Author |
Topic |
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 13:05:03
|
quote: Hur snabb bilen är har inte heller så stor vikt. Utan bara hur ni upplever själva körkänslan på t.ex. smala och kurviga asfalterade vägar på sommaren och på en torr och ren väg.
En viss vikt bör dock ges också för växellådan och motorkaraktären. Men acceleration och topphastighet räknas inte. Inte heller vilken bil har bästa vridmomentet.
Jag tror att du sätter fingret på något viktigt här, dvs att själva upplevelsen och glädjen är skiljd från de faktiska siffrorna eller specarna på bilar överlag. Jag har haft turen och förmånen att växa upp i en biltokig släkt och därigenom fått köra diverse roliga bilar från tyskland, italien, USA, england osv osv. Har kört i diverse klubbsammanhang på banor här i Sverige och även gått förarkurser på Nürburgring... vad blev kontentan?
Det finns bilar som är otroligt kompetenta men som, enligt mig, är helt "döda" körmässigt. När man tittar på klockan efter nåt varv på en bana ser man en otrolig tid - men under hjälmen finns inte det breda leendet där mungiporna möts i nacken.
Det finns bilar med rätt så, i sammanhanget "usla" prestanda och egenskaper där man ändå sitter och småfnittrar för sig själv för att det är så skoj...
Jag hade för några år sedan en Hundkoja -70 med motor på 1000cc och 34 hp, tror inte jag haft roligare på kurviga småvägar med någon bil nånsin.... Det gick däremot inte så fort...
Tex på en bana så är en Super Seven-replica och en BMW M5 rätt så jämna tidsmässiga - men upplevelserna är diametralt olika
Jag tror: Dela upp det här med körupplevelsen i olika kategorier och vikta dessa för din egen del. Tex Prestanda, Motorljud, Köra öppet vs täckt kaross, design o "märkeskänsla", antal cylindrar, turbo eller ej, Hur användas? - endast sommar eller ska bilen frakta ungar och ica-kassar? mm.. Dela upp körkänslan i olika likaså.. tex: direktstyrd (eller nervös på vägen), understyrd eller överstyrd, fast (eller bara stötig), samspelet mellan koppling och växellåda (det är sällan de mest lättväxlade joystick-lådorna som är roligast utan de med exakt mekanisk känsla), Hur beter sig bilen i längs och sidled i kurvor och under inbromsning/gaspådrag, om det är gupp i kurvorna osv...
Har bilen "det" och berör? Som sagt tror inte det finns Ett svar på vilken bil som har de bästa egenskaperna. Ut och provkör och ha gärna ett eget litet testprotokoll med dig eller i "huvudet". |
Min anläggningstråd |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 13:30:04
|
quote: Hi Fi Consult jag har de senaste 3 åren kört (nya eller max ett år gamla) ...Peugeot 406 Peugeot 308 Peugeot 208...
Imponerande lista, men mest impad är jag såklart över att du kört Peugeot 208
(Ville bara fråga) Hur ska man annars tolka listan, är du inte nöjd över bilarna torde det kunna föranleda de många körningarna och jo jag skriver kör, för hade det bara varit provkörningar i vänners resp nya bilar från handeln så tror jag du hade skrivit provkört.
Mvh Passerati |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 14:36:56
|
quote: Jag hade för några år sedan en Hundkoja -70 med motor på 1000cc och 34 hp, tror inte jag haft roligare på kurviga småvägar med någon bil nånsin.... Det gick däremot inte så fort...
Lite OT men topicen känns inte så seriös ändå så.. En kompis hade en Fiat Uno vilket har vissa likheter med en hundkoja, dvs krockskydd som en cykel, prestanda som en moped och pinsam väghållning. Åkte på en kurvig väg med en lite underkyld slingrig väg. I en del kurvor så drog han handen ett varv på ratten i kurvorna. Jag förstod aldrig varför han gjorde så. Det var iaf en lagomt pirrig upplevelse i låga farter. Efteråt frågade jag om varför han vred handen på ratten sådär. Han svarade att han faktiskt vred på ratten ett varv. Då blev jag rädd |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 15:29:44
|
Du har helt rätt, guy gadbois!
