HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 LM317/LM 337: Filtrera mera?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/03/21 :  19:43:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har suttit och ritat på en enkel regulatorkrets för att driva "diverse" prylar som inte kräver så mycket ström såsom förförstärkare och liknande.
Utgångspunkten är "standardschemat" för LM317/LM337.
Dock har jag börjat fundera på om man inte borde kunna filtrera utgången lite mer än vanligt, dvs. mer än de två kondensatorer som brukar sitta på utgången.

Tittar man i databladen så ser man "rippel rejection" för LM317 är över 50 dB mellan 40 Hz och 10 kHz men sedan börjar det sjunka ganska snabbt.

Någon som har tips på bra sätt att snygga till utspänningen ytterligare? Mellan säg 10k och 1MHz (ovanför det så fungerar ju ex. färdiga pi-filter)?

Ytterligare en fråga: Varför ser man så sällan induktiv filtrering (chokes) i dessa sammanhang? Pi-filter och liknande används ju när det gäller rör men verkar sällsynt för solid-state. Visserligen är stora spolar dyra och klumpiga, men sedan när har det stoppat någon inom hifi

Skulle ex. ett pi-filter på utgången av en lm317 vara en bra idé (och då inte bara i teorin, utan även i praktiken)?

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/03/21 :  19:45:43  Show Profile Send Zombie a Private Message
en shunt kanske?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/21 :  19:45:58  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ett pi-filter? Njae, man vill väl inte direkt ha en serieresistans efter en sån regulator. En shunt kanske.
http://www.wenzel.com/documents/finesse.html

Edit: Great minds think a'like

Edited by - Lovan on 2007/03/21 19:46:41
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2007/03/21 :  19:59:08  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Walt Jung har ju ett exempel på LC-filter innnan själva regulatorn här :
http://waltjung.org/PDFs/Low_Noise_Power_for_Analog_Circuits.pdf
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/03/21 :  20:33:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hm, så då kanske det är idé att vara lite "brutal" och stoppa in en 100 uH spole direkt på ingången.

Shunten i länken ovan ser intressant ut, det blev ett bokmärke

Artikeln av Jung hade jag faktiskt sett innan även om det var ett tag sedan. Då som nu stör det mig lite att han inte visar spektrat över 200 kHz, det vore intressant att se hur regulatorn beteer sig vid ex. 10 MHz som ju är en typisk frekvens som finns lite överallt (klockor); fast det kanske inte är så intressant i audio-sammanhang.
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/03/21 :  23:36:59  Show Profile Send MartinX a Private Message
I databladen finns ett exempel kallat pretracking regulator där en LM317 förreglerar för den andra, jag såg en gång någon utredning av detta, det skulle tydligen ge ett väldigt fint resultat, tyvärr hittar jag det inte igen. Internet är för stort, dessutom bara en fluga......

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2007/03/22 00:34:11
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/22 :  00:49:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://www.wenzel.com/documents/finesse.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2007/03/22 :  06:27:34  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
I databladen finns ett exempel kallat pretracking regulator där en LM317 förreglerar för den andra, jag såg en gång någon utredning av detta, det skulle tydligen ge ett väldigt fint resultat, tyvärr hittar jag det inte igen.

Se sidan 19 i denna:
http://cache.national.com/ds/LM/LM117.pdf

Hjälpte en kompis att bygga reglerad matning till sitt filter och använde denna koppling...funkar bra,men jag har dock inga mätdata...
Annars är ju det samma typ av förregulator Walt Jung använder till sin senaste version av superregulator.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/03/22 :  13:25:48  Show Profile Send Zombie a Private Message
Guido Tent säljer vad 317/337 drop-in versioner av sin regulator?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/03/22 :  20:31:20  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jo Nicke det är inte själva databladet jag inte hittar utan en annan artikel där kopplingen med två regulatorer analyserades och förklarades i detalj.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000