HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteg: det bästa vs det bästa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:27:56  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Sådana här listor känns helt irrelevanta med tanke på den svenska hifimarknaden. Jag vet tex inte hur många par med monokopplade Burmester 909or som Sladd säljer om året men jag skulle gissa att det är närmare 0 än ett.





Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:32:17  Show Profile Send Harry_up a Private Message
quote:
Hur kan man jämföra förstärkare genom hört dom i olika rum, med olika högtalare, olika kringutrustning, kanske olika skivor och med lång tid imellan? Det är väl knappast så att man kan dra någon bra slutsats hur just förstärkaren låter då.


Håller med nin extremt mycket. Helt hopplösa jämförelser precis lika illa som att jämför subbar i olika rum.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/28 :  15:22:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
quote:
Hur kan man jämföra förstärkare genom hört dom i olika rum, med olika högtalare, olika kringutrustning, kanske olika skivor och med lång tid imellan? Det är väl knappast så att man kan dra någon bra slutsats hur just förstärkaren låter då.


Håller med nin extremt mycket. Helt hopplösa jämförelser precis lika illa som att jämför subbar i olika rum.
Jag håller också med, men när det nu frågades efter subjektiva intryck så bjussar jag så gärna på sådana.

Ta intrycken för vad de är - de är subjektiva till max!

Som väl är så gillar inte alla samma saker och det är säkert därför det blir lite olika omdömen emellanåt. Mitt råd till alla som är verksamma på detta forum är att ta chansen att knyta kontakter i verkliga livet och lyssna på olika grejor hemma hos andra medlemmar. Man lär sig massor om vad som funkar tillsammans, vilka egenskaper hos en anläggning som är viktiga för en själv, man upptäcker ny musik och nya människor! En unik möjlighet, styrkan med ett forum och faktiskt vill jag gå så långt som att påstå att det är enda vitsen med att driva ett forum över huvud taget! Lite kul ska det allt vara med en hobby, inte sant?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/28 :  16:57:43  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Och nu håller jag med Bernt. :-)
Det är absolut tillåtet att tycka vad man vill subjektivt.
Men säger man att dessa skillnader är det mellan dessa 2 olika förstärkare och man har hört dom i 2 olika anläggningar så kan man inte separera vad som kommer utifrån en specifik "förstärkar signatur" och vad om kommer utifrån resten av prylarna, anpassningar, rumsbidrag etc.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/03/28 :  20:08:38  Show Profile Send rolnor a Private Message
jonny99;

Jag förstår precis vad du menar, men visst är man nyfiken?

rolnor
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/03/28 :  23:23:40  Show Profile Send Marc a Private Message
Ni har ju rätt i att det är svårt att jämföra slutsteg om alla andra delar i systemet (högtalare, cd etc) skiljer. Men hur skall man göra då? Är det i praktiken omöjligt att få svar på hur de förhåller sig till varandra?

Sen tycker jag att frågan om komponenternans respektive konstruktionernas bidrag till det ljudmässiga resultatet inte är samma sak som den kostnadsmässiga andelen. Det skulle ju t.ex. kunna vara så att de relativt sett billigare komponenterna vid en uppgradering ger mycket större påverkan på ljudet än komponenter som är svindyra men inte påverkar ljudbilden speciellt mycket.

Men om vi då antar att alla de listade förstärkarna använder komponenter av högsta kvalitet, att dessa komponenter är rätt likvärdiga varandra och dessutom att urvalet av dem endast har en begränsad påverkan på ljudbilden - då måste ju den stora skillnaden bero på konstruktionen. Och då blir min kanske smått dumma fråga...på hur många sätt kan man egentligen konstruera en förstärkare som är avsedd att driva en given last?

Jag har ju nollkoll på elektronik, men är det inte så att många av förstärkar-konstruktörerna strävar efter så enkla kretsar som möjligt för att förvanska ljudet så lite som möjligt? Om alla strävar efter den enklaste lösningen och använder mer eller mindre likvärdiga komponenter som ändå inte har så stor påverkan på ljudet..vad är det då som skiljer?? Sorry om det är en korkad fråga men jag har som sagt noll koll och är vansinnigt nyfiken. Speciellt när det gäller dessa kompromisslösa toppkonstruktioner där konstruktörerna driver sitt kunnande till sin spets.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/28 :  23:39:16  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Marc:
Då kan man använda något som heter F/E-lyssning. Det skall dock inte förväxlas med vad man föredrager subjektivt som passade i det system man har. Men i just en sådan test kan man isolera förstärkarens bidrag till ljudet. Sen är det fritt fram att gilla eller ogilla bidraget och testens utslag gäller förstås bara i testuppsättningen.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/03/29 :  08:27:39  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

What is the problem?

