HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på ny förstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

H-S
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/03/24 :  18:10:50  Show Profile Send H-S a Private Message
Hej,

Skulle vilja ha tips på en ny integrerad förstärkare som ska kopplas ihop med följande:

CD-spelare: Cambridge Audio Azur 640C
Skivspelare: Pro-Ject RPM4
Högtalare: Castle Acoustics Eden (stora stativhögtalare)
Supra interconnects och högtalarkablar.

Jag har tidigare använt en Rogue Audio Tempest rörförstärkare men den har gått sönder och jag ids inte skicka den på rep. (om någon mot förmodan skulle vara intresserad av att köpa en defekt Rogue Tempest så är den till salu :-)). Just nu använder jag istället en gammal reservförstärkare: Marantz PM66-KIS men jag vill ha något bättre då den låter väl tunt. Min budget är c:a 10.000:-. Musiken som spelas är varierad men ett bra mellanregister med fin röståtergivning och närvarokänsla är prioriterat. Mina högtalare har ganska låg känslighet (87 dB) men ska inte vara så svårdrivna i övrigt.

Tack på förhand.

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/03/24 :  19:31:03  Show Profile Send Apinator a Private Message
Om du ska köpa nytt så ta en titt på Cambridge 840A då den iaf lär matcha din cd-spelare bra, har en släkting som äger en sådan och spelar på ett par Dali Ikon 5 som har ungefär samma känslighet som dina Castle. Jag tycker utifrån det jag hört att den låter bra med just som du skriver ett mycket trevligt mellanregister. Annars finns det ju beggat och då hade jag nog satsat på en Musical Fidelity A 3.5. Låter eligt mej mycket bra. Rejält med kraft också. Tyckte att jag såg att Reference Auido sålde ut för knappt 12 000:-

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/03/25 :  17:18:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Varför vill du inte reparera din Tempest ??

/Martin
Go to Top of Page

H-S
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/03/26 :  09:10:48  Show Profile Send H-S a Private Message
Martin,

Jag var väl kanske inte 100% nöjd med min Rogue heller och känner för att byta#8230; Förutom rep.kostnader så måste det snart bytas rör i den också då den hade gått i 3-4 år utan byte innan den gick sönder. Nu vet jag i och för sig inte alls vad det skulle kosta att reparera den då jag är fullständigt okunning tekniskt men det som hände var att det small till vid påslag och började lukta bränt. Någon som har en gissning vad som hänt och vad en rep skulle kosta?

Apinator,

Tack för tipsen. Cambridge känns som ett naturligt val och den verkar ha fått bra recensioner överlag. Dock läste jag nånstans att den skulle låta lite tunn vilket gör mig tveksam#8230; Är det någon här som har erfarenhet av Onkyo A-9755? Den ska tydligen ha ett väldigt bra mellanregister#8230;
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/26 :  11:47:42  Show Profile Send Stickan a Private Message
Onkyo A-9755 kostar 10 000:- i Sverige, går att få billigare från Tyskland, den skall enligt de tester jag läst och enligt de användare jag känner till vara en ruskigt bra förstärkare.
http://www.eu.onkyo.com/products/product_en_782003.html

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

H-S
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/03/26 :  12:34:30  Show Profile Send H-S a Private Message
Ok, Onkyon låter väldigt intressant men jag ser nu i specifikationerna till mina högtalare så står det rekommenderad förstärkareffekt 25-120 Watt. Onkyon verkar ha 150 Watt... Förstör jag mina högtalare om jag skulle koppla ihop dessa?
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2007/03/26 :  12:41:47  Show Profile Send Poe a Private Message
Om du kan tänka dig beggat så rekommenderar jag Primare A30.1

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/03/26 :  14:13:28  Show Profile Send MartinN a Private Message
Angående förstärkare & högtalare.

Man kan nog bra och säkert köra en högtalare för ca
20-100Watt med en förstärkare på 150Watt. Det enda
som kunde vara skadligt är att verkligen dra volymen i
botten vid någon party-kväll. Däremot skall man mera
se upp med högtalare med känslighet på 85dB/1W/1m som
kräver 50-100Watt och försöka driva dessa med en förstärkare
på 20Watt.

Martin
Go to Top of Page

H-S
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/03/26 :  15:17:53  Show Profile Send H-S a Private Message
Ok då lutar det nog åt Onkyon... Är det någon som har erfarenhet av att beställa från Tyskland? Är det någon speciell butik där som är bra och vad kostar frakten?
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2007/04/18 :  10:45:31  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Rekommenderar Medianess varmt. De är billigast på Onkyo-produkter. Frakten ligger på ett par hundralappar för en förstärkare. Jag är själv lite sugen på en 9755. Någon som lyssnat på den?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/04/18 :  11:45:24  Show Profile Send MartinH a Private Message
H-S, kolla med Sontecs service, dom har repat Rouge förut, har du tur så är det inget större fel på den och kostnaden inte blir så hög. Rör, ja där kan det kosta beroende på vad du väljer, men det behöver inte blir så blodigt.

