HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 UL-kopplat, motståndsvärden?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/22 :  11:56:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag ska UL-koppla min 6AQ5-stärkare. Edcore-transformatorerna har UL-uttag och ville ansluta för lite högre effekt.
En generell fundering är hur stora det motstånds ska vara som sitter mellan skärmgaller (är det väl?) och transformator. En del förstärkare kör direkt (typ Dynacos steg med EL34 resp KT88) medan andra har ett motstånd på sådär 100ohm emellan.
Jag hittar motstånd på 470ohm/2W och undrar om det är för stort värde, eller om jag ska söka vidare i mina skrotpåsar.

Inom (), schemat jag använder ser ut så här (med fix spänning på gallren):

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7824 Posts

Posted - 2007/03/22 :  15:40:50  Show Profile Send Fuling a Private Message
470R blir nog bra, hellre lite för mycket än för lite ur självsvängningssynpunkt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/22 :  17:40:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Nu sitter det 470ohm.
Något Lasse Ohlsson sa var att här kan man gärna ta i lite. Inte få fjuttiga motstånd ur effektsynpunkt utan gärna 2W. Tror han menade att 2W-motstånd klarar högre spänningar än 0,6W.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2007/03/22 :  19:44:48  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Intressant schema!
Men hur balanserar man signalen så att bägge slutrören jobbar optimalt

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/22 :  20:45:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Fråga inte mig!! Jag vet inte ....

Här har du hela artikeln: http://www.dogstar.dantimax.dk/tubestuf/paraph.htm

Edited by - soundbrigade on 2007/03/22 20:46:51
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/22 :  20:58:31  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Först och främst behöver man kultivera en vilja att balansera signalen.

Sen byter man 10k+330k-motstånden mot typ 20k pot + 320k motstånd och vrider tills mest lycka uppstår i sinnet eller på oscilloskopets skärm.

-Inte sant, lilla blomma?

/R

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/22 :  22:19:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag testar utan baluns - har inte trimpot i rätt värde. Låter det apa kan jag beställa hem och testa.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/29 :  23:19:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
470Ohm till skärmgallerna funkade fint. Förstärkaren är en av de tystaste jag byggt, jag utom när den arbetar (förstärker musiksignaler).
Jag fick e liten lust att göra ett test med lite andra rör bara för att se om ....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000