Author |
Topic |
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 14:38:33
|
Vilken/vilka bilar tycker ni har de bästa köregenskaper bland dagens modeller? Om bilen upplevs lite bullrig spelar ingen roll, inte heller utrymmena eller praktiska användandet. Det är bara själva körupplevelsen jag är ute efter.
Bilen får dock inte vara orimligt dyr utan måste vara i någorlunda human prisklass. Låt oss säga max 350 000 kronor.
Hur snabb bilen är har inte heller så stor vikt. Utan bara hur ni upplever själva körkänslan på t.ex. smala och kurviga asfalterade vägar på sommaren och på en torr och ren väg.
En viss vikt bör dock ges också för växellådan och motorkaraktären. Men acceleration och topphastighet räknas inte. Inte heller vilken bil har bästa vridmomentet.
Vi tar med bara framhjulsdrivna personbilar med manuell växellåda. Men ni får också nämna någon fyrhjulsdriven bil om den upplevs särskild körglad och den ryms inom priset.
Själv har jag inte kört bil på senaste 10-12 år! Så jag kan inte säga mer än det jag har läst. Körkortet finns dock kvar och det vore inte så tokigt att kunna få ratta en härlig bil igen nån vacker dag *ler*
Nämnas kan att jag tyckte mycket om att köra en Peugeot 405 GLX Break -92 när jag fortfarande var en bilägare. Numera tycks det finnas bättre kandidater till körglädjen. Så fram med era åsikter!
/Jukka |
Edited by - pick-me-up on 2007/03/27 14:42:22 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 14:44:08
|
Det är ingen lätt fråga det här..
En av de roligaste bilar jag kört är en Honda Civic typ R
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 14:57:54
|
Vridmomentet är ju annars halva nöjet |
/Jonas
|
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 15:02:22
|
Oj vad svår uppgift. Tyvärr diskade du ju några av de roligaste när du sa att den måste vara framhjulsdriven. Då faller alla BMW's bilar bort, och även Mazda Miata, Opel Speedster, Lotus Elise.
Honda Civic Type R låter som en trolig kandidat. Några ill Mazda 3 MPS, Mini Cooper S, Golf GTI, Audi A3
BAra för att nämna några
Fööresten ska det vara en fariksny bil, eller funkar en beg för 350k? Isf har du mycket att välja på :) |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
Edited by - Kilgore on 2007/03/27 16:08:44 |
|
|
qvisten
Member
123 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 15:25:19
|
volvo 850 Turbo, sänkt med både dämpare och fjädrar så blir det en bil med hyfsad väghållning(inte super men hyfsad), i med ett chipp, glt kammar och skruva upp ladden till 1.2 - 1.5 bar, min hade den setupen exl. kammarna och den gick så in i bara fan, med rullande start så höll jag jämt med en M5 -00a från 60km/h till 260km/h sen så började han dra iväg. dock så gick det max en sommar på fyra däck(köra till det är 2mm kvar på framdäcken sen skifta och köra ner bakdäcken...och jag körde inte med nå skit däck utan continental för 2lök styck :s men det var dom enda som höll en hel sommar) men som kilgore säger, du diskar ju alla riktigt roliga bilar då du inte vill ha bakhjulsdrivet |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 15:41:10
|
Kanske någon Alfa? Jag kanske kliver på ömma tår men varför vill du bara ha framhjulsdrivet? Det är ju bland dom bakhjulsdrivna bilarna man hittar dom intressanta(corvette, ferraris..). Även en del fyrhjuldsdrivna(Subaru Impreza, Mitsubishi Evo, Nissan Skyline GT-R(!)). |
|
|
Per80
Member
77 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 15:54:42
|
Eftersom du även kan tänka dig fyrhjulsdrift så säger jag Audi S3! Grundpris på 325' så du kan klämma in lite utrustning med. Den är otroligt körglad och riktigt pigg! Ett måste på provkörningslistan om du är ute efter en riktigt körglad bil som även funkar till vardags. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 16:22:07
|
quote: Själv har jag inte kört bil på senaste 10-12 år!
