HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nåt som kan spela högt för 500 spänn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/28 :  07:38:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message

Fick i uppdrag av arbetskamrat att fråga ifall någon kunde rekommendera en konstruktion med följande spec:

Ett par högtalare som inte är för stora. Lättbyggda och skall kunna spela högt - gärna kunna lämna friskt med bas. Inte kosta mer än 500kr för paret. DIY, själklart.


De skall ersätta trasiga högtalare spelandes på skramlig stereo i väsnande fabrik. Sjunga metal och underhålla bistra gossar under arbetspassen.



Min första tanke gick till nån horn-sak i spånskiva. Har någon nån konstruktion att rekommendera? Eller andra förslag?

/M

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/28 :  07:47:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nån TL, känns väl som tänkbart, Element för 300:- paret blir kul.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/28 :  08:15:56  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Okej. Gärna utforma lite mer.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/28 :  08:22:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ops,, Det var nog bara höga tankar,, att hitta element för 300:- paret som ska klara det där,,,blir en utmaning

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2007/03/28 :  09:07:53  Show Profile Send menace a Private Message
Enda alternativet som jag ser är att köpa några beggade högtalare på blocket!
Jag fick tag i ett par JBL tlx8 i toppskick för 500kr, dessa användes på en 50-årsfest i ett 60Kvm stort rum.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7826 Posts

Posted - 2007/03/28 :  09:29:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
Om man för enkelhetens (och tråkighetens) skull bortser från exotiska lösningar som horn och liknande så ligger det nog nära till hands att bygga stora basreflexlådor med element från t.ex. MGR (ljudia) eller Pro Audio (hifikit) + piezodiskanter. Kan du tumma lite på budgeten och skjuta till ett par hundra så räcker det till 4st Pro Audio SW 10"-basar, två diskanthorn samt spånskiva till lådorna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/28 :  10:00:47  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Visst. Öppen för alla förslag. Beggat har föreslagits och undersökes. Budgeten kan tummas 'en aning' hitan och ditan självfallet.

Fuling - Hur skulle ett sådant förslag se ut mer bildligt?

/M
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7826 Posts

Posted - 2007/03/28 :  10:56:27  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Hur skulle ett sådant förslag se ut mer bildligt?


Tja, som ett par lådor med högtalarelement i...?
Nä, men när jag tänker efter så utgår nog basreflexprincipen när Pro Audio-elementen är inblandade pga deras höga Qts-värde.
Slutna lådor med ett eller två baselement plus en lite större piezodiskant skulle nog funka bra (för pengarna) däremot.
Kolla upp elementen på hifikit.se och sen simulerar du lite olika lådstorlekar med onlineprogrammet på ljudia.se.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/28 :  11:21:20  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Okej. Tack för tips. Skall kika.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/28 :  11:41:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Titta på Ljudias MGR-element eller några billiga (Bravox, fast de heter något annat) från HiFi-kit.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:05:38  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
8-tumsbasar: http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=703133%20&cart_id=
Diskanter: http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=114717%20&cart_id=

Totalt 358:-

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2007/03/28 :  18:28:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jaha,bara kunna spela högt,inte fint,ja då blir piezodiskant perfekt..
Jag har ett par 15" biliighetsbasar här du kan få köpa för 300:- + frakt om du vill.Eller lite mindre kankse.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/03/28 18:29:09
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/28 :  23:03:29  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Jaha,bara kunna spela högt,inte fint,ja då blir piezodiskant perfekt..
Precis.

Tipsen ser okej ut antar jag. Ljudia!
Då skall vi bara se hur detta skall snöras samman... Hm. *kli i huvudet*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000