HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Brum, Gainclone HJÄLP
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2006/12/30 :  17:45:51  Show Profile Send Laggie a Private Message
Hej.

Jag har just knåpat ihop en gainclone till min far i present men har problem med brum.

Har jag full volym på volympoten så brumar det väldigt lite men om jag bara sänker volymen lite grann så brummar den vääldigt mycket. Sen så minskar brummet ju lägre man skruvar ned volymen. Vid noll volym är det såklkart helt tyst.
Var ska jag börja, är rätt ny på detta.

Sen så tystnar brumet totalt om man drar ut signalkabeln, eller rättare sagt då skärmen på signalkabel rör skärmen internt så börjar brummet.

hjälp tack / Lars

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/12/30 :  19:08:12  Show Profile Send Kmj a Private Message
har du lödat komponent på komponent eller kretskort?
Hur har du dragit jorden och var har du fäst jordkabeln från potentiometern?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2006/12/30 :  21:20:19  Show Profile Send Laggie a Private Message
Kretskort från en sida på nätet.

En jordkabel från vardera förstärkare (channelground) till ac-jord.
skärmen från signalkabeln går via pin 3 på potentiometern till (signalground) på vardera förstäkare, alltså det sitter två kablar på pin 3, en från signalskärmen och en ut till kretskortet.
Själva potentiometern sitter i chassiet som är av aluminium.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/12/30 :  21:47:12  Show Profile Send Kmj a Private Message
prova att dra skärmen på signalkabeln direkt till signalground på kortet och sätta potentiometerjorden till AC-jorden eller någon annan "smutsig" jord. Korta jordkablar ska också vara viktigt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2007/01/07 :  12:35:58  Show Profile Send Laggie a Private Message
jag ska pröva detta!

Men med potentiometern, är det pigg 3 som du menar då alltså. För själva potentiometern sitter ju direkt i chassiet så den är ju jordad där.

Tack för tipsen.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/01/07 :  13:18:46  Show Profile Send Bardis a Private Message
Finns det fler saker som är jordade i chassiet (In / utgångskontakter)? Eftersträva att bara ha EN jordpunkt där.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2007/01/07 :  14:26:27  Show Profile Send Laggie a Private Message
Nope, in och utgångar är inte jordade där. Har prövat detta men då plockar ju chassiet upp en massa roligt brus. Typ radio och dylikt.

Men jag vet inte om det gör något att potentiometern är jordad i chassiet eller om så att säga den är avskild från den "verksamma" delen i densamma.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/01/07 :  14:49:14  Show Profile Send Bardis a Private Message
Skruva loss potten från chassiet och testa?! Borde gå att göra enkelt.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Gimli
Member

50 Posts

Posted - 2007/01/07 :  20:21:26  Show Profile Send Gimli a Private Message
Det skall vara en liten "motståndspotentiometer" eller vad det nu heter kopplat till korten, det går inte med enbart motstånd. Det här felet är det på min G-klon men jag har inte åtgärdat det än. Fråga "Time" eller "cittromannen" de vet hur du skall gå till väga.

Rör, stora Tannoyer, quad och England vad vore livet utan dem?
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2007/01/08 :  11:09:48  Show Profile Send Laggie a Private Message
Vad menas med det Gimli, måste jag alltså ändra på layouten som följde med kitet? Det låter ju knas..

Jag ska pröva skruva lös potetiometern, jag är bara inte på samma ställe så jag planerar bara vad jag ska hinna testa imorrn.
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2007/01/09 :  13:24:09  Show Profile Send Laggie a Private Message
Ok, det gör ingen skillnad att plocka lös poten från chassiet.

Om jag sätter signaljorden direkt till signalground på kortet och sen drar jorden från poten till chassijorden så tokbrusar det bara.

