Soundbrigade, "Ett råd jag fick av SAAB Automobiles EMC-ingenjörer var att en skärm ska ju bara anslutas i ena änden för att förhindra strömslingor, MEN man kan kortsluta den "öppna änden av skärmen via en kondensator. Om jag har mycket HF-störningar kommer skärmen att ta upp störningarna som en antenn och skicka över dem på signalledaren. Kondingen kortsluter "antennen"."
- Inte för att jag håller med dig om mycket (om något?) när det gäller dina åsikter i kablefrågor o dyl då dina erfarenheter går i helt motsatt riktning till mina, Sounbrigade, men det där med att skärmen kan fungera som antenn och lösningen med kondensator var mycket intressant, tycker jag.
Den största enskilda påverkan på kablar (speciellt nätkablar) har jag upplevt bero på just olika sorters skärmar och dess koppling till omgivningen. Mycket intressant teori som jag ska undersöka framöver när möjlighet ges. Sades det något om önskat värde på kondingen för att det skulle fungera optimalt?
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci -
quote:Bara att hålla den handen. Om det rör sig känner du ju det...
Jag höll den i handen,och den rörde sig inte,alltså kände den inget..
Uppgraderade kabeln till mina HD650 nyss till en med lite annan konstruktion.Och det blev förbättring! Fastare bas,bredare mellanregister mm.Sen om det berodde på religion eller hokus-pokus,det bryr jag mig inte om, det jag bryr mig om är att det lät bättre!Jag skulle vilja säga att hadde man inte hör den skillnaden då måste man antingen varit korkad,döv eller död.Men det kanske man inte ska säga här,då kanske man blir idiotförklarad,bättre hålla det för sig själv då..
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-