HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Volymkontroller
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/26 :  13:08:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Trafoattenuator har sina begränsningar det med. De är framför allt känsliga för laster. De är nämligen inte designade för att överföra effekt. De är enbart spänningstransformatorer så det gäller att man har högohmiga laster kopplade till dem.

Om du kollar längst ner på Svalander's sida som Bernt länkade till så har du en enkel beskrivning av en dubbeldeckad konstantimpedansattenuator.(långt ord det där...)

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/26 :  14:29:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Många intressanta inlägg. Trafoattenuator har jag funderat länge på men pengarna har inte infunnit sig ännu.
För konstantimpedans behövs fyra omkopplardäck till en stereopot, är det en sådan du har visat en bild på Sigurd?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2007/03/26 :  14:46:45  Show Profile Send secanbj a Private Message
Det är ju en tråd om en intressant lösning på DIYaudio,http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=80194&highlight=lightspeed jag har köpt komponenterna men har inte haft tid att bygga ännu så jag vet inget hur det låter.

/Anders
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/26 :  16:35:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
secanbj,
intressant, borde testas. Vad kostar komponenterna?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/26 :  16:50:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så, nu har jag bytt i mitt eget försteg också. Samma resultat, dramatiskt mycket bättre upplösning. Särskilt i basen.

Detta är lite svårt att smälta faktiskt. Att det är så pass stor skillnad alltså.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/03/26 :  16:55:55  Show Profile Send Lord a Private Message
secanbj- det där var onekligen en annorlunda lösning !

Jag har funderat på en sak, det här med konstantimpedans dämpsats
kan man verkligen dra nytta av dess fördelar när det gäller LF ?
när det gäller HF är det oftast standardiserat 50Ohm
Men för LF prylar är det en salig blandning av in och ut impedanser.
Därimot en riktig shunt tror jag mer på av den anledningen att man får ner antal komponenter, kontaktövergångar, m.m till ett minimum.


En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2007/03/26 16:57:41
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2007/03/26 :  16:56:05  Show Profile Send secanbj a Private Message
"optokopplarna" kostar på elfa 100spänn styck, fast beställer man dem från USAhttp://www.alliedelec.com/Search/ProductDetail.asp?SKU=699-3011&SEARCH=&ID=1361&DESC=NSL-32SR2S&R=699-3011&sid=45ECAF0071C1617F&tab=overview#tab så kostar de en tjuga. För att kunna matcha ihop 4 så rekomenderas det att man köper 20st. De andra komponenterna är ju sådant man kanske har hemma, typ en alps blå osv. Med låda och de andra komponenterna så gissar jag att man hamnar på en knapp tusing om allt skall köpas.

/Anders
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2007/03/26 :  17:40:29  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Lite om hur jag kryssar mig fram i volympots-djungeln...

Jag använder en balanserad konstantimpedans-kopplad omkopplare med Vishay-Dale motstånd. Köptes från Schuro för några år sedan. 192 motstånd totalt men bara 2 per kanal och signal åt gången. Ett klart kliv uppåt från Alps (mer detaljer kom fram som Bernt var inne på).
Har varit nöjd med detta med undantag att jag fick motionera mellan fåtölj och försteg.
I samband med att jag fick hem 50 reläer tänkte jag bygga om till fjärrstyrning. Vad göra under tiden - jo kör direkt från Squeezeboxen till slutstegen som en nödlösning...

Men, va tusan händer... Dynamiken ökar, tightare i alla register, lättare att följa basgång etc. Inget "fnitter" eller markerade s-ljud etc tillkommer (allergisk mot detta...).

Eftersom hela försteget var borta kunde det ju vara här det förelåg konstigheter. Alltså gjordes en test - istället för att styra volymen via SB (BB PCM1748) så körde jag full utstyrning på de analoga utgångarna och kopplade in volym-omkopplaren igen.
Tillbaka till lite slappare ljud, lite suddigt i botten osv.

Att Vishay motstånden är bra tror jag dock fortfarande, men impedansanpassningen mellan källa/last är en känslig sak!

Just nu sitter det ett fast Vishay 5k motstånd i serie med signalkabeln mellan SB och slutsteg. Volymen styrs mha SB-fjärren

Värt att nämna i sammanhanget är att metallfilmsmotstånd "skramlar" betydligt mer i mina öron än V-D.


Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/03/26 :  18:14:52  Show Profile Send Lord a Private Message
Det var ungefär vad jag upplevde när jag kopplade in ett slutsteg som har ganska låg förstärkning direkt till CD:n , utan vare se volymkolymkontroll eller försteg . Bätter ljud än så går knappast att åstakomma med vad än man hänger på , för ALLT som ligger därimellan försämrar ljudet.
Nu var det kanske lite opraktiskt

