HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Skumma jobb utannonseras av bemanningsföretag
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/03/23 :  10:28:34  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Vad är de här märkliga jobben för någonting?
Med jämna mellanrum dyker det upp platsannonser som ser ut ungefär så här:

XX söker nu för kunds räkning flera kundtjänstmedarbetare, teknisk support, kommunikatör etc.

Arbetsbeskrivning
Vi söker ett antal personer till kundtjänst/inbound. Du kommer att vara anställd av Xyz och uthyrd till Abc. Du ingår i ett team med en teamledare som coachar dig och ni jobbar i ett öppet kontorslandskap. Arbetsuppgifterna är att ta emot inkommande samtal och det ingår merförsäljning i dina arbetsuppgifter. Arbetstiden är både vardagar och helger, dag och kvällstid. Vi erbjuder fast lön + provision. Körkort och bil behövs inte. Det finns goda möjligheter att bli anställd av Abc.

Det här är bara ett exempel, men de ser alla i princip likadana ut.
Och när man ringer till de så säger de ibland att det är inte telefonförsäljning eller support! Vad i sjutton är det för något i så fall?
Vem ska man ha då kontakt med? Är det enskilda privatmänniskor eller firmor?

Lönen är urusel och i vissa fall förväntas man ringa upp till 20 samtal per timme!
Kunder är alltid (enligt dem själva alltså) stora etablerade företag. Om det handlar om elektronik så nämns ofta namn som Logitech, Philips osv.

Är det så stor omsättning för dessa tjänster eller slutar folk där på löpande band pga. dåliga arbetsförhållanden?

Det är någonting oerhört skumt på det här, för de söker folk genom flera bemanningsföretag samtidigt! Och helt tydligt till exakt samma jobb, dessutom.

Vore kul att höra vad ni har för erfarenheter.

/Jukka

Edited by - pick-me-up on 2007/03/23 10:31:02

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/23 :  10:43:26  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
När jag jobbade på Nordea i deras front office (kundtjänst typ)i telefon så togs det in folk från manpower vid toppar, när dessa lärt sig alla system och visat sig fungera så anställdes de så småningom.

Kraven var rätt höga, här förväntades omkring att ta emot många samtal per timme, detta gjorde att de som arbetade såg till att göra samtalen korta, kunder med komplicerade problem fick inte den hjälp de behövde pga hetsade kvantitativa mål.

I anslutning till en del omorganiseringar och nya (högre) krav så har jag för mig att omkring 10% av arbetsstyrkan var sjukskriven, därav också behov från manpower. Det är mer regel än undantag att det är hög omsättning på dessa jobb, mkt på grund av de felaktiga målsättningarna i organisationen som alltid går ut på kvantitativa mål och att spela ut individer och grupper mot varandra i "tävlingar".

Till många av dessa arbeten presenterar olika bemanningsföretag olika förslag på vilka som kan vara aktuella för tjänsten, men jag tror också att man då är del i en större offert gentemot uppdragsgivaren, dvs det beror inte enbart på dig som arbetssökande om du fick jobbet eller ej. Något annat bemanningsföretag kanske hade ett attraktivare erbjudande...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/03/23 :  19:33:53  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Om det är skumt eller ej vet jag inget om.

Själv tycker jag inte att det är det minsta skumt eller konstigt, men det är inte ett jobb som kanske inbjuder till långtidsanställningar och kraven på prestation är mycket höga.

De jobb som utannonseras via diverse förmedlingar har ofta väldigt korta tidsaspekter eftersom det är just vid höga, korta arbetsbelastningar som extra personal behövs.
Detta ger också tyvärr att kompetensen blir låg hos dessa, men kraven dessto högre.

Det är inget jobb för vilken som helst och det inbjuder helt klart till viss gråzon i själva arbetssättet.

Dock skall man ha klart för sig att dessa jobb oftast är prestationsbaserade i en eller annan form i sin generella struktur.

Helt klart är det så, och det är ofta på bas av samtal/tidsenhet/försäljning/registrade bokningar etc.etc per dag, beroende på företagets mål, visioner, företagskultur, kommersiell idelogi och givetvis vinstintresse.

Det senare är inget konstigt överhuvudtaget, eftersom väldigt få, om än några privatägda företag långsiktigt tänker gå med förlust.

Det är ett tufft jobb rent mentalt och det ställer stora krav på vederbörande om man skall hänga med i svängarna.
Det gör ofta att omsättningen blir hög på personal.

I den prestationsmiljö jag jobbade i, i närmare sju år så var kraven mycket höga på noggrannhet, tidsmässig prestation och försäljningsmässig framgång. En proffessionell attityd mot kund och kollegor var också viktig.

Resultat var det som i slutänden räknades, allt annat var till slut bara brus.

Jag var mycket skicklig i kundvårdsarbete och inte fullt så intresserad av att kränga. Det blev en viss mättnad i det förhållandet.

Annars var företaget jag jobbade för alltid korrekt och tillmötesgående, alltid generöst med anställningserbjudanden såsom personliga försäkringar, friskvård etc.etc.


Det blev lite för mycket till slut.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/03/23 :  20:35:32  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tack för era svar, guy gadbois och akktustakki!

Det är en bra början. Hoppas det dyker upp flera svar av dem som har erfarenhet av sånt, som jag frågar efter.

Hur som helst, helt klart är, att det är inte frågan om något drömjobb!
Men huvudsaken att man får mat för dagen.

Edited by - pick-me-up on 2007/03/23 20:37:30
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2007/03/26 :  18:55:18  Show Profile Send KingX a Private Message
jag tycker det är lite vrickat när man sitter i en kundtjänst för att hjälpa folk som ex. ringer in med problem och det ändå handlar om att göra samtal korta så man hinner med så många som möjligt för att få ut några kosing..
Har alltid haft förmig att kundtjänst går ut på att hjälpa kunden tills kunden blir nöjd.. inte försöka få personen att lägga på så snabbt som möjligt..

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/26 :  20:30:03  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Helt rätt KingX, tyvärr är olika avdelningar i dessa företag ofta suboptimerade i egna resultatmål - som ofta är kortsiktigt inriktade på snabba resultat för avdelningen istället för nöjda kunder på lång sikt och gott renommé tex ovärderlig word-of-mouth reklam för varumärket/företaget i stort.....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/03/28 :  12:51:52  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Av de support som jag har anlitat på senare tid tar komplett.se helt klart första platsen.

Ringde dit flera gånger då jag skulle hjälpa min son att konfigurera en dator. De hade en oerhört tålamod och svarade alltid mycket sakligt och ärligt om alla saker jag inte visste så mycket om.

Men jag tror inte att de har för avsikt att prata så kort som möjligt. Den uppfattningen fick inte jag.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2007/03/28 :  13:39:01  Show Profile Send KingX a Private Message
det finns garanterat undantag, tror inte komplett.se har fast lön vad gäller deras support del, men jag är inte helt säker. Dock s åringer kunderna till dom så jag antar att komplett tycker de kan få den servide som behövs då =)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000