Ser alla bilar för en given målgrupp likadana ut? (barnfamilj, singel, stadsbo, pensionär...)

Ser alla bilar för ett givet uppdrag likadana ut? (Banbilar, Dakkarbilar, terrängbilar, Jokkasjärvis lantbrevbärarbilar...)

Det är också bara en hög med komponenter på fyra hjul.

Varför finns det fler än en?

Varför provkörs inte alla av dummy-docka på exakt samma asfalt exakt samma dag på året med samma väder?

ÄR det någon skillnad egentligen...

Kan man inte EGENTLIGEN bygga något lika bra själv?

.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/29 :  10:14:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag har ju nollkoll på elektronik, men är det inte så att många av förstärkar-konstruktörerna strävar efter så enkla kretsar som möjligt för att förvanska ljudet så lite som möjligt? Om alla strävar efter den enklaste lösningen och använder mer eller mindre likvärdiga komponenter som ändå inte har så stor påverkan på ljudet..vad är det då som skiljer??
Det finns många sätt att lösa uppgiften på. Nätdelar spelar väldigt stor roll till exempel.

För att ge lite perspektiv:
Jag minns en reportageresa när vi var i Köpenhamn och pratade med Niels Larsen (NLE). Han pratade om enkla kretslösningar. Men om man tittar på kretskort han designat så är de helt nerlusade med dussintals transistorer. Då är det så att det kanske är två transistorer som gör jobbet medan de andra sitter där för att ge de två bästa tänkbara arbetsförhållanden. Så själva kretsen är enkel men den har en hel arme som skyddar och hjälper den.

Alla gör inte på det viset men jag tycker det är en nyttig sak att ta upp här eftersom "enkel kretslösning" kan betyda något annat än man tror ibland.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/03/29 :  18:49:37  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Det finns många sätt att lösa uppgiften på. Nätdelar spelar väldigt stor roll till exempel.

För att ge lite perspektiv:
Jag minns en reportageresa när vi var i Köpenhamn och pratade med Niels Larsen (NLE). Han pratade om enkla kretslösningar. Men om man tittar på kretskort han designat så är de helt nerlusade med dussintals transistorer. Då är det så att det kanske är två transistorer som gör jobbet medan de andra sitter där för att ge de två bästa tänkbara arbetsförhållanden. Så själva kretsen är enkel men den har en hel arme som skyddar och hjälper den.

Alla gör inte på det viset men jag tycker det är en nyttig sak att ta upp här eftersom "enkel kretslösning" kan betyda något annat än man tror ibland.
Tack för infon Bernt! Då är det ju inte fullt så "enkelt" som det ibland verkar i beskrivningarna. Och något väsentligt måste det ju vara som skiljer...

quote:
What is the problem?

Ser alla bilar för en given målgrupp likadana ut? (barnfamilj, singel, stadsbo, pensionär...)

Ser alla bilar för ett givet uppdrag likadana ut? (Banbilar, Dakkarbilar, terrängbilar, Jokkasjärvis lantbrevbärarbilar...)

Det är också bara en hög med komponenter på fyra hjul.

Varför finns det fler än en?

Varför provkörs inte alla av dummy-docka på exakt samma asfalt exakt samma dag på året med samma väder?

ÄR det någon skillnad egentligen...

Kan man inte EGENTLIGEN bygga något lika bra själv?

Lustigt, den kommentaren framställer mig faktiskt som lika korkad som jag själv sa att min fråga kanske var. Fast det bjuder jag på!

Men Sladd, jag tycker att du skjuter bredvid målet. Det finns en väsentilg skillnad mellan HiFi å ena sidan och bilar, datorer, mikrovågsugnar, rymdskepp etc å andra sidan. HiFi har en gemensam absolut referens, det har inte de andra. All HiFi, alldeles oavsett konstruktionsmodell, syftar ju till att återge ljudet som det var vid inspelningen. Bilar har inte någon sådan gemensam referens att förhålla sig till så jag måste nog läma dummy-dockor och Dakkarbilar därhän tillsvidare.