Då borde du ju vara lättflirtad och inte behöva så stor motor? Spar bensing och miljö...
(Ska jag säga)
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 17:35:39
|
Hallå allihopa!
Inga begagnade bilar, tyvärr.
Jag är inte ute efter att köpa en bil, utan vill bara veta ifall det finns några vettiga åsikter här på forumet. På min budget finns de enda bilar jag kan fundera över i en karamellpåse *lol*
Alla de här är för dyra också, tror jag: Mazda Miata, Opel Speedster, Lotus Elise. Hur som helst, inga bakhjulsdrivna bilar!
Vad sägs om en Mazda6? Den finns på lite kraftigare variant också. Mazda6 MPS.
Hur många här har jämfört några bilar sinsemallan? Annars blir det lite meningslöst, då jag kan också läsa. *ler* |
Edited by - pick-me-up on 2007/03/27 18:19:31 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 17:37:12
|
Skulle säga Golf R32 GDS, men det är 4-motion, så den faller väl bort under "4hjulingar" |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 17:38:50
|
Jag skulle ge en stor värde för den som har kört några bilar IRL också! För läsa på nätet och på tidningar kan jag göra alldeles ensam!
qvisten!
Hastigheten och acceleration var inte viktiga här. För man kan inte ens köra lagligt så fort som Du nämner!
Om ni har kört bil i Norge, så vet ni kanske vad jag är ute efter? En bil som har roliga köregenskaper helt enkelt. Som det är skönt att köra på kurviga och smala vägar som går upp och ner.
Lovan!
Tänk på priset!
(corvette, ferraris..). Även en del fyrhjuldsdrivna(Subaru Impreza, Mitsubishi Evo, Nissan Skyline GT-R(!)). Alla av de här är alldeles för dyra!
Zalve!
Golf R32 verkar vara en härlig kärra, men var ska man kunna njuta av alla de fina fartresuserser som bilen har? Den här bilen är lite överkurs på normala vägar, skulle jag påstå! Man skulle bli av med lappen direkt om man kunde få köra en sån bil. Varför finns det nästan aldrig priser på svenska sajter som säljer bilar? De finns inte ens på bilannonser på tidningar!
|
Edited by - pick-me-up on 2007/03/27 18:20:42 |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 18:21:35
|
Du skrev faktiskt att det skulle vara nya bilar efter jag svarat Går det med ett par år gammal bil? Man brukar kunna få rätt bra bilar bara dom är något år gammal för dom där pengarna. Tänkte på Cadillacs och dylikt.
Btw: väghållning körglädje kommer oftast hand i hand med starka motorer såvida du inte vill modda en bil själv. Då kan du köpa en Golf,Saab,Volvo eller dyl och uppgradera upphängning |
Edited by - Lovan on 2007/03/27 18:24:09 |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 19:05:39
|
Vad sägs om min inledning?
Vilken/vilka bilar tycker ni har de bästa köregenskaper bland dagens modeller?
Och jag ska INTE köpa en bil, utan vill bara veta ifall det finns någon som har ens provkört några av alla de bilar som ni har föreslagit!
Mazda verkar mycket lovande! Undrar hur det skiljer sig mellan de båda modellen. |
Edited by - pick-me-up on 2007/03/27 19:07:47 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 19:38:57
|
Fartresurserna behöver man inte använda fullt ut, men vridet i motorn på 2/3/4ans växel borde passa perfekt för en slingrig bergsväg i Norge...
Gå in på Normans.se och "bygg" en egen bil, så får du pris just för ditt ex. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 22:30:20
|
Under förutsättningen "ingen fjantig racer" och ändå rolig på kurviga vägar:
I somras hade jag mkt kul på små smala italienska lands- och bergsvägar med en Peugeot 206, inte ens en Gti men den var hur härlig som helst! Kanonbra låda(!), bra sittkomfort och den svängde som en gokart med suddgummigrepp (nåja...nästan) och det utan att vara tråk-hård i fjädringen!