Men det blir nästan för mycket att hålla reda på olika saker om man gör som du säger.
Jag skulle bli oerhörd glad om du kunde berätta vilka bilar du tror jag skulle uppskatta, nu när du vet ungefär mina premisser osv.
Nja, tror inte att jag ska ta upp mitt gamla intresse att provköra bilar. Många gånger blir man lite konstigt behandlat när man vill provköra på en gång. Och vad ger en kvarts körning på stadsvägar och gator? Det är nästan lika med noll.
Däremot vore det kul att hyra en bil över helgen och testa lite mer grundligt. Jag måste bara ta reda på vilka firmor har lite rolika alternativ att hyra för bra pris. Tror att det finns några hyrfirmor som har extra pris på helgerna. Och om man inte kör några långa etapper blir det inte så dyrt heller.
Tack Lovan!
Nej faen *ler* Den här tråden ska inte tas så seriöst. Alla åsikter och berättelser ger mer fakta kring köregenskaper etc.
|
Edited by - pick-me-up on 2007/03/28 15:36:30 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 15:33:01
|
Du måste verkligen ha för lite att göra idag eftersom du spekulerar i vilken bil som skulle passa sig bäst men du är samtidigt inte överhuvudtaget intresserad av att köpa en bil
Själv funderar jag på att köpa ett privatflygplan i mitt nästa liv! |
/Jonas
|
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 15:40:01
|
Helt korrekt, EuphoniC!
Jag är bara en nyfiken kille som är sugen på mycket! Men som har inte så gott ställt just nu av diverse orsaker. *lol*
Om någon bilfirma hyr ut Mazda, så ska jag testa dem på en gång! Även om jag inte ska köpa något.
Däremot skulle jag aldrig våga/vilja testa något inom hifin om jag inte vore ute efter något nytt. Där går gränsen. *ler* |
Edited by - pick-me-up on 2007/03/28 15:41:07 |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 15:45:10
|
Nya hundkojan, med S -tillägget på bakluckan tror jag du skulle uppskatta som körupplevelse. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 15:54:30
|
Håller med passerati
Nya hundkojan är gigantisk jämfört med originaldito, men något som finns kvar i körkänslan från ursprungsmodellen är upplevelsen av att köra en (framhjulsdriven) go-kart. Hjulen ute i hörnen och närkontakten med underlaget, det är kul att "tänka" sig igenom rondeller och kurviga vägar med dessa bilar som i moderna tider faktiskt även har personlighet... |
Min anläggningstråd |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 21:30:21
|
Passerati:
Jag har lite svårt att få pegornas siffror rätt
207 och 308 (?) var de bila rman fick låna då subarun lämnades på service hos Statoil i mölnlycke (det enda som var katastrof med det bilköpet...) Så jag har kört båda ganska många mil. Pega 4:an har jag försökt med 2 gånger, båda gångerna som ren provkörning.
Att det blivit många provkörningar innebär bara att jag - liksom många av mina kunder - vill vara SÄKER på att handla rätt pryl.
En bil är ju kostnadsmässigt rena haveriet, man är ju påverkad som ni andra skriver av hjärta/reklam/image etc etc men skall också försöka få in ekonomi, körglädje, miljötänk, säkerhet... Det sistnämnda kostade i sista sekunden 22 000.- extra då jag till min oförställda förvåning såg att BMW:s 5-serie inte har någon form av whiplash-skydd i sina stolar. Utom på komfortstolen... Idag är det ju inget man ångrar. Bilen uttagen i Oktober och det står 3 800 mil på mätaren och inte en enda gång har det blivit träsmak i ändan.
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 21:40:48
|
307 är nog mer troligt. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 11:53:31
|
guy gadbois!