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/26 :  21:50:56  Show Profile Send CC a Private Message
Det var så jag började... Kopplade min dåvarande Adcom cd-spelare och slutsteg (också från Adcom) utan försteg och körde med mycket lågt inspelade cd-skivor. Naturligtvis var det dj** högt och MYCKET opraktiskt! Men på så sätt fick jag en fingervisning över hur mycket olika försteg och sedermera volympottar färgade ljudet... Och den fingervisningen var att försteg påverkar MYCKET! Sanslöst mycket... Så i väntan på det ultimata försteget som kan och har allt (stavas fjärrvolym mm) och som jag kan ha råd med (typ aldrig...) så kör jag troget vidare med NLE:n trots dess brist på finesser.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2007/03/27 :  07:57:09  Show Profile Send pix a Private Message
Jag har kört med en 12 polig ELMA 06 i en volympot av "lader-typ" (11 seriella motstånd) samt KOA (RK73 / 0306) ytmonterade motstånd.
Tycker att detta fungerat mycket bra, och jag tycker man bör fundera om man verkligen behöver 24 lägesbrytare.
Jag använder nog bara 3-4 lägen av mina 12 lägen..
Tror att man bör sträva fter att ha så lite "skrot" som möjligt i signalkedjan.
Fördelen med DIY är ju att man kan optimera lägena efter den egna smaken.
Är man nere på 6-8 lägen så känns det reläer kan vara intressant
Tyvärr är min Elma 06 av typen "brake before make" vilket ger ett höjt brum i "mellanlägena" när man vrider på volymen (något att tänka på vid köp av omkoplare).
Har provat CD-Steg direkt (med lågt inspelade skivor), men jag tycker nog att den volymkontroll jag har i dag är mycket nära (ljudmässigt).

Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2007/03/27 :  08:51:57  Show Profile Send kyan a Private Message
Hoppas jag inte vandrar från ämnet nu..

Jag funderar på hur en volymkontroll fungerar i t.ex. en dator? På min dator (iMac G5) kan jag ställa in volym på ett föredömligt smidigt sätt direkt från tangentbordet (sitter ofta vid datorn när jag lyssnar). Det går även att styra det via en liten fjärrkontroll. Jag tycker datorn kan mäta sig ganska bra med min marantz cd spelare om man väljer lossless eller inte fullt så sönderkomprimerad musik.

Jag håller på att löda ihop en amp-6 från 41hz.com och har haft huvudbry om volymkontroll. Problemet har väl varit om jag ska lägga ner pengar på en i mitt tyckte ganska dyr alps pot. Kanske funkar bättre att bara köra med datorn volymkontroll? Dessa potar verkar ju inte direkt få några lysnade recentioner i den här tråden.

Jag är medveten om att mina grejor inte spelar i samma liga som många av era prylar. Men ni kanske har något tips på att göra det bästa av situationen?

Många frågor blev det.

Köpa svalander super-duper får jag nog ge mig in på när jag slutat plugga och blir rik ;-)
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2007/03/27 :  19:24:39  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

<För konstantimpedans behövs fyra omkopplardäck till en stereopot, är det en sådan du har visat en bild på Sigurd?

Ja, den har 10k konstant inresistans. 94 motstånd och två silverbyglar. Tar några timmmar att få till det....
Men det är det värt



Sigurd


Äger företaget Coset.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/03/27 :  19:42:29  Show Profile Send Bardis a Private Message
quote:
Relävolymkontroller håller jag på med nu. Då får man även display och fjärr


Hur funkar en sådan?
Är det en egen konstruktion eller går den att köpa någonstans?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2007/03/28 :  13:56:25  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Hur hängde det ihop egentligen Bernt. Har du byggt en sån däringa optokopplargrej, eller...?

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/28 :  16:45:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nä, det har jag inte - men det måste testas!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2007/03/28 :  18:20:45  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Den måste definitivt testas!
Skulle den månne passa i en rör-pre?

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2007/03/30 :  08:54:30  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

<Hur funkar en sådan?
<Är det en egen konstruktion eller går den att köpa någonstans?

En relästyrd volympott är i princip en stegad volymkontroll men instället för en rotary switch som man vrider för hand används reläer som styrs av en fjärrkontroll.
Det man kan göra med reläer är att man kan använda kluriga sätt att använda färre motstånd genom att koppla in reläerna (motstånden) paralellet och seriellt och på så sätt göra kompromisser vad gäller antalet relåer och motstånd. På så sätt kan man använda få men dyra motstånd och reläer för att få ned kostnaden.

Det finns många olika att välja på.
Den jag provar nu är från Bent Audio i Canada:



Motstånden som används är mina favoriter, TX2352:


men det finns även de billigare (och mer mjukt låtande)


Bent Audio har även transformatorvolymkontroller. Denna, nya, är t o m fjärrkontrollstyd:



Sigurd


Äger företaget Coset.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/01 :  21:32:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här är en kul variant också förresten:
http://glass-ware.stores.yahoo.net/aikampstepat.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/04/01 :  21:49:58  Show Profile Send arcam a Private Message
Läste en artikel i senaste High Fidelity idag
om NLE volymkontroller, verkade intressant, det
stod något i stil med "den felande länken" och
att enklare volymkontroller
rullar av/"roll of" och tar bort övertoner.
Intressant och ingående artikel.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/04/01 :  22:16:20  Show Profile Send Bardis a Private Message
Sigurd: Jag använder Bent Audios transformatorvolymkontroller. DIY-varianten. Är på jakt efter en liknande lösning. Men billigare.
En egenhändigt ihoplödd stegmotordrivare med fjärr vore idealet.
Vore man duktig på PIC eller Atmel-programmering kunde det lösas. Men tiden är inte på min sida med små barn o husrenovering.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/01 :  22:46:27  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Bernt,den versionen har jag.
Den ligger visserligen och vilar just nu,men det var absolut inga större fel på den.Priset var ju helt rätt.


Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/01 :  23:14:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, det är inte utan att man blir lite sugen på ett sånt kit.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/04/01 :  23:35:13  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Kruxet verkar ju bara att man måste komma åt samtliga tre switchar för att kunna styra volymen. Man vill ju helst bara ha en volymratt....

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/01 :  23:39:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, det är sant förstås. Men sen blir det ju balanskontroll samtidigt om man nu vill ha det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000