HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bra leksaksbilar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:18:17  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag har försökt hitta hållbara och roliga leksaksbilar till mina barn men det säljs ju bara skräp nu som håller 3 dagar - 2 månader. Ungarna hinner fästa sig vid leksaken så det blir en massa avsked...
De bilar som mina barn fortsätter att leka med är de bilar jag hade som liten (från 70-talet). Tyvärr är det bara 2 kvar.

Förr fanns ett gäng kvalitetsmärken och nu kommer jag inte ihåg vad de hette men jag har tidigare försökt söka efter de här märkena men det var inte helt lätt att hitta ställen att handla på. De får gärna kosta mer än 20 spänn som skräpet på Toys´r us och BR kostar, bara det är bättre kvalitet.
Internetföretag? Mina affärer i Västerås har i alla fall inga bra bilar.

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/03/25 :  11:05:12  Show Profile Send Vox a Private Message
I min ungdom var det "Corgi Toys" som gällde på bilfronten. Rejält byggda för hård lek.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2007/03/25 :  11:26:27  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Kolla in Emek, välgjorda stora lastbilar i plast.

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn

Edited by - Jonas@Ljudmakarn on 2007/03/25 11:26:59
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/03/25 :  15:39:35  Show Profile Send Vox a Private Message
Har inte Zetterlunds bra bilar?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/03/25 :  17:36:35  Show Profile Send Roq a Private Message
Vox: Jag har kollat på Zetterlunds men de har samma sortiment som leksakskedjorna. Precis - Corgi var ett av de märkena jag tänkte på. Matchbox var det andra.

Meridian: Det är nog ett bra tips men jag har redan hittat robusta och bra stora plastleksaker - Little Tikes med serien "Rugged Riggz" - riktigt välbyggda grejer med livstids garanti.
Nu var jag mer ute efter småbilar...

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/03/25 :  20:53:46  Show Profile Send Vox a Private Message
Visst fanns det även "Dinky Toys"?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/03/25 :  20:55:39  Show Profile Send Vox a Private Message
Titta på http://www.corgi.co.uk/CorgiSite/pages/home/default.asp. Verkar finnas en del att köpa där.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/03/25 :  20:59:34  Show Profile Send Roq a Private Message
Tack Vox. Jag hittade den där siten när jag surfade runt. 200 spänn i frakt - då får jag passa på att köpa många bilar på en gång
Dinky Toys - jovisst, det kommer jag också ihåg. Det verkar som om det var någon serie i Matchbox kollektion. Deras hemsida tycker jag visar på att de bytt inriktning mot lite allt möjligt.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/03/25 :  21:12:47  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Dinky Toys var - så vitt jag minns - inte någon Matchbox-serie utan ett eget märke. Tror att de var ännu tidigare än Matchbox och Corgi Toys.

Dinky Toys var de verkliga slitvatgarna. Deras biltransportbil fick jag 1962. Nu står den i sonens skåp med memorablia från hans barndom...

/Jörgen G

PS
Något svar på dina frågor har jag tyvärr inte Roq! /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/03/25 21:14:12
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/03/25 :  23:25:00  Show Profile Send Roq a Private Message
Det var det här jag tänkte på Jörgen G: http://www.matchboxtoys.com/showcase/collectors.aspx
Matchbox har kanske har tagit över på senare år.

edit: Ja, min brandbil (Matchbox) från tidigt 70-tal håller än idag. Verkar vara tjockare gods, bättre hjulupphängning och kraftigare konstruktion i största allmänhet. Äldsta sonen har redan avverkat 2-3 nutida liknande brandbilar med en förväntad livslängd på max 2 mån Min gamla rullar lika fint som förr utan att stegen eller nåt annat lossnar på den.

Edited by - Roq on 2007/03/25 23:27:01
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/03/26 :  07:52:56  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Kan ju mycket väl vara så att Matchbox köpt Dinky Toys-märket någon gång genom åren. Erkänner att jag inte följt denna marknad sedan slutet av 60-talet - förutom en period i under 90-talet. Men då kom jag enbart fram till samma resultat som du Roq...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/03/26 :  08:40:50  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Lite offtopic men.....när jag var liten fick jag en påse Corgi och Dinky Toys bilar av min pappa som han haft när han var liten. Igår lämnade jag över samma påse till min grabb på 2 år. Snacka om att kvalitén var bättre förr....


"Learning by doing"

Edited by - Marcus7601 on 2007/03/26 08:43:33
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/03/26 :  16:00:10  Show Profile Send EAR a Private Message
http://homefree.freewave.no/~s100489/foto/tekno/
Tekno var det som gällde om man ville ha verklig kvalitet. Made in Denmark

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/03/26 :  16:19:31  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Mitt minne av Tekno var att de var tjusigare än Dinky Toys - men inte alls lika robusta. Dinky Toys var gjorda för sandlådan medan Tekno fick hålla sig innomhus. Corgi Toys låg i ett mellanläge.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000