HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Någon som är vet en del om dyslexi här ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/03/18 :  17:22:05  Show Profile Send mace a Private Message
Undrar jag
Särskilt intressant om det rör sig om barn/ungdom.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/03/18 :  18:52:15  Show Profile Send jerico a Private Message
Att jag inte fick så mycket hjälp med det när jag började skolan -80...

Men det börjar släppa lite nu. Jag blir bättre på att gissa vad det ska stå. Kan skriva hjälpligt när jag sitter vid en dator men kan stava samma ord olika 5 gånger om jag skriver för hand. Men det ska finnas en riksförening här i swedala om man nu kan hitta deras hemsida.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/03/18 :  19:11:23  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Vad funderar du på Mace?

Har en del erfarenhet.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/03/19 :  13:39:12  Show Profile Send poppen a Private Message
Själv skriver jag som en kratta. Men har ändå lyckats ta 190 P. på universitetet med två olika examens.

Ifall dina barn har det behöver du inte oroadig. det kan gå bra.

Edited by - poppen on 2007/03/19 13:43:47
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/03/19 :  14:59:38  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Kolla här:

http://www.las-skriv.fmls.nu/

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/03/19 :  18:27:14  Show Profile Send mace a Private Message
Tjenis igen.

Deyt är grabben, snart 14, 15!! (tstssss, vilken farsa va) som har det och (äntligen) fått papper på det. Men det är väl mest att hitta alla bra sätt att underlätta för honom och se till att han får all den hjälp som går att få.
Frågar man på kommunen så tar de mest fram sin kopia av Joseph Hellers berömda bok

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2007/03/20 20:48:50
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/03/20 :  10:35:15  Show Profile Send poppen a Private Message
Det finns de som tycker det lättare att läsa böcker upp-och-ner. Dvs från höger till vänster. I fal sonen har svårt att läsa kanske det går lättare. Dyselexi ska vist var ovanligt i arabvärlden där man läser från höger till vänster. Stavar han dåligt får han använda ordbehandlingsprogram och lära sig orden utantill. Det tar tid men kan fungera. Min dyselexi är inte så omfattande så jag har ändå klarat av universitetsstudier. Lycka Till hoppas att det går bra ändå.
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2007/03/20 :  20:40:47  Show Profile Send Swirve a Private Message
Men vad är det för j'vla kommun?? Det är klart de måste ha nåt åtgärdsprogram och hjälp för elever med läs och skrivsvårigheter. eller?

Min morsa jobbar som specialpedagog (och tidigare som speciallärare på en högstadieskola) och jobbar med detta dagligen. Hon är visst också ordförande i nån sån förening här i Ö-götland.
Jag är inte så insatt i det hela, men hon har en hel massa tester o saker för detta och om jag har förstått rätt så görs speciella åtgärdsprogram för varje elev.

EDIT: O en sak som jag kom på, Alla läs och skrivsvårigheter är INTE Dyslexi. Finns andra typer.

Edited by - Swirve on 2007/03/20 21:50:14
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/03/20 :  20:40:51  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Själv blev textbehandling på komvux vägen till mitt skriftspråk, med penna stavar jag som en kråka. Gick även 1,5 år på något som heter läs och skrivforum där jag fick en rejäl återblick i gramatik och ordens uppbyggnad.

Klarade mig genom hela grundskolan samt gymnasiet utan att egentligen kunna skriva.
Läsningen har dock varit enklare såvida det inte är skrivet som fakta eller lästal i mattematiken.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/03/21 :  17:54:31  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
mace, om du pm'ar mig din mail så kan jag skicka vår vetenskapliga rapport om läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi. Kan finnas lite matnyttigt att läsa där.

Mvh Lars
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2007/03/22 :  15:01:32  Show Profile Send alpinist a Private Message
docent Peder Rasmussen, Göteborg, är inne på att fiskolja
kan ha betydelse, se artikel:
http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,376852,00.html

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/03/26 :  10:21:52  Show Profile Send mace a Private Message
Finemangski Svarski

Har hittat lite info om att Folksam tydligen kan sponsra med lite medel för inköp av bärbar dator och läs/skriv-program om man har barnförsäkring hos dem. Det har vi iofs bara haft i två månader men kaaaanske

Genom skolan har han diverse extrahjälp, specialprogram mm. mm. Skolan är ej kommunlt driven, därför bollas man tillbaka från kommunen. Å andra sidan så har skolan anpassat utbildningen på ett sätt som ej gått i kommunal driven skola.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000