HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad göra med Monacor SPH-60X
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

menace
Member

124 Posts

Posted - 2007/03/28 :  10:21:37  Show Profile Send menace a Private Message
Jag köpte för något år sedan ett par Monacor SPH 60X fullregisterhögtalare.
Jag byggde ett par slutna lådor på 7liter och även om jag är ganska nöjd med dessa så skulle jag vilja prova att få ut mera bas ur dem.

Någon som har några tips på vad jag ska bygga för lådor till dem?
Jag skulle helst vilja undvika fullstora golvhögtalare.
Jag har tidigare haft en ritning på något som kallades "cheap trick" från tidningen klang och ton de såg ut något så här

Någon som har denna ritning eller andra tips?

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/28 :  11:47:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
I tidningarna Klang&Ton resp HobbyHiFi (tyska båda två) finns en del byggidéer med allehanda balla budgetelement. K&T har i varje tidning ett budgetbygge benämt Cheap Trick (man är väl uppe i CT200+ kan jag tänka).
Jag skulle tro att det är i dessa tidningar man ska botanisera.
Alternativt att söka efter projekt på tyska hemsidor eftersom Monacor verka vara lite tysk-tyskt.
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:10:25  Show Profile Send menace a Private Message
Jo det är "cheap trick 193" som jag syftar på, någon som har den ritningen?
alternativt andra förslag?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:33:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Et voila!

Glömde bort. Du ska löda ihop en sådan där spärrkrets med spole 1.8mH (0,95mm tråd) parallellt med konding 5,6u MKP parallellt med två parallellkopplade motstånd om vardera 22Ohm/10W. Den kretsen ligger i serie med höytaleren.

Edited by - soundbrigade on 2007/03/28 14:35:56
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:56:21  Show Profile Send menace a Private Message
Najs! tack så mycket! Någon som vet var man billigast köper komponenter till filtret?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/28 :  15:12:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
HiFi-kit, Ljudia. Lägg inga idiotpengar på s.k. Audiofilkomponenter - elementen är ju i sig inget Excel-element.
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2007/03/28 :  15:39:30  Show Profile Send menace a Private Message
Tackar! Ska kolla där, vad gör filtret? är det nån typ av notchkrets? isf. kanske jag skiter i filtret tills vidare, för det är väl ingen baffelstegskompensation?
Är helt grön på filter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000