För Tempest är en bra integrerad förstärkare ( om man nu gillar rörljud), så du bör kunna få en vettig slant för den om du ska sälja den, men repa den tycker jag, det är den värd...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/18 :  12:00:14  Show Profile Send mayro a Private Message

Annars kan du ju fråga "LennArt" härifrån forumet om han har tid att titta på din stärkare. Då får du en riktig seriös undersökning / Rep utförd... I alla fall skulle jag PMá honom och fråga hurvida hans tid räcker till att titta lite på den..

Han har tydligen hämtat "skimmer" i nån låda och monterat in i "Muse" cd spelare så den spelar som aldrig förr enligt muse. Så det verkar inte sitta fast på något plan hos den mannen i kunskaper om ditt o datt inom elektronik om det så är cd eller stärkare.

Så vem vet. Din rörstärkare kanske spelar som aldrig förr efter ett besök där på bänken i GBG... Fråga kostar ju nada som sagt..

Det är mitt tips.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

H-S
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/04/18 :  12:44:00  Show Profile Send H-S a Private Message
Tack för tipsen men jag har redan beställt en Onkyo 9755, så jag orkar nog inte skicka iväg min Rogue på rep. Kan nämna att jag hade haft den längre än vad jag trodde när jag kollade inköpskvittot (tiden går fort!). Den är från okt. 2000 och jag har ej bytt rör i den någon gång.

Hur som helst är den fortfarande till salu om någon är intresserad (jag finns i Värmland).
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2007/04/18 :  12:58:19  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
När får du hem 9755:an då?
Tror du att den låter bättre än XTC A100D mkII?
Jag står och velar mellan dessa båda...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

H-S
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/04/18 :  13:07:14  Show Profile Send H-S a Private Message
Förhoppningsvis inom nån vecka. XTC vet jag tyvärr ingenting om men jag kan skriva några rader om Onkyon här när jag får den...
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/04/18 :  13:38:09  Show Profile Send Stickan a Private Message
Gärna det!!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/05/05 :  06:18:45  Show Profile Send jonasz a Private Message
Har du fatt forstarkaren an? Hur later den?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

H-S
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/05/06 :  19:00:16  Show Profile Send H-S a Private Message
Jo jag har fått den och den har hunnit gå i c:a 50 tim... Jag köpte den ohörd baserat på recensioner och användaromdömen och har inte jämfört med andra förstärkare i samma prisklass men jämfört med mina tidigare förstärkare känns den mera kraftfull och välbalanserad med bättre stadga i de nedre registren, bättre dynamik och instrumentseparation. Annars har den inte så mycket till egen karaktär och det kan låta både kallt och varmt, återhållsamt/laid-back och framåt osv beroende på vad den matas med. Jag märker större skillnad på olika skivor nu än tidigare där bra inspelningar har växt ett snäpp, men där dåliga inspelningar kan låta lite sterilt.

Det för mig viktiga mellanregistret känns öppet och detaljerat men jag är säker på att Onkyon har mer att ge med bättre kringutrustning (testade min gamla CD-spelare, en NAD S500 som tyvärr är halvdefekt och jag mindes inte att den lät så mycket bättre än min Cambridge!) och rum med bättre akustik än vad jag har. Det där riktiga lyftet i närvarokänsla och den där "magin" som jag sett folk skriva om vill inte riktigt infinna sig.

För min del blir det nog till att fortsätta uppgradera svaga länkar i kedjan när jag får råd men det känns i alla fall som jag har en riktigt bra förstärkare nu., även om den inte gör några underverk på egen hand...

Edited by - H-S on 2007/05/06 19:01:08
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2007/05/07 :  14:45:38  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Ett märke vars hifi-produkter jag själv inte haft förmånen att få lyssna på - som har nyintroducerats under senare år, och verkar intressant i och med att föregångarna tycks ha var varit välljudande - är Audiolab; firmans webbplats finns här: http://www.audiolab.co.uk/.

Kanske Audiolab, med en uppsjö produkter, i grått resp. svart färg, men till synes enkla, sunda konstruktionsprinciper, kan vara något..?

Mvh,
Greensleeves

Mvh Greensleeves

Edited by - Greensleeves on 2007/05/07 14:47:04
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000