Author |
Topic |
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/25 : 19:53:23
|
Erik Andrsson;
Om det här med malning av kött ska likna digitalisering av musik så var min vinkling på den här tråden att man faktiskt maler signalen (gör om den till förddjupningar i en matris)även med vinyl-teknik. Om man mal köttfärs riktigt fint så kan man göra patè (SACD?) Jag gillar både stek och hamburgare (fördjupningarna är analoga! ANALOOOGA!!) (om jag trampat i nåt klaver så ber jag som vanligt om ursäkt, Lech)
|
rolnor |
Edited by - rolnor on 2007/03/25 21:14:33 |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/03/25 : 21:01:30
|
. |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2007/03/26 06:01:43 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/03/25 : 21:16:25
|
Respekt har vi för alla på Hififorum. Spelar ingen som helst roll vem det gäller. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/03/25 : 21:48:56
|
du har PM Bernt
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8600 Posts |
Posted - 2007/03/25 : 22:18:39
|
quote:
Rolnor Tänk dig för vem du chattar med !
Jasså,några hadde chattat,jag trode någon skrivit på forumet,jamen dåså. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/03/26 : 00:09:57
|
quote: Analogt eller digitalt, är en ständigt återkommande fråga. Jag minns vad Peter Forsell ytttrade en gång. Om man maler en bit kött, går det inte längre att göra en stek av den, däremot en hamburgare. Nu finns det goda hamburgare förstås, jag tänker närmast på min frus, med mycket lök och hot chilli. Däremot har jag svårt för Mc Donalds vilka jag tycker smakar sågspån. Fast det är klart, fibrer skall vara nyttigt har jag hört.
Detta har man hört förr. Jag kan mkt väl använt det själv förr i tiden Men tycker det är en klart felaktig bild av verkligheten. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/03/26 : 00:24:55
|
nin; quote: Därför jag sa att man ska använda en bra A/D och framförallt en högpassfilter runt 20 khz. Sånt test vore intressant att göra.
Tar tacksamt emot ett tips på vad som är en bra A/D nin. Vi utgick från några som anses vara bra och det gick inte als. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/03/26 : 03:10:28
|
Som sagt, filtera ni bort över 20 khz? |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/03/26 : 08:29:10
|
nin, javisst. Vi testade de olika alternativ som fanns tillgängliga med Lavry, Rosetta, Beenchmark och nån till som jag glömt namnet på. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/26 : 11:43:27
|
Bernt Jansson;
Tack, Lech gillar nog inte min s.k. humor. |
rolnor |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/03/26 : 14:28:34
|
Jag förstår inte riktigt det där med att filtrera bort allt över 20KHz. Det sker ju automatiskt om samplingsfrekvensen är 44,1 eller 48KHz. På en vanlig cd-skiva brukar allt skäras bort tvärt vid c:a 21.6KHz. |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/03/26 : 15:20:19
|
gcs: Man behöver filtrera det som kommer in till A/D omvandlingen. Tänk att du samplar en 25 Khz signal, då kommer det bara bli skräp ut eftersom det inte går att representera en signal på 25khz i 44.1 eller 48khz sample rate och samplesarna kommer att få värden som gör att signalen kommer vikas ner i frekvens (=bli skit).
Men, nin, borde inte produkterna ha det filtret inbyggt ?
Annars kan man ju snegla i tråden nedan för att hitta att det går att få digitalt att låta bra: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51233&whichpage=5
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/03/26 : 15:30:33
|
quote: Jag förstår inte riktigt det där med att filtrera bort allt över 20KHz. Det sker ju automatiskt om samplingsfrekvensen är 44,1 eller 48KHz. På en vanlig cd-skiva brukar allt skäras bort tvärt vid c:a 21.6KHz.
