HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Egna kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2007/03/26 :  12:20:48  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Hejsan. Jag surfade runt lite på svalander.se och såg deras kit för att göra egna kablar. Men det är en sak jag inte förstår. Vaddå riktade kablar? Det är ju växelström som går genom högtalarkablarna och växelströmmen har ju ingen riktning.

Kan ni förklara hur det går ihop och vad det skulle göra för skillnad om nu en kabel kan vara riktad.

//Robert

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/26 :  12:36:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Säljer du en riktad kabel kan du ta ut ett rejält överpris på den kabeln. Säkert är den monokristallin också.
Det här är ren ormolja - köp inte det här!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/26 :  12:38:57  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Det finns många kablar som är riktade,det enda fasta jag kan ge dig är att skärmen oftast ansluts i bara ena änden,i källans ända.
Detta för att tex slutsteget eller förstärkaren inte ska fånga upp och skicka vidare eventuella störningar.

Edit:Djupare analys lär du säkert få höra...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2007/03/26 12:39:50
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/26 :  14:32:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Japp, det har i allmänhet med skärmningen att göra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/03/26 :  19:18:47  Show Profile Send linnar a Private Message
Koppar i sig känner ingen riktning. Men när man födjupar sig
i något tills man når fram till förnimmelsens gränsland kan
varje minsta lilla obetydlig detalj betyda en enorm skillnad.
När vi är framme vid den typen av Nirvana har man sedan länge
vänt ryggen åt alla som inte fattar hur viktigt det är med att
låta elektronerna strömma åt rätt håll efter minst 20 timmars
inbränning.

Eller med andra ord, antingen tror man på det eller så gör man
det inte. Man får ödmjukt leva med den skillnaden. Svalander
beskriver detta på ett sällsynt trevligt sätt på sin hemsida.






Edited by - linnar on 2007/03/26 19:20:08
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/26 :  19:56:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller med, Svalanders hållning när det gäller detta är ett föredöme. Inga pekpinnar där inte.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2007/03/26 :  21:15:58  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Jag antog att det låg på den nivån. :)
Fyrflätad silvertråd med bomulls isolering var snyggt så sådanna kanske jag gör bara just för att det är snyggt och om de låter bra.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/26 :  22:06:28  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Du får välja tjocklek på silvertråden noga,mellan 0.4 och 0.8mm har jag för mig.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/03/26 :  22:33:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Koppar i sig känner ingen riktning.

Har du frågat den?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/27 :  01:56:32  Show Profile Send CC a Private Message
"Har du frågat den?"

- Behövs inte. Bara att hålla den handen. Om det rör sig känner du ju det... ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/03/27 :  08:06:31  Show Profile Send acebowler a Private Message
"växelströmmen har ju ingen riktning"

Eftersom vi pratar om växlande spänning och ström så borde det vara optimalt att vända kablaget efter perioderna alltså!? Och det borde resultera i olika tid eftersom vi har en himla massa frekvenser som går genom en kabel....någon som har prövat?

Kan någon förklara begreppet "innbränning"? Ändrar sig molekylstrukturen i kabeln eller "tar man bort" slaggprodukter etc?

mvh
STaffan

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/27 :  08:55:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Kan någon förklara begreppet "innbränning"? Ändrar sig molekylstrukturen i kabeln eller "tar man bort" slaggprodukter etc?



Det finns en massa hokus-pokus i HiFi-världen. En av dessa besvärjesler är inbränning, en annan är val av trådriktning, ja val av tråd överhuvud taget och val av komponenter.
Det här är religiösa frågor som INTE har med ljudkvalitet att göra alls. Om man studerar folks OOOH:n och AAAAH:n över allehanda ljudkosmetika sla man snabbt notera att dessa guldöron aldrig gjort riktiga jämförnade tester utan köpt en ormolje-lösning, implementerat den och i salig hänförelse höjt den till skyarna.
Tyvärr är Svalander inne på det här spåret också. Han skriver att "en del upplever...., men ...." och så kränger han själv allehanda voodoo-kablar.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/03/27 :  08:57:55  Show Profile Send acebowler a Private Message

GM 70SE Nu kör vi!!


Edited by - acebowler on 2007/03/27 09:11:10
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/27 :  09:29:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Kan någon förklara begreppet "innbränning"? Ändrar sig molekylstrukturen i kabeln eller "tar man bort" slaggprodukter etc?
Ljudet kan ändra sig första tiden. Jag har upplevt detta med Belden 89259 coax och även med MIT nånting. Jag har ingen aning vad det beror på. Nu kör jag med kopparfoliekablar, de har inga såna tendenser.