Säljs ännu, och om man, som jag, tror Peugeotfolket om gott framöver borde ju nya P207 vara mkt intressant - lite mer plats + lite bredare. Enligt en bekant som köpt en är den ett hack bättre allmänt än P206´an.
P205 GTi som jag ägde tidigare var skitkul den också, dock rätt obekvämt stötig, tycker P206 är ett stort steg bättre så jag kan bara tänka mej att P207 är "görnice". "Nice" inte menat som "mesig" utan i meningen "skön att sitta i/köra/åka i" OCH med bra vägegenskaper i CIVILA hastigheter, och kanske även när det går fortare än så...det hade iaf både P205 & P206, bara att 206´an är bra mkt behagligare och inte sådär tönt/tråk-hård i fjädringen som min P205 GTi var...även när kurvorna är tvära ska man (väl) njuta och slippa ha njurbälte hehe |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2007/03/27 22:38:17 |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 00:17:19
|
quote: pick-me-up Vilken/vilka bilar tycker ni har de bästa köregenskaper bland dagens modeller?
Dagens modeller ... dagens modeller ... dagens modeller Sorry men bland de absolut roligaste bilarna tillhör mina favoriter Pegga 205 GTI 1,9 Lemans som går att trimma och förlora sexsiffrigt belopp på, tro mig jag vet ... tyvärr, men roligt som ### var det när det begavs
Sedan kommer såklart urgolfen dvs Golf GTI I:an följt av Sportquattron. Som sagt, sorry för sånt som kanske kan uppfattas som spam, men varför bara alla dessa nya bilar hela tiden |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 00:52:13
|
350000 kr får du en fet fet Corvett för. Och den lär ju slå vikken sunkig Eumoppe och liknande japansunk med hästlängder... Både vad det gäller körglädje samt även åskådarglädje. dessutom kan du besöka massa trevliga träffar med corvettklubben eftersom dom oftast ställer ut ihop. Så därmed blir det inte bara kuligt åka utan ev nya bekanta mm som ingår..
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2007/03/28 00:53:20 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 07:33:46
|
De flesta märken har en klubb Mayro (GTI, M, Saab Turbo, osv) Vad är beteckningen på Vetten som 4-hjulsdriven? |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 09:25:14
|
edison och Passerati!
En Peugeot 205 GTI provkörde jag många, många år sedan. Bara en kortare sträcka, men redan under den korta färden upptäckte jag att den var oerhört skön att köra. Kan tänka mig att dagens modeller är ett snäpp bättre.
Kanske man borde börja igen med min gamla hobby? Alltså att provköra bilar. Fast i vissa affärer försöker de börja sälja bil direkt man frågar sånt ... *ler*
I andra länder är det helt okej att bara provköra en bil utan att de ska försöka kränga en kärra direkt!
Sorry mayro!
Men jag är ingen stor fan av jänkare. De är säkert sköna att köra också på sitt sätt. Och om det gick bra med en beggad bil, så skulle man få nästan vilken bil som helst, bara den var tillräckligt gammal.
Tror inte heller att en sån skulle slå många vagnar här på kurviga och smala bergsvägar beträffande köregenskaper. |
Edited by - pick-me-up on 2007/03/28 09:26:08 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 09:51:19
|
Pick me up:
Först måste jag protestera en smula. Då du senast körde/ägde bil var framhjulsdrivet lika med bättre än bakhjulsdrivet, av flera anledningar. Idag är inte detta lika giltigt. Nyttjar själv bil från södra tyskland med bakhjulsdrift. De har utvecklat bakhjulsdriften vidare och har devisen : "styra med framhjulen, driva med bakhjulen." Jag kör mycket hellre denna på isiga vägar än en gammal framhjuldsriven Passat, Saab, 850 eller dyl. Och något mer kommunikativt än en ny BMW är svårt att hitta om vi pratar "normala" bilar. I ditt prisspann heter bilen BMW 3-serie.