Det märks att du kan oerhört mycket om bilar etc. Det är jättekul att läsa dina tankar och råd.
Just samspelet mellan koppling och växellåda är mycket viktigt om man vill få sköna köregenskaper totalt sett.
Många år sen körde jag lite en Ford Escort och kopplingen på den gillade jag inte alls! Den var alldeles för lätttrampad och svampig på nåt sätt, (enligt mig alltså. Ägaren tyckte inte likadant). Men hoppas att det är bättre på dagens bilar.
Det är så mycket som ska stämma för att man upplever den härliga känslan att verkligen kunna njuta av att köra bil. Men de gånger man har upplevt den är det någonting oerhört skönt!
Lättast är det njuta på smala, kurviga bergsvägar i Norge. Dem ligger alla fall närmast oss. Det är möjligt att det finns några sköna vägar i Sverige också, men dem är inte på samma nivå ändå pga. skillnader på höjd.
Fast det kan bli för mycket av det goda också! Till sist tröttnar man på att ratta för fullt för jämnan. Så ni som planerar att åka på en bilsemester i Norge. Tro inte att ni kan köra lika långa sträckor som på fina och raka vägar i Sverige!
Hastigheten blir inte lika hög heller. Men det är ju klart, har man en tjock plånbok kan man köra lite fortare *lol* om man törs! På Trollstigen är det så brant att man vågar nästan inte titta på backspegeln!
Men det är ju klart att vill man åka t.ex. till Nordkap får man räkna med hyfsade dagsetapper, annars tar det lång tid att nå dit.
Hi Fi Consult!
Med tanke på hur många mil du kör kan jag förstå att du måste ha en riktig bil med en bra stol.
Du kör fem gånger så mycket än de allra flesta! Då kan jag förstå att du måste byta bil rätt så ofta.
|
Edited by - pick-me-up on 2007/03/29 12:14:16 |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 12:12:57
|
Skön bil med bra vägegenskaper?
Den absolut skönaste bilen jag ägt är min nuvarande Cittra C5. Hydrauliken är enl, mig oslagbar när det gäller vägegenskaper och körglädje. Sänker sig automagist i sportläge när mätaren går över 110 knyck. 140 kusar är inte mycket att skryta med dock, men det räcker å blir över till vanligt vardagslunk på vägarna. Priser på runt 200 lök!
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 12:22:45
|
reeltoreel!
Tror säkert att den är en mycket fin bil, men köregenskaperna ligger nog inte på den nivå jag efterlyser. Märket har upplevt något av en renässans i Sverige på senare år. Förr i tiden betraktades nästan alla franska bilar som skräp, men inte numera. Jag har tre gamla arbeskamrater som kör en sån i dag. Två av dem bytte till den från japanska bilar!
Enligt vissa studier, bl.a. i England, har Citroën gått om Peugeot i kvalitet! I Sundsvall var det många år sen när en Mazdaförsäljare slutade sälja märket och gick över till Citroën! Man trodde ju att han var galen, men kolla lite på försäljningstatistik, så ligger nog Citran ganska högt numera.
De är också nog ensamma att använda hydraulisk fjädring. Och det måste vara skönt i Sverige där det finns gott om dåliga vägar!
Tyvärr jag har aldrig kört en sån. En BX provkörde jag länge sen och någon mindre modell också. Kan ha varit Citroën ZX. Hade jag bara pengar så skulle jag vilja skaffa en välvårdad Citroën BX av senaste årsmodell *ler* Närmare för en "antibil" kommer man nog inte. Den har en oerhört skön filosofi bakom den modellen, tycker jag. Fast originalet (Citroën 2CV) vore ännu häftigare! Men då måste man kunna skruva själv också. |
Edited by - pick-me-up on 2007/03/29 12:49:10 |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 13:18:03
|
En BX 16v i toppskick kan hittas för kaffepengar. Mer körglädje per krona kan inte uppbringas idag.
