Hej Jag är ny här på Hifi forum och hade tänkt att börja med ett bygge av en Horn sub, enligt http://diy.cowanaudio.com/ Men frågan är vilka element man ska använda ? jag har haft funderingar på Peerless 263SWR 39 115 THSX 4L AL SLS eller Tangband WT-1154C är det nån som har nån erfarenhet av att bygga denna högtalar model och är det nån som har data på Tangband högtalaren ?
Bra program å enkelt att använda. Du kan ju se vad han har matat in för hornparametrar på cowens sida. Bara att föra in olika element och prova dig fram.
Om du väntar någon vecka kommer jag att presentera 5 nya horn som jag kallar FolkHorn.
Det fina med dessa hornen är att man kan använda alla förekommade element mellan 10 till 15 tum. Jag har även simulerat med 8 och 18 tum med gott resultat men jag rekommenderar inte dessa. Man kan använda de mindre elementen i par i hornen.
Jag har hållit på att utveckla dessa i ca ett halvår för att få fram ett lättbyggt horn som även kan ta billiga enkla element och element med stor variation i storlek och data .
Jag tror jag lyckats med detta !
Så här kommer hornen att heta:
FolkHorn 0050 (f3 = ca 55hz) FolkHorn 0080 (f3 = ca 50hz) FolkHorn 0140 (f3 = ca 45hz) FolkHorn 0280 (f3 = ca 40hz) FolkHorn 1400 (f3 = ca 30hz)
Siffran efter "FolkHorn" anger en del av namnet som bygger på hornets nettovolym.
Jag använder en speciell teknik för att få små horn att jobba djupare än de fysiskt borde klara och för att klara element med stor variation medan "utput" varierar bara lite. Vissa elementtyper kan få en lite lägre verkningsgrad. Nivån 1watt 1m bort ligger på mellan 105 och 110db.
Hornen kan också enkelt konverteras till bandpasshorn. Dvs horn som jobbar inom ett smalt register men djupare ner än det som står här ovan. Exempelvis kan det största hornet fås att gå ner till under 20hz på det viset.
Det minsta hornet kan också stämmas av som en pipa för att nå ner djupare än 55hz.
Efter dessa hornen har jag bara ett superhörnhorn att bli klar med. Har problem med att få upp verkningsgraden på detta horn. Frekvensgången är det inga problem med klara lätt 10hz.
Det lät intressant, jag har inte bestämt mig en för vad det ska bli. Men det som jag är ute efter är mycket Bas och snabb... hehe Sen så måste den/dem vara relativt små. Men det ska bli spännande och se hur dem här ser ut. Vill bara säga att jag inte tänker använda Tangbandaren jag tog upp tidigare, det visade sig att det var ett passivt element