HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vilka motstånd och kondesatorer är bäst ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/03/28 :  12:02:20  Show Profile Send poppen a Private Message
Denna fråga kanske har funnits upe förut. Har noterat att vissa av er där ut byter utfabrikatb på motstånden Vilka tillverkare har enligtber de bästa audio egenskaperna för annars finns det ju ingen anledning att modda. Ok det kan vara kul ,en moda för modandets egen skull kanske är lite overkill.

Så vilka fabrikat är bra liksom mindre bra .


rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/28 :  12:28:24  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Trevligt ämne. Kommer antagligen bli så att några rekommenderar ett gäng audiofila märken som är erkännt, av vissa, bra komponenter. Sedan kommer ett annat gäng säga att det inte spelar roll och att det är att kasta pengar i sjön.

Jag återkommer senare under dagen för att se hur tråden utvecklar sig.

/M
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/03/28 :  13:36:31  Show Profile Send poppen a Private Message
Det just detta som är poängen. Jag tror inte att motstånd sklijer så mycket i priser mellan olika tillverkare. men kostar ett motstånd några kronor mer och ger bättre ljud då lägger jag gjärna ner en extra slant men handlar det om 100 kr på ett litet motstånd då avstår jag men andra får gjärna betala denslanten.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/03/28 :  13:42:43  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det mest prisvärda är att använda 1% metallfilms motstånd. Personligen tycker jag om Kiwame och Riken motstånd, men de kostar lite mer. Kondingar tyckar jag att Panasonic FC och FM är prisvärda samt Nichicon MUSE. Men hade jag råd skulle jag stoppa Black Gate i allt jag har.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/28 :  13:44:06  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Håller med rannagarden,det lär bli två läger som säger emot varandra lite....

Men det hindrar inte mig från att berätta vilka jag brukar anse som bättre än standard,kondensatorer då.

BlackGate - finns en del olika för olika applikationer.
Sanyo Oscon
Elna Silmic + några andra serier jag inte minns.
Panasonic FC
Rubycon ZL
Jag kommer säkert på fler senare.

Audiofila motstånd har jag ingen erfarenhet av...än.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:04:12  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Jag monterade 1%iga metallfilmsmotstånd i mitt steg, valde detta då jag läste mig till att dessa jag valt passade bra i ljudsammanhang och med tanke på att det var en förstärkare som skulle spela så "ofärgat" ljud som möjligt så kändes det som sunt förnuft, la aldrig märke till något speciellt märke på dessa faktiskt...

Jag har däremot nu ett mindre bygge på g med att uppgradera detta steg med balanserad ingång, och enligt det schema jag fann och vad jag läst om det så krävs 0.1% för att inte behöva finsjustera efteråt, vilket även det kändes bäst (och slippa potentiometrar)
Så nu är även jag på jakt efter riktigt "fina" motstånd, och råkar någon veta var man kan få tag på ojämna värden som 301ohm, men speciellt 23.22kohm som 0.1%igt så får ni gärna meddela detta :-) Märket i sig är inget jag brukar ge så mycket för, (mer när det gäller tillexempel kondensatorer då), men jag vill gärna läsa mig till att de passar bygget förståss, men är det 0.1% så är väl allt iaf metallfilm ändå... eller?

DiY and OpenSource is my melody

Edited by - Lindgren on 2007/03/28 14:08:20
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:13:32  Show Profile Send poppen a Private Message
Men var hittar jag dessa tillverkare ?
var inhandlar jag deras produkter `?

Snälla hjälp till !!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:21:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag gillar kolmassa, och kolfilm i motstånd.
Papper i olja i kondingar. Gärna ryska.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:24:06  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag har hört att papp och olja är det bästa i kondensatorer men var hittar du dem. militär skroten i Murmansk ? ( inget illa menat )

Edited by - poppen on 2007/03/28 14:24:32
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:24:22  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
www.digikey.com har mkt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:24:27  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
www.partsconnexion.com tex...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:26:22  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
I mitt steg sitter dessa iaf.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2012484.htm

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:27:22  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Här hittar du lite "finare" komponenter till humana priser inom EU, de är billiga på frakt med och snabba:
http://www.acoustic-dimension.com/

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:39:04  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag utgår från att många av dessa tillverkare inte återfinns till salu i Sverige. Här ska ju allt vara billigast möjligt.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:47:51  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
RS-components har panasonic kondingar, men säljer enbart till företag. Conrad.se har BC Vishay som är bra(blå kannor med svart text)och de säljer till privatpersoner.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:48:23  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
quote:
http://www.acoustic-dimension.com/


Synd att deras urvar av just resistorer var ytterst begränsat bara...

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:52:12  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Synd att deras urvar av just resistorer var ytterst begränsat bara...


