HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 nu fattar jag vikten av "rätt"källa!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2007/03/30 :  17:39:30  Show Profile Send pak a Private Message
OJ OJ OJ ! nu är jag glad nu.jag är så nöjd just i denna stund,så jag saknar nästan ord!
började nästan lessna på allt vad hifi heter.
trodde att alla mina ljudliga problem berodde på rummet anläggningen står i.-det gör det till viss del,MEN...att cdspelaren skulle vara SÅÅ viktig trodde jag aldrig!eller rättare sagt "rätt" spelare.
jag var kanonnöjd trodde jag med den förra spelaren.TRODDE!
det var en moddad marantz-lät kanon egentligen.på oslo hificenter försökte de allt vad de kunde för att få mig att byta ut den-för det var en stor "missmatch" till mina grejer-påstod de.trodde jag inte på,för min cd var ju jättebra!tyckte jag då.men det lät ju aldrig sådär BRA som det borde egentligen.spelaren blev av en helt oväntad händelse såld-hade glömt att ta bort en gammal annons.
så efter en månads letande efter den rätta så råkade jag ramla över en spelare som jag ALDRIG ens tänkt tanken att köpa.men nu gjorde jag det-olyssnad till och med! bara på rekommendation av ohfs.
nu står den hemma och glädjer mig stooort.
ljudet blev så oerhört lugnt,stort,dynamiskt,kontrollerat,bättre fokuserat-ALLT!
med marantzen var de så "krystat" och högt,att man höll på att bli döv på kuppen,MEN NU! ÅÅÅÅÅ
WADIA 850 ! det var det som skulle till här hemma.fasen att jag inte fattade det tidigare
nu har man ju en helt ny skivsamling igen HÄRLIGT!
marantzen är bra men i en myyycket lägre division.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2007/03/30 :  18:06:28  Show Profile Send leffee a Private Message
Grattis!
Härlig känsla det där.Var själv och hämta en ny vinylare i Karlskoga igår.
Jag är lika lycklig som du
/Leffe
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2007/03/30 :  21:26:51  Show Profile Send pak a Private Message
det bästa är att man kan anpassa den till förstärkariets känslighet.
med den förra kunde man knappt vrida på volymratten innan det vrålade till-nu kan man vrida upp som attan och det bara spelar helt ohindrat.kör på 0,5V.det verkar nästan som om det blev överstyrt förut.nu kan man nästan prata samtidigt som man spelar-fast det är ganska högt.OM man ändå hade ett fungerande rum också-då hade det blivigt ganska bra skulle jag tro.-för en gångs skull.det trista nu är att:var ska man fortsätta nu tro?,i nästa uppgradering.jag vill inte byta ut nåt mera ju.man kan ju inte sitta nöjd nu ju.det går ju inte.en stund kanske-sen blir det dyyrt i så fall...

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/30 :  21:33:02  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Satsa bara lite pengar på akustik,där det behövs,så lär du inte bli missnöjd!Det garanterar jag.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2007/03/30 :  21:36:56  Show Profile Send pak a Private Message
jag tror dig
det skulle bara va nåt som inte syns så förbaskat-har redan så vansinnigt mycke grejer redan

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/30 :  21:45:17  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Misstänker att taket är ganska fritt från prylar...

Att hänga upp ett par paneler där gör säkert susen.Bäst är om du fångat första-reflexen från högtalarna,med en bra placering.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/03/30 :  23:06:37  Show Profile Send Tomas a Private Message
Grattis pak! Har själv upplevt samma sak. Akustikproblem(trodde jag iallafall) som försvunnit med "rätt" källa.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/30 :  23:36:08  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Akustik problem kan omöligt försvinna av apparater möjligen maskeras av div aparater.
För vissa anläggnignar kan TOM nätstörning uppfattas som akustik problem, då kan ni tänka er vad man har att vinna om man försvårar för dessa två ogillade vanligt förkommande hot som grummlar till sterion.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/03/31 :  01:37:27  Show Profile Send Straub a Private Message
Roligt att du har hittat rätt Pak.
Var tidigare "lite skeptisk" till uppgradering med bättre cd efter att ha köpt en dyr cd-spelare utan att få nämnvärt bättre ljud (berodde troligen på en receiver som användes som försteg har jag förstått i efterhand) men efter att ha lyssnat på lite Naim-prylar har jag en helt annan åsikt. Så nu sitter jag och sparar.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/03/31 :  01:50:25  Show Profile Send jaejin a Private Message
Vad roligt för dig pak. Grattis till din nya cd.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/03/31 :  10:58:27  Show Profile Send Zombie a Private Message
Vilken marantz hade du och hur var den moddad?
Till vilket försteg körde du signalen?
Verkar ju som om Marantzens signal var överstyrd i försteget...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/03/31 11:00:05
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2007/03/31 :  12:58:58  Show Profile Send pak a Private Message
det var en cd17 ki-som harmony design moddat.
problemet började när jag fick tag på ett steg till och bryggade.
då blev det minst sagt känsligt.det är förövrigt adytongrejer.man kan vippa över en -10db brytare på försteget-men det hjälpte lite bara.sen kan man dämpa ytterligare 6 db innuti ,men det verkar helt fel att dämpa mitt i signalvägen.bättre att köra lågt från start och sen odämpat genom.BRA funkar det i alla fall nu:)
men det märks ju att marantzen var "tunnare" i ljudet i alla fall.förstod inte det uttrycket innan.den va absolut bra-ingen lyssningströtthet eller nåt sånt-men wadian är helt enkelt i en annan klass-det hörs.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2007/03/31 :  20:23:36  Show Profile Send pak a Private Message
nu har jag spelat en stund och kan konstatera att:jag kan inte fatta att det kan vara så stor skillnad!???
oavsett hur högt jag spelar så är det så vansinnigt lugnt.det värsta är att jag inte vet vad högtalarna tåler riktigt.känns som om det är obegränsade resurser just nu-men jag tror inte att högtalarna mäktar med riktigt.det knäpper till lite i den ena diskanten ibland när det blir högt.det skriker ju inte-bara knäpper lite.uuuh hoppas inte att nåt händer bara-får försöka behärska mig med volymen.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000