Jag nämner också en som platsar direkt på din lista, Subaru Legacy. 4-hjulsdriven, kommunikativ, "direktstyrd" känsla, låg tyngdpunkt, som ett tåg på moddiga och isiga vägar och helt problemfri.
jag har de senaste 3 åren kört (nya eller max ett år gamla)
BMW 530D BMW 520 BMW 525D BMW 318 BMW 120D Mercedes C220D Volvo V70 5D Volvo V70 XC 5D Volvo S80 Saab 9-5 3.0D Saab 9-5 2.2D Saab 9-3 Saab 9-3 2,2D Toyota Prius Toyota Avensis Mazda 6 Nissan primera Peugeot 406 Peugeot 308 Peugeot 208 Opel kombi någonting med långt men smalt skåp Subaru Outback Subaru Legacy Subaru Forester (det är ett kämpande att hitta livskamrat på hjul)
Mest obegripliga bilen ovan är Nissan Primera. Samtliga Pegorna var en besvikelse (kändes mer som en engelsk bil från 70-talet), i valet mellan Subaru och Mazda blir mitt val Subaru pga AWD:n. Mest feeling av att sitta i en låda och se världen rulla tyst förbi utanför: Toyota Avensis. Kommunikation? Näpp.
Det du söker finner du i Saab 9-3, den är framhjulsdriven, komfortabel utan att vara buss och hur kul som helst på kurviga vägar.
mvh
.
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 10:03:09
|
Hi Fi Consult!
Wow! Det var många bilar det. Inte lätt att slå din rekord här bland forummedlemmar.
Jag har provkört en BMW länge sen. Den kändes mycket bra på asfalterade sommarvägar men jag är just rädd för beteendet på vintern.
Kul att du har så positiva saker att berätta om Subaru! Vilken modell tyckte du mest om? Jag har också märkt att på det märket får man rätt mycket för pengarna.
Bland framhjulsdrivna bilar torde Mazda vara en stark kandidat till en körglad bil.
Vad var det så utmärkande på just Nissan, som du inte tyckte om? |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 10:48:58
|
Subaru Legacy, dvs standardkombin känns bäst.
Nissan Primera? Tja, bullrig, slö, obekväm att sitta i, intrumentpanel av typen Playstation 1 möter kit-car-världen, fult, plastigt, svart, gnekigt och ett menysystem för att orientera bland radio, temperatur och annat. Den hade back-kamera. I övrigt noll poäng.
Sitter du och väntar på en tipsvinst? Eller är du allmänt bilintresserad men billös och söker info för skojs skull? OK för mig.
De provkörningar jag gjort är ju ganska många men jag gillar känslan av att ha tröskat igenom de flesta kandidaterna. Kunskap är makt för alla konsumenter men kunskapen kan ju också sitta i form av upplevelsen, erfarenheten.
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 10:57:11
|
Hi Fi Consult!
Nej då, *skrattar* Jag väntar inte någon större vinst, men om det skulle lösa sig på något sätt så vore det inte så tokigt att ha råd att äga en bil igen. Fast det är ganska dyr nöje, om man absolut inte behöver en bil. Undrar om 3k per månad räcker?
Jag är bara allmänt bilintresserad och söker info för skojs skull. Extra värdefull i mina ögon är någon som du, som har en stor erfarenhet bland moderna bilar.
Dessutom är körupplevelsen högst personlig. Garanterad mycket mer än ljudideal! Jag såg just nu att BMW hade fått en femma för köregenspaker på en test. Lite udda i sammanhanget var att också Lexus har fått det. Saaben hade fått bara en tvåa.