Dock bör man kunna skruva lite själv. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 13:51:36
|
För 350.000 kr får man ett knippe.... nej en hel bukett med BX 16v... |
Min anläggningstråd |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 14:10:18
|
Du får säkert 20st 16v i toppskick för 350000!!
Skynda, ca 500 finns inreggade idag i Sverige, många står undanskymda i väntan på sin död.
Totalt byggdes 15440 11896 Mk1 3544 Mk2 |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 16:57:01
|
Det tror jag säkert. Men jag är ingen GDS-kille *lol* Speciellt inte vad gäller bilar! Och fast de är rätt så billiga måste man ha de slantarna alla fall. Och sen kommer alla andra kostnader för att äga en bil.
Nej, tack. Tror inte att det blir mer bil för min egen del, om man inte vinner pengar eller hittar en rik kvinna *ler* |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 17:01:27
|
Jag tycker Saab 9-3 är en riktigt skojig bil...och den är lurig för kör man "normalt" så är det tråkig och nästan loj(volvokänsla) men så börjar man jaga den lite och pressa, då svarar den på tilltal och när man fortsätta att pressa så svarar den upp till det också, samtigt som leendet växer på läpparna. ( och då är det ändå bara en vanlig 2.0t ). Motorkaraktären med bottendraget kör också sitt till. Motorkaratären är ju esset på den andra bilen (9-5 Aero) dvs. ännu häftigare, men den den (9-5) vill gärna gå rakt fram för mycket.( även om den blitt bättre i senaste tappningen, har kört 4 generationer 9-5). Om man smyger fint in i böjen och sedan släpper på, då j-lar vad den skottar på
NB: Ja är man Saab:are så är man....... |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 20:16:25
|
quote: Och fast de är rätt så billiga måste man ha de slantarna alla fall.
Fö`låt ??? Snackade vi inte 350 laxar ???? |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 20:20:54
|
quote: Tror säkert att den är en mycket fin bil, men köregenskaperna ligger nog inte på den nivå jag efterlyser.
quote: Nämnas kan att jag tyckte mycket om att köra en Peugeot 405 GLX Break -92 när jag fortfarande var en bilägare.
Exakt vilka egenskaper är du ute efter då ???? |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 22:30:08
|
Chill out, man! *ler*
Den här tråden började jag bara för att sondera lite terräng för att se om det fanns folk som var intresserade av bilar, och det verkar vara ganska många!
Allting är BARA i teorin i min värld, då jag ä inte ute efter någon bil, oavsett prisklassen! |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2007/03/30 : 02:19:59
|
quote: pick-me-up ...Allting är BARA i teorin i min värld...
Skum tråd, men skoj, knasig men kul |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/03/30 : 09:51:40
|
Skönt att höra. I och med att den här tråden handlar om off topic, så ska man inte ta det så blodigt allvarligt, tycker jag. *ler* |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2007/03/30 : 10:12:47
|
pick-me-up: Aha! Då missuppfattade jag det hela Nåja! Cittran är i vilket fall som helst en skön bil att åka i och har bra vägegenskaper trotts att det bara var i teorin Som sommarbil skulle jag gärna vilja åka mazda miata eller kanske en fiat barchetta cab Barchetta körde jag några mil förra sommaren och det var en rätt kul bil faktiskt, man köper en hyffsad sådan för 80-90 tusingar, Mazdan är något dyrare tror jag. Ok! pick-me-up, Drööööm vidare
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/03/30 : 12:15:59
|
Citroën C5 är säkert otrolig skön bil att åka i, men vad jag har förstått av det jag läst, är det inte så körglad bil för chauffören. Och det är just det som jag efterlyser. Alltså en bil som har de bästa köregenskaperna. I det ingår också samspelet mellan koppling och växellåda, styrningen är också mycket viktigt.
Det känns som vi inte kan vara överens vilken bil är bäst och det är inte så enkel fråga att svara heller, då alla har lite olika tankar om körglädjen etc. Men det är skönt alla fall att vi har fått så här fin respons! |
|
|
Topic |
|