Japp, men de har Kiwame samt BG kondingar om man nu skulle vilja ha det, samt är billiga på ALPS Blue Velvet volympot.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:59:42  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Ang. BG så blev ja lite förvånad att dessa ska vara så pass bra, fann en bunt av dessa i en äldre Yamaha-förstärkare, därav trodde ja de bara var billiga grejjer hehe

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/03/28 :  15:05:27  Show Profile Send poppen a Private Message
Blackgate låter intressant var hittar man en med minst 25 volt och 1000 uF ? tro

Edited by - poppen on 2007/03/28 15:17:49
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/03/28 :  15:05:37  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Gillar ryss kondingar.
Finns en hel del på Ebay.

Motstånd så för söker jag hålla mig till kolmassa till rör-prylar.
Till grus blir det metallfilm.
Matchning med mulitmeter ger tillräckligt bra resultat för de flesta tillämpningar.
Så mitt tipps är köp 1% o matcha med mulitmeter..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/28 :  15:14:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Så mitt tipps är köp 1% o matcha med mulitmeter..

Du har kollat din multimeters mätnoggrannhet?? Du kanske mäter sämre än 1% ...
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/03/28 :  15:20:14  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
0,05% +-2 siffror (Fluke 187)

Men saken är väl så att multimetern mäter med samma fel varje gång.
Alltså den mäter inte 1Kohm med +tolerans ena gången för att sedan mäta med - nästa gång.

Till min multimeter så fick jag med kalibreringsprotokoll, men det är nog inte helt vanligt.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/28 :  15:26:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag ville bara ställa frågan. Det är lätt att glömma sådant.
Men som du påpekar, gör man en seriemätning får du ju alla mätvärlden med samma fel och din jämförelse är korrekt (även om absolutvärdena kanske inte är det).

(Det finns olika system med kalibreringar men instrument som var av stor betydelse kalibrerade jag halvårsvis - mitt personliga varje kvartal).
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/28 :  15:43:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Men som du påpekar, gör man en seriemätning får du ju alla mätvärlden med samma fel och din jämförelse är korrekt (även om absolutvärdena kanske inte är det).
Bra synpunkt. Jag brukar vara mycket mer noga med att matcha höger-vänster än att absolutvärdet är exakt rätt.

Förresten, till digitalelektronik tycker jag att det blir väldigt bra om man använder Sanyo Os-Con elektrolyter. Det blir ett lite lenare ljud tycker jag.
Jag kom in på det spåret när vi kollade under huven på en Advantage Freja en gång. Där var gödslat med såna kondingar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/03/28 :  15:49:12  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Precis.
Visst hamnar man lite fel från absolutvärdet.
Men oftast så spelar ju inte det så stor roll jämfört med matchingen mellan kanalerna, eller tex bryggade gain clone kopplingar.

Oftast billigare att köpa 10 eller tom. 100st 1% moststånd än ett gäng 0,1%.

Men nu blev det lite OT..


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2007/03/28 15:50:33
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/03/28 :  15:57:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nja

För det första betyder 0.05% bara att MULTIMETERN har den nogranheten, det beyder inte att MÄTNINGEN är så noggran. Hur bra man kan mäta motstånd beror på flera faktorer men det som har störst betydelse är naturligtvis hur högt motstånd man mäter. Tänk på att kontaktmotståndet lätt kan uppgå till flera ohm (och ibland mer om man har "fel" metaller och ett oxidskikt) om man har otur. Till detta kommer serieresistans i kablarna. För allt under några kOhm så bör man använda en fyrpunktsmätning för att det ska vara meningsfullt att komma ned under några procent, helst ska man dessutom använda en brygga. För små motstånd (några ohm) är allt utom brygga tämligen osäkert.

Dessutom är det inte alls säkert att multimetern mäter "lika fel" varje gång då den precis som alla annan utrustning är utsatt för brus. Om man upprepar samma mätning gång på gång och plottar resultatet som ett histogram så kommer detta i allra bästa fall vara normalfördelat med en bredd som beror på temperaturen och impedansen i kretsen (de som har en multimeter som kan kommunicera med dator kan lätt prova detta), i realiteten så kommer dock histogrammet vara lite "snett" då andra typer av brus kommer in i bilden (framförallt 1/f brus som tenderar att dominera vid låga frekvenser).

Ett annat problem med handmultimetrar är att de använder rätt höga strömmar när de mäter låga resistanser, det är rätt vanligt att strömmen är så hög att det räcker för att värma upp motståndet vilket i sin tur påverkar resistansen, i en del mätningar jag gör så ger denna effekt ett fel på flera tiotal procent.

Använder man en brygga kan man delvis komma runt detta genom att biasera med låga spänningar, 10-100 uV är praktiskt användbart om man mäter på motstånd runt några kOhm. Fast då litar jag ändå inte på resultatet till mer än kanske 1%

Att mäta resistans med hög nogranhet är bokstavligen en hel vetenskap, jag jobbar med folk som gör det på heltid.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.97 sekunder. Snitz Forums 2000