Ja, ja. Hur som helst, om jag var ute IRL så skulle det behövas många provkörningar. Fast Subarus pris och AWD är inte lätt att slå! Och bor man i Norrland där det är rätt så långa vintrar är det är stor fördel att ha drivning på alla hjul. |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 11:04:50
|
Hmm, satt och läste tråden och hade mitt givna tips åsså kommer Hifi Consult och snor tipset på mållinjen! Köpte ny bil (lätt beg.) för ett tag sen. Då testade jag igenom WV Passat, Mazda 6, Peugeot 407 SW, Volvo V70, Saab 9-3 Sportkombi och till sist bilen jag föll för: Subaru Legacy. Jag har kombivarianten med "svaga" motorn (165hk) - då kommer du 100.000:- under gränsen du satt upp.
Den liknar mycket din beskrivning: Inget muskelmonster i form av acceleration, toppfart eller vridmoment men det räcker ändå. Den stora fördelen är körupplevelsen! Ingen av de övriga bilarna kom i närheten. Styvt chassi, direkt känsla i styrningen, låg tyngdpunkt och sköna lite fastare stolar. Vet inte vad jag ska byta till framöver - det blir svårt för någon annan bil att slå Subaruns körkänslan i alla fall.
edit: och nu ser jag att Hifi Consult även tipsade om min "näst bästa" - vilken var nya Saab 9-3 sportkombi. Mycket bra också men den föll på att den inte funkade lika bra som familjebil med flera barnstolar. |
Edited by - Roq on 2007/03/28 11:06:35 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 11:13:05
|
Kan säga att jag var en sucker för TV-reklamen och fick enbart upp ögonen för Subarun p.g.a denna
Hörde nån som hade varit på något föredrag med nån guru inom marknadsföring och denne hade frågat om man valde med "hjärtat eller hjärnan" när man köpte olika saker. Publiken fick frågan när det gällde bilköp och alla trodde på "hjärnan" med hänvisning till att det var så mycket pengar, förnuftet styrde etc... Så var det inte enligt gurun - bil köper man med hjärtat. Det stämde rätt bra på mig tyckte jag. Jag visste vilka grundkraven på bilen var men till sist var det "hjärtat" (i mitt fall körkänslan) som avgjorde. |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 12:13:46
|
Roq!
Två röster för Subaru Legacy än så länge! Finns alla fall ingen bil som slår den med tanke vad man får för priset. Rostskyddet är kanske inte något att hurra för, men det samma gäller nästan alla bilar, känns det som.
Jag tror också att man köper en bil med hjärtat. Visst spelar pengar roll också, men i den prisgruppen du har valt så blir det gärna en bil som ditt hjärta klappar för *s*
Då kan man blunda för att inte alla egenskaperna är just de bästa. Hur som helst, så blir det alltid en viss kompromiss, för det finns absolut ingen bil som är den bästa på alla parametrar.
OM jag gick i bilköpartankar skulle pålitlighet vara en tung argument. Japanska bilar brukar ligga i topp oavsett nästan modell. Fast körkänslan, styrningen och vägegenskaper skulle nog få bestämma mycket, tror jag.
Fortfarande på 90-talet hade japanska bilar inte så bra köregenskaper, men numera verkar de fixat det.
Det är fullt möjligt att en bakhjulsdriven sportbil med mittmotor har de skönaste köregenskaperna. Undrar vad en Mazda MX-5 Miata kostar i dag? Fast bilens användningsområde är kraftigt begränsat! *ler*
Tror också att Hondan är jättekul busbil. Egentligen finns det oerhört många bra bilar att välja mellan. Och om det fanns sommar året runt, skulle jag mycket gärna titta också på en bakhjulsdriven bil.
Drömma kan man alltid göra *ler* Det kostar ingenting.
|
Edited by - pick-me-up on 2007/03/28 12:42:26 |
|
|
Topic |
|