och kanske lite underskattad... Den plattan skall jag skaffa. Tack för tipset!
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/04/03 : 10:47:11
|
Bra skiva, jag håller med. Avslappnat och bra gitarrspel, samt gubbarnas coola röster |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 01:26:46
|
håller helt med om detta. Har den på 180gr USA pressad Dubbel Vinyl. Riktigt fett omslag, utviksbart så klart. Låter riktigt bra. |
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 07:17:46
|
JJ Cale är en stor favorit. Tror jag har den plattan nånstans också. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 08:07:46
|
JJ Cale har aldrig gjort en kass platta, kanske någon som är lite mindre bra men aldrig någon kass, Clapton däremot mår nog bra av cales sällskap, han har ibland varit farligt ute! Har ni sett på cales skivor det finns, vad jag vet, inga bilder på honom på de äldre skivorna. Ovanligt i rockbranchen! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 09:51:02
|
Jag har en dokumentärfilm om JJ Cale på hårddisken, inspelad från TV. Den heter "To Tulsa and Back". Jättebra film! Man förstår varför bilderna saknas. Han tycker inte han är det minsta viktig helt enkelt. En väldigt blygsam person. Filmen finns som DVD också, en av de absolut bästa musikfilmer jag någonsin sett fastän det är mest prat och mindre musik. Där finns intervjusnuttar med bland annat Eric Clapton, som är en hängiven beundrare av JJ Cale.
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:gzfqxqrdldje |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 13:31:11
|
Jag har sett den och den är mycket bra. Precis som du säger är Cales inställning helcool! |
|
|
|
Topic |
|