PS. För några år sedan kunde jag nog gjort ett liknande inlägg som Sundbrigades ovan men efterhand har jag blivit lite mer ödmjuk. Jag hör det jag hör, det blir svårt att kompromissa då.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2007/03/27 :  09:44:07  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Är det något man skall tänka på när man skall fästa en kontakt på sin hemmabyggda kabel. Min far sa att lödning är att undvika. Är det något man kommer märka av när man lyssnar sedan?
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/03/27 :  09:47:44  Show Profile Send classe a Private Message
flogiston har du ett ljust ljudande system så får du mer av det
med silver kabel,den tar fram mera detaljer. har provat nu i en
vecka med silver kabel,fastare bas högre upplösning uppåt.
prova själv så får du mer kött på benen

18 ska de va.
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2007/03/27 :  09:58:50  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Tja... Mina högtalare är under byggnation och förstärkar samt källa har jag inte köpt än. Så det tar nog ett tag :)
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/03/27 :  10:05:57  Show Profile Send acebowler a Private Message
Berndt:

Jo det är sant. Man skall lita på öronen.
Jag är väl ingen kabelkille precis men det är ju jag det... Tänker inte hoppa på och tvinga på andra mina åsikter. Jag skulle garanterat åtgärda rummets eventuella fel för 20KKr än köpa kabel. Mina öron har hört vilken förbättring det blir, svårt att laga fel med kabel som redan finns akustiskt/fysiskt...

å andra sidan tror jag att många "lyssnar" med syn och plånbok och inte med de man skall...öronen... tyvärr.. Det vi alla vill ha är väl ett bättre/annorlunda ljud än det man redan har eftersom man byter/förändrar.

Flogistron:
Jag skulle ha lött!En bra lödning är en problemfri lödning i framtiden.Risk med crimp å så är att du får in oxid med medföljande glapp...

mvh

S




GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/03/27 :  10:12:34  Show Profile Send classe a Private Message
acebowler helt rätt lita på dig själv
enkel kardel koppar låter bra också

18 ska de va.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/27 :  10:28:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jo det är sant. Man skall lita på öronen.
Jag är väl ingen kabelkille precis men det är ju jag det... Tänker inte hoppa på och tvinga på andra mina åsikter. Jag skulle garanterat åtgärda rummets eventuella fel för 20KKr än köpa kabel. Mina öron har hört vilken förbättring det blir, svårt att laga fel med kabel som redan finns akustiskt/fysiskt...
Håller helt med. Akustik har inte nämnts förut i tråden, men den är givetvis viktigare när problemen ligger där.

quote:
å andra sidan tror jag att många "lyssnar" med syn och plånbok och inte med de man skall...öronen... tyvärr.. Det vi alla vill ha är väl ett bättre/annorlunda ljud än det man redan har eftersom man byter/förändrar.
Tror jag också. Jag kör ren DIY.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/27 :  11:02:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Är det något man skall tänka på när man skall fästa en kontakt på sin hemmabyggda kabel. Min far sa att lödning är att undvika. Är det något man kommer märka av när man lyssnar sedan?

Det här är intressant!
Lödningar åldras. Pga av materialvandring kommer en lödning efter 10 år inte vara samma lödning längre.
Andra tekniker att sammanfoga som t ex krimpning och virning ger "svetsade" gastäta förbindelser som bara blir bättre med åren. En 50 år gammal virning t ex är oändligt bättre än en 50 år gammal lödning.

Generellt om mina idéer: Ödmjuk eller ej?! Kanske jag är obstinat och för pragmatiskt för att acceptera att vissa material "låter bättre" än andra. Kan jag inte se några fysikaliska skäl till att något ska vara på ett visst sätt, är det inte på ett visst sätt. Mina åsikter är obekväma och jag tror att kabel/komponent-debatten ALDRIG tar slut. Det är nog Palestina-frågan är löst långt innan kabeldiskussionen kommit till en ände ...

Edit: materialvandring

Edited by - soundbrigade on 2007/03/27 13:20:19
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/03/27 :  11:47:32  Show Profile Send acebowler a Private Message
"Lödningar åldras. Pga av materialbandring kommer en lödning efter 10 år inte vara samma lödning längre.
Andra tekniker att sammanfoga som t ex krimpning och virning ger "svetsade" gastäta förbindelser som bara blir bättre med åren. En 50 år gammal virning t ex är oändligt bättre än en 50 år gammal lödning."


Absolut!
Håller med 100% men..... om det inte görs med riktiga verktyg så blir det inte riktigt ok.

Hmmm e inte vi d.i.y förresten... då borde väl en lödning behöva hålla en sisådär 1 vecka eller så..

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/27 :  13:29:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ett råd jag fick av SAAB Automobiles EMC-ingenjörer var att en skärm ska ju bara anslutas i ena änden för att förhindra strömslingor, MEN man kan kortsluta den "öppna änden av skärmen via en kondensator. Om jag har mycket HF-störningar kommer skärmen att ta upp störningarna som en antenn och skicka över dem på signalledaren. Kondingen kortsluter "antennen".


Acebowler: Känner du inte till uttrycket "laga inte sådant som inte är trasigt"....
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/03/27 :  13:54:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Håller nog med om att riktning bara är kopplat (ha, ha) till hur skärmen är ansluten.

Gillar också folie högtalarkablar men är mer tveksam till dom för signalbruk.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2007/03/27 :  14:03:15  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Har du någon bra guide till foliekablar? Det låter lite intressant och ser rätt schysst ut :)
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/03/27 :  16:06:09  Show Profile Send poppen a Private Message
Mikrofonkablar löds skärmen ofta i båda båda ändarna,
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000