Det jag menar filterar bort är vinylen! Om man jämför en vinyl mot en inspelad 16/44.1 av denna så kan ju t ex MC pickuper skapa brus/ljud/skräp över 20 khz som kan höras under testet. Och då låter det helt plöstligt inte lika och då kanske någon dömmer ut A/Dn. Även om det kanske inte finns något av värde alls över 20 khz på den vinylen. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/03/26 : 16:21:02
|
Det finns en vinyl som är inspelad i Sverige alldeles i slutet av 70-talet. Skivans ena sida är direktgraverad medans den andra sidan är digitalt inspelad och det är samma band som spelar i studion (Metronome Studio) under två dagar. Jag gjorde en FFT analys av båda inspelningarna och kunde lätt se vilken som var digital. Den analoga inspelningen gick i och för sig inte så värst mycket högre, men skillnaden var att den analoga inspelningen rullade av långsammare än den digitala. På en CD-skiva kan man se att det händer något efter 25KHz. Det kan man se på en FFT men jag vet inte vad det är, men det ser ut som ett brus som bara ökar och ökar i nivå upp till 40KHz. Nivån på det här bruset är så pass kraftigt att den tangerar 0dBf. Om man dubblerar samplingsfrekvensen när man spelar in då flyttar man också upp bruset. |
Edited by - gcs on 2007/03/26 16:23:09 |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/03/26 : 16:37:43
|
25 khz? Hur kan du komma upp till det med 44.1 sampling? Eller var det inte 44.1? |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/03/26 : 17:30:39
|
Vad jag gjort är att jag lyfte över en CD-skiva till datorn med vilken jag kunde spela av ljudfilen med halvhastighet. Dessutom har jag gjort egna inspelningar med olika samplingsfrekvenser för att sedan spela av med halvhastighet. Skälet till det här med halv hastighet är att FFT:n inte klarar att läsa högre frekvenser än 24KHz. Sedan var det ju också så att jag spelade över vinyler till datorn för att kunna se vad som hände på en vinyl över 20KHz. De samplingsfrekvenser som jag använde var 44,1 - 88,2 - 192KHz/24bit. |
Edited by - gcs on 2007/03/26 17:31:33 |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/03/26 : 17:43:43
|
Om du spelar av en CD med halv hastighet måste den filtreras på 44,1/4 khz dvs typ 10-11khz och allt där ovan måste bort innan du analyserar annars blir resultatet galet.
FFT'n är inte meningsfull på högre än halva samplings hastigheten det är därför det är stopp vid 24khz (hälften av 48khz). På en 88,2 khz inspelning kan man analysera upp till 44,1 osv. (eller 22,05 i halv hastighet). |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/03/26 : 22:47:28
|
Det är ju inte så att jag har spelat den fysiska cd-skivan med halvhastighet utan jag har dragit över den till Protool och låtit datorn spela upp ljudet med halv hastighet. Då kan man klart och tydligt se hur frekvenser över 10KHz skärs bort av ett lp-filter. Sedan kommer det bruset som jag tidigare talade om vid 12,5, 13KHz. Om man spelar en cd-skiva i realtid så kan man också se på en FFT hur lp-filtret skär av alla frekvenser över 21,6KHz och ibland t.o.m. något lägre än så. Däremot kan man då inte se något över 24KHz och det är just därför man måste spela av ljudet med halv hastighet om man vill se något av det som händer. Det skulle vara kul att göra samma sak med en SACD-skiva. |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 00:55:26
|
quote: Då kan man klart och tydligt se hur frekvenser över 10KHz skärs bort av ett lp-filter. Sedan kommer det bruset som jag tidigare talade om vid 12,5, 13KHz.
Så lp filtret funkade inte,fanns inte eller var inte brant nog ? Jag förstår inte riktigt hur det där gick ihop ... |
|
|
-AG-
Member
238 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 09:52:26
|
quote: Jag förstår inte riktigt det där med att filtrera bort allt över 20KHz. Det sker ju automatiskt om samplingsfrekvensen är 44,1 eller 48KHz. På en vanlig cd-skiva brukar allt skäras bort tvärt vid c:a 21.6KHz.
Man måste filtrera signalen innan AD-omvandligen, för att bli av med frekvenser som överstiger halva samplingsfrekvensen - detta för att undvika aliasing.
Man kan använda olika branthet på filtret, och om det finns nån tumregel eller standard vet jag inte. |
|
|
td99eli
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 10:12:37
|
Är det inte så att cdskivor har för få kvantiseringssteg med sina 16 bitar så att man valt att lägga till ett brus på cdskivor så att man inte skall höra att 16 bitar inte räcker? |
//Eric. |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 10:45:25
|
Jo, Eric, det är korrekt.
Man så att säga "byter bort" distorsion mot lite brus. Hur detta går till är inte helt trivialt men du kan läsa om det här.
I samma dokument kan du även läsa lite om CD-systemets tidskontinuitet samt avfärdanden av påståenden som "köttfärs av oxfilé" och liknande.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 11:59:52
|
quote: Är det inte så att cdskivor har för få kvantiseringssteg med sina 16 bitar så att man valt att lägga till ett brus på cdskivor så att man inte skall höra att 16 bitar inte räcker
Det är väl det som kallas för dither men det är väl bara det att ditherbruset ligger inom 0-21,6KHz och inte ovanför 25KHz. Dither brus är till för att maskera den distorsion som uppstår när nivån är för låg d.v.s när bit antalet börjar på att bli för litet för att kunna forma ljudet till sinusform. |
Edited by - gcs on 2007/03/27 12:01:05 |
|
|
Topic |
|