Sen så märkte jag att om jag tar lös kanaljorden från korten, alltså jag skiter i att jorda kanalerna så händer inget, alltså det brusar och spelar musik som vanligt?? Konstigt?

sammanfattat:
Drar men ut signalkablarna så tystnar bruset.
Med signalkablarna i oavsett om musik spelas eller ej:
Det brusar mer och mer jo mer man ökar volymen på gainclonen, på högsta volym brusar det mycket mindre. Oavsett vilken volym man har på försteg.
Det gör ingen skillnad att jorda kanalerna/kretsarna i chassiet (de ska vara jordade i chassie).
Jordar man skärmen till signalkablarna så tystnar musiken och brummet (förutsatt att man jordat kanalerna/kretsarna i chassiet).
Plockar man bort poten helt och hållet så brusar det ungefär lika mycket som då poten står på full volym då den är installerad.

Edited by - Laggie on 2007/01/09 13:46:39
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/01/09 :  13:51:37  Show Profile Send ILLY a Private Message
Laggie, du har ingen möjlighet att ta ett par bilder och lägga upp? Det kanske blir tydligare vad som är fel, om man ser det framför sig.

Att det brusar mer på hög volym än på låg låg volym än på hög, är inte det minsta märkligt. Ska försöka vara lite pedagogisk. Tänk dig att du har signal på ingången och brus på jorden. Betänk sedan att potentiometern är en spänningsdelare, betrakta den som en balanskontroll mellan signal och jord. I en felfri förstärkare ska jorden vara tyst, därmed är "jorden på max" när du har på lägsta volym och "signalen på max" när du har på högsta. Om jorden inte är tyst, utan innehåller brus, så kommer givetvis bruset att höjas ju mer du sänker.

Blev du något klokare, eller ska jag försöka igen?

Edit: Bytte plats på några ord

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2007/01/09 14:20:30
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/01/09 :  13:58:02  Show Profile Send ILLY a Private Message
Mmmm, jo förresten, jag har haft exakt samma fenomen som du i en GC. Knepet var att korta ner alla kablar så mycket som bara gick, dra dem kort och framförallt vara pedantisk med stjärnjordningen. Potentialskillnader på jorden kommer med största sannolikhet att resultera i brus, inte helt insatt i ämnet, men det bör bero på den effektutveckling som sker i resistansen mellan två jordpunkter. Har du flera jordpunkter, så prova att mäta om du har spänning och resistans mellan dem.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2007/01/09 :  13:59:05  Show Profile Send Laggie a Private Message
Tack nu förstår jag varför det brusar mer och mer även om jag inte tyckte det var konstigt. Det jag tycker är konstigt är att det brusar Mindre på högsta volym än på "näst" högsta. Och det Betydligt mindre.

Har en kamera men ingen sladd. Nästa vecka är jag hemma igen så har jag inte lös det då så ska jag fixa bilder.

vad menas med pedantisk jord? Kan va på annat sätt än att jag har en bult genom chassiet, och på den är det lött AC-jord och båda kanalernas jord.
Jag tycker det bara är förbannat konstigt att det inte gör någon som helst skillnad att plocka bort stjärnjorden. Alltså att inget är jordat...

Edited by - Laggie on 2007/01/09 14:10:42
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2007/01/09 :  14:06:27  Show Profile Send Laggie a Private Message
Förresten, ger du inte lite dubbla budskap här..
"Att det brusar mer på hög volym än på låg, är inte det minsta märkligt"
"så kommer givetvis bruset att höjas ju mer du sänker"

Edited by - Laggie on 2007/01/09 14:09:41
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/01/09 :  14:17:43  Show Profile Send ILLY a Private Message
Mhm, jaså, okej, på det viset.

Fast det kanske inte är så konstigt ändå. Ta allt jag skriver här med en nypa salt, för det är fullt tänkbart att jag svamlar en del.

Vad har du för värde på poten, 10, 25, 50, 100K ? Om vi leker med tanken att du har en pot på 100K, med tio fasta linjära lägen (nu är det säkert inte så i verkligheten, men det bortser jag från för stunden, för att hålla mig till en enkel förklaring). Säg då att du i läge nr 9 har 90 000 ohm till jord och 10 000 ohm till signal. Uttryck det i bråk eller procent eller vad du vill. Det jag vill komma fram till är att du i läge 10 har kortslutning till signal och 100 000 Ohm till jord. M a o, läge 9 har nio gånger så stor resistans till jord, medan det i kortslutningsläget är oändlig resistansskillnad (vilket det förmodligen inte heller är i verkligheten, för lite resistans finns alltid. Dock bör den i sammanhanget vara försumbar.) Därav det stora hacket.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/01/09 :  14:18:56  Show Profile Send ILLY a Private Message
Whops! Jo visst är det dubbla budskap, skrev lite fel av bara farten. Tur att någon är uppmärksam. Tar och editerar på en gång, innan jag förvirrar någon mer.