Och nej, jag är inte ute efter att minska din försäljning genom att propagera för egna byggen. Jag är bara nyfiken och intresserad.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/29 :  19:34:24  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Men Sladd, jag tycker att du skjuter bredvid målet. Det finns en väsentilg skillnad mellan HiFi å ena sidan och bilar, datorer, mikrovågsugnar, rymdskepp etc å andra sidan. HiFi har en gemensam absolut referens, det har inte de andra. All HiFi, alldeles oavsett konstruktionsmodell, syftar ju till att återge ljudet som det var vid inspelningen. Bilar har inte någon sådan gemensam referens att förhålla sig till så jag måste nog läma dummy-dockor och Dakkarbilar därhän tillsvidare



För många så är inte alls målet detta. Om du ville veta vilken förstärkare som återger källan utan påverkar så är ju rent subjektiva åsikter rätt meningslösa. Som vi ser i denna listan så är det ENORMA skillnader i ljudlig karaktär, och alla kan ju såklart inte vara opåverkade.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/03/29 :  19:53:37  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
För många så är inte alls målet detta. Om du ville veta vilken förstärkare som återger källan utan påverkar så är ju rent subjektiva åsikter rätt meningslösa. Som vi ser i denna listan så är det ENORMA skillnader i ljudlig karaktär, och alla kan ju såklart inte vara opåverkade.
Nin, menar du att tillverkarna av dessa slutsteg eftersträvat ett "färgat" ljud?

Jag trodde alla strävade efter så naturtrogen återgivning av inspelningstilfället som möjligt och att det man jämför dem emellan är hur bra de lyckats med detta.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/29 :  19:55:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag trodde alla strävade efter så naturtrogen återgivning av inspelningstilfället som möjligt och att det man jämför dem emellan är hur bra de lyckats med detta.
Det är inte alls säkert.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/03/29 :  19:59:30  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Marc:

Var inte meningen att framställa dig som korkad, det brukar ju slå åt två håll dessutom...

Hifi har en gemensam absolut referens? Den måste jag nog fundera på en stund. Är inte säker på att jag håller med. Jo, inspelningen har ju hänt, det är ett faktum, det hela finns lagrat på ett medium, det är också ett faktum. Men sedan...

Bilar har ju också ett syfte rent allmänt, att ta dig från A till B. Det är den absoluta referensen eller resultatet. Du var på A, nu är du på B och därom råder inga tvivel. Resan däremellan däremot... kan ju skija en del. Inte bara beroende på bil, däck, väder utan också på vem du är.

När det gäller egna byggen så är de i princip alltid välkomna in i butiken, något som också gjorts vid flera tillfällen vid diverse forumträffar etc. Det brukar inte innebära risk för försäljningsnedgång. Bygga själv är delvis en annan hobby (med gemensamt brukandesätt för all del) där byggandet i sig är en stor del.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/03/29 :  21:15:16  Show Profile Send marran a Private Message
Marc: En förstärkare kan ju inte bli perfekt, därför får man alltid kompromissa. Vilka parametrar som har varit viktigast för konstruktören återspeglas i hur resultatet låter.

En annan diskussion är ju såklart vilka parametrar som bör prioriteras, och hur dessa i så fall uppnås.

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/03/29 :  23:42:40  Show Profile Send Marc a Private Message
Sladd: Det är lugnt, kanske överreagerade lite eftersom jag var både trött och hungrig.
quote:
Resan däremellan däremot... kan ju skija en del. Inte bara beroende på bil, däck, väder utan också på vem du är.
Tycker det sista faktiskt är en poäng som ofta glöms bort i utvärderingar och jämförelser, nämligen att musikupplevelsen är en kombination av det som kommer in i öronen och det om fanns däremellan sen tidigare.


Bernt och Nin: Jag blev lite överraskad av era kommentarer eftersom jag någonstans trodde att mer eller mindre alla hade som uppsatt mål att skapa en så naturtrogen återgivning som möjligt. Så jag roade mig med att kolla runt lite på några hemsidor hos de listade tillverkarna och i åtminstone ett fall hittade jag ett exempel på att ni hade rätt

Conrad-Johnson skriver nämligen: #8220;Conrad-Johnson's R&D efforts are concentrated on developing audio components which offer increasingly exact recreation of live music performances without interfering with the enjoyment of the music.#8221; (min kursivering) Här kommer alltså "enjoyment" i första hand och "exact recreation" i andra hand.

