Author |
Topic |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 17:22:05
|
Undrar jag Särskilt intressant om det rör sig om barn/ungdom.
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
jerico
Member
1304 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 18:52:15
|
Att jag inte fick så mycket hjälp med det när jag började skolan -80...
Men det börjar släppa lite nu. Jag blir bättre på att gissa vad det ska stå. Kan skriva hjälpligt när jag sitter vid en dator men kan stava samma ord olika 5 gånger om jag skriver för hand. Men det ska finnas en riksförening här i swedala om man nu kan hitta deras hemsida. |
Mitt system
Mera SVAVEL till folket! Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari? |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 13:39:12
|
Själv skriver jag som en kratta. Men har ändå lyckats ta 190 P. på universitetet med två olika examens.
Ifall dina barn har det behöver du inte oroadig. det kan gå bra. |
Edited by - poppen on 2007/03/19 13:43:47 |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 14:59:38
|
Kolla här:
http://www.las-skriv.fmls.nu/
|
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 18:27:14
|
Tjenis igen.
Deyt är grabben, snart 14, 15!! (tstssss, vilken farsa va) som har det och (äntligen) fått papper på det. Men det är väl mest att hitta alla bra sätt att underlätta för honom och se till att han får all den hjälp som går att få. Frågar man på kommunen så tar de mest fram sin kopia av Joseph Hellers berömda bok
M |
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2007/03/20 20:48:50 |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/03/20 : 10:35:15
|
Det finns de som tycker det lättare att läsa böcker upp-och-ner. Dvs från höger till vänster. I fal sonen har svårt att läsa kanske det går lättare. Dyselexi ska vist var ovanligt i arabvärlden där man läser från höger till vänster. Stavar han dåligt får han använda ordbehandlingsprogram och lära sig orden utantill. Det tar tid men kan fungera. Min dyselexi är inte så omfattande så jag har ändå klarat av universitetsstudier. Lycka Till hoppas att det går bra ändå. |
|
|
Swirve
Member
96 Posts |
Posted - 2007/03/20 : 20:40:47
|
Men vad är det för j'vla kommun?? Det är klart de måste ha nåt åtgärdsprogram och hjälp för elever med läs och skrivsvårigheter. eller?
Min morsa jobbar som specialpedagog (och tidigare som speciallärare på en högstadieskola) och jobbar med detta dagligen. Hon är visst också ordförande i nån sån förening här i Ö-götland. Jag är inte så insatt i det hela, men hon har en hel massa tester o saker för detta och om jag har förstått rätt så görs speciella åtgärdsprogram för varje elev.
EDIT: O en sak som jag kom på, Alla läs och skrivsvårigheter är INTE Dyslexi. Finns andra typer. |
Edited by - Swirve on 2007/03/20 21:50:14 |
|
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2007/03/20 : 20:40:51
|
Själv blev textbehandling på komvux vägen till mitt skriftspråk, med penna stavar jag som en kråka. Gick även 1,5 år på något som heter läs och skrivforum där jag fick en rejäl återblick i gramatik och ordens uppbyggnad.
Klarade mig genom hela grundskolan samt gymnasiet utan att egentligen kunna skriva. Läsningen har dock varit enklare såvida det inte är skrivet som fakta eller lästal i mattematiken. |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2007/03/21 : 17:54:31
|
mace, om du pm'ar mig din mail så kan jag skicka vår vetenskapliga rapport om läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi. Kan finnas lite matnyttigt att läsa där.
Mvh Lars |
|
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2007/03/26 : 10:21:52
|
Finemangski Svarski
Har hittat lite info om att Folksam tydligen kan sponsra med lite medel för inköp av bärbar dator och läs/skriv-program om man har barnförsäkring hos dem. Det har vi iofs bara haft i två månader men kaaaanske
Genom skolan har han diverse extrahjälp, specialprogram mm. mm. Skolan är ej kommunlt driven, därför bollas man tillbaka från kommunen. Å andra sidan så har skolan anpassat utbildningen på ett sätt som ej gått i kommunal driven skola.
M |
Mr 500! |
|
|
|
Topic |
|