Tack och lycka till!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2007/03/19 :  12:48:19  Show Profile Send Laggie a Private Message
Ok, nu ska jag på detta igen.
Symtomen är desamma.
Som den är kopplad nu så är inget jordat. Och då är bruset på full volym nästan acceptabelt. På 3/4 volym är det inge bra alls, brusar som attan och bruset tonas ner ju mer man skruvar ner volymen.
Kopplar jag allt till en stjärnjord brusar det mer oavsett hur volymen står.

Bilder finns här.
https://lagring.storegate.se/user/Share.aspx?id=eb3b3b1a-82b1-4d6a-8010-20c2006f54bc

Edited by - Laggie on 2007/03/19 12:52:08
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/03/19 :  13:37:47  Show Profile Send Zei a Private Message
vad är det du kopplar in i den när du testar?

Tänkte ifall att det är den som ställer till någon jordloop kanske. ?

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2007/03/19 :  13:49:20  Show Profile Send Laggie a Private Message
Datorn, men det funkar ju med min vanliga förstärkare.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/03/19 :  14:49:31  Show Profile Send Zei a Private Message
Har du läst det här ? Sidan 12 och framåt..
http://www.chipamp.com/docs/lm3886-manual.pdf

Kanske kan ge lite tips i rätt riktning.
Sen inte för att jag är så mycket bättre på det, men kabeldragningen kunde kanske varit lite "prydligare". Det kan vara en källa till sus och bus

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/03/19 :  20:55:47  Show Profile Send Magoo a Private Message
Har du provat med någon annan signalkälla? Utan att veta eller provat själv så har jag hört att datorn kan ge ifrånsig både det ena och det andra på jord sidan. Men som sagt det är ingen fakta, men det kan vara värt att prova.

comfortably numb
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2007/03/20 :  08:42:22  Show Profile Send Laggie a Private Message
kabeldragningen var fin från början men efter alla omkopplingar mm så ser det ut så här:-(

Har prövat med andra än datorn som signal, bla cd samt digitalbox.
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2007/03/27 :  21:36:20  Show Profile Send Laggie a Private Message
Nytt försök från början, har bara kopplat in en kanal nu, lött om alla kablar och kortat dem. Kopplat ur volympoten.

Inget är jordat nu. Jordar jag chg (channelground) till chassiet gör det varken till eller från. Men jordar jag chg till AC-jord så tystnar musiken nu! Fattar inget?

Fortfarande ett litet brum.

https://lagring.storegate.se/user/Pictures/thumbnail.aspx?PartnerID=65&Share=eb3b3b1a-82b1-4d6a-8010-20c2006f54bc&Image=1134480&Size=1
https://lagring.storegate.se/user/Pictures/thumbnail.aspx?PartnerID=65&Share=eb3b3b1a-82b1-4d6a-8010-20c2006f54bc&Image=1134483&Size=1

Edited by - Laggie on 2007/03/27 21:37:18
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2007/03/27 :  21:53:10  Show Profile Send Laggie a Private Message
Haha, där ser man.

På kretskortet finns det en ingång som heter SG och en N. Jag har alltid trott att det var Signal=SG och N=neutral, alltså skärmen. Men tittar man riktigt noga på N:et så ser man att första stapeln i N:et är tjockare. Alltså det står egentligen IN. Mao är SG=Signal ground.

Nu är bruset borta:-) Iaf utan volympot mm, så vi får se då jag kopplar in den igen.

Det är konstigt, för en stund sen var jag tokless på den. Nu vill jag bygge en till mig själv också som ska driva en sub kanske:-)

Edited by - Laggie on 2007/03/28 13:00:32
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000