Annars var det många som satte naturtrogenheten främst:

#8220;You might say that the Boulder 2010 actually does less than any other preamplifier: it delivers precisely #8211; and only #8211; what exists on your recordings, and nothing else. Boulder#8217;s 2050 (mono) and 2060 (stereo) power amplifiers perform at the same high level.#8221; (Boulder)

#8220;Each Gryphon product is designed to serve the single purpose of maintaining the integrity of the input signal with no subtractive or additive colorations. The quality of the input signal itself (for better or for worse) must always be the sole factor which determines the final sound quality.#8221; (Gryphon)

#8220;The faithful reproduction of music, through playback equipment intelligently designed and manufactured to the highest standards, was our original first priority, and remains so today.#8221; (Audio Research)

#8220;To be truly reference quality a product must show it can reproduce music exactly as it was recorded. Un-colored and with bass that has not been enhanced, in other words, straight wire with gain!#8221; (Halcro)

Jag tror ändå, men det är bara byggt på min känsla, att flertalet av high-end-tillverkarna resonerar liknande även om det uppenbarligen inte gäller för alla. Och då är det ju intressant om det är "ENORMA skillnader i ljudlig karaktär" som Nin säger mellan dessa förstärkare.

Jag tror helt enkelt jag får läsa på lite mer om förstärkarkonstruktioner!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/03/29 :  23:50:24  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Sådana här listor känns helt irrelevanta med tanke på den svenska hifimarknaden.
Jonny99, du har nog helt rätt. Men jag tycker ändå det är intressant att veta vad tillverkarna klarar av att åstadkomma helt utan ekonomiska kompromisser, även om det sen inte är just de grejerna man själv har råd att köpa till slut.

Herregud, tänk förresten den dagen man själv inte behövde ta hänsyn till några ekonomiska kompromisser..vilken beslutsvånda man skulle ställas inför när man skulle välja anläggning!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/30 :  00:34:29  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Bernt och Nin: Jag blev lite överraskad av era kommentarer eftersom jag någonstans trodde att mer eller mindre alla hade som uppsatt mål att skapa en så naturtrogen återgivning som möjligt. Så jag roade mig med att kolla runt lite på några hemsidor hos de listade tillverkarna och i åtminstone ett fall hittade jag ett exempel på att ni hade rätt



Precis, för dom vill skapa ett visst sound dom gillar. För opåverkat ljud låter ju helt lika oberoende på vilken förstärkare det är (om dom är opåverkade). Det finns ju några slutsteg som det har visat sig vara stort sett opåverkade, Rotel 1090, Nad 208, en Halco slutsteg, ett bryston är några. Dessa kan man ju kolla upp om man vill testa opåverkat ljud
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/03/30 :  08:22:50  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
Det finns ju några slutsteg som det har visat sig vara stort sett opåverkade, Rotel 1090, Nad 208, en Halco slutsteg, ett bryston är några. Dessa kan man ju kolla upp om man vill testa opåverkat ljud


Enligt LTS ja. Men är deras åsikter och testresultat en objektiv och vetenskaplig "sanning"?

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/30 :  10:33:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
För tydlighetens skull vill jag nämna att jag INTE är inne på LTS linje när jag skriver ovanstående. Jag bara konstaterar det faktum att man kan designa ljudet efter olika ideal och önskemål.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/30 :  10:41:49  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Enligt LTS ja. Men är deras åsikter och testresultat en objektiv och vetenskaplig "sanning"?

Svar: NEJ!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/30 :  13:00:21  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Enligt LTS ja. Men är deras åsikter och testresultat en objektiv och vetenskaplig "sanning"?



JA, dom är så objetiva man kan få fram. Finns ju inget bättre alternativ.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/30 :  13:04:07  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Det handlar alltid om kombinationer och anpassningar. Hur en förstärkare upplevs i en anläggning behöver inte gälla nästa anläggning. Men vill man veta inbördes skillnader i en specifik anläggning kan man F/E-lyssna. Har dock inget med smak att göra.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/30 :  13:50:32  Show Profile Send Peg a Private Message
LTS har knappast tid och resurser att F/E testa med nog många olika laster och med nog avslöjande system för att man ska kunna kalla dom för helt vetenskapliga.
Dessutom verkar LTS hänga ihop lite för mycket med en viss högtalar fabrikant för att man med gott samvete skall kunna kalla dem helt objektiva.

Därmed inget ont om LTS de gör tester efter sin övertygelse och publicerar sina resultat vilket man kan dra nytta av eller inte ...

Vill man va lite dum kan man ju säga att man rent subjektivt kan välja att gå på LTS linje :-)

Annars kanske det ligger något i det nin skriver dvs. att de är så objektiva man kan få fram för mer objektiva än hifitidningar (som svänger i åsikt fortare än man kan säga annonsplats) är de alla gånger !
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/30 :  14:33:30  Show Profile Send nin a Private Message
Lasten dom testar är tillräckligt svår för räcka för 99% av alla högtalare.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000