HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Styrelsefråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2007/03/22 :  00:12:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Kan man under pågående styrelse år,hoppa av/avgå ur styrelsen,eller är man tvingad att vänta till årsmötet?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/22 :  04:44:29  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Klart man kan gå ur en styrelse om man så önskar. Men jag tror nog gärna styrelsen vill bli varskodd först, så de kan börja leta ersättare. En dialog brukar underlätta för samtliga parter.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2007/03/22 :  05:04:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Men jag tror nog gärna styrelsen vill bli varskodd först

Givetvis,bara det att somliga påstår att det inte är möjligt i alla fall,vilket jag har svårt att förstå varför..

Edit:Verkar lite drastiskt att hålla kvar någon i styrelsen mot sin vilja.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/03/22 05:07:43
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/22 :  09:22:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
LTS?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/22 :  09:30:48  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Det brukar väl finnas stadgar att gå efter om det är en förening eller klubb? I en klubb jag var med förut så gällde tre månader eller nästa årsmöte för utträde. Detta var dock en aktieklubb.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/03/22 :  09:31:11  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Tror nog att de flesta förstår att det är bättre med en ny ledamot i styrelsen som vill vara där, än en gammal som inte vill vara där.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/03/22 :  09:52:26  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Klart att du fysist kan gå ur men du är alltid ansvarig tills dess att du utgått enlig bolagslagen/förordningen i styrelsen(bolagsordningen). (även eftr utträde är du ansvarig för de beslut som fattades då du satt i styrelsen).
Även om du inte är närvarande vid möten är din ansvarsdel lika stor!
Man skärpte dessa regler för bara ngt år sedan...
Troligen kan bolagsordningen bara ändras vid årsmötet (om de säger det - inte ovanligt).
Reglerna finns i aktiebolagslagen (ofrånskrivningsbara) samt er bolagsordning...

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/03/22 :  11:36:18  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
short_cut, vad gäller om en suppleant/ersättare går in, är den som avgår då helt befriad från ansvar?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2007/03/22 :  20:08:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
LTS?

He,he nej,jag läste det i nyaste molt,synd att det blev så nu då,eller?
quote:
Även om du inte är närvarande vid möten är din ansvarsdel lika stor!

Ja,helt klart.

Nej,det gäller en ideel rikstäckande förening för social hällsa.
Detta är en lokal del av den.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/03/23 :  10:12:38  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Aha - ok... Borde jag kanske fattat Då lär inte aktiebolagsrätten gälla där... sry

Däremot om du vill(!)så skall styrelsen alltid sammankallas om en styrelseledamot eller den verkställande direktören begär det.
Detta gäller alla bolagsformer...

quote:
vad gäller om en suppleant/ersättare går in, är den som avgår då helt befriad från ansvar?


Enkelt svarat: Ja! Detta förutsätter att besluten som tagits (alla ansvarsdelar) har fattats utan den ordinarie SL:s medverkan och utan att denne har "lidit skada/tillskansats otillbörligen" av besluten. Beslutsunderlagen eller de premisser beslutet annars anses klubbat efter kan dock skuldlägga ordinarie SL... (situationtecknen är inte citat ur lagboken, så du vet...
Det är dock givetvis ett skallkrav att ordinarie SL informerar sig om fattade beslut, så länge tjänstgöringen är aktuell - han har anmälningsplikt (om detta inte ä gjort) mot både bolag och myndigheter och i många fall mot geldenär/borgenär/leverantör/kund/ om besluten som fattats är betydande för dessa (obestånd etc, etc).

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2007/03/23 :  15:57:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Aha - ok... Borde jag kanske fattat

Nej,det kunde du ju inte veta.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000