HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga via mail: BRA bärbar inspelningsutrustning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/18 :  21:54:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Jag får en del mail på postmasteradressen. Denna gången var det en killa som undrade om vi kunde komma med råd om portabel inspelningsutrustning.

quote:
Hej.
Jag söker information om bärbara inspelningsapparater. Man kan ju använda sin mp3-spelare eller vanlig diktafon men jag vill komma upp i bättre ljudkvalié än så utan att skaffa mig en allt för stor apparat.
Har ni direkta tips på produkter eller vart jag kan få det är jag mycket tacksam.

Mvh, Carl.



Jag har tyvärr inga större råd att komma med så jag hoppas att någon kan ge lite tips och kanske berätta lite mer.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/18 :  22:25:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om man har råd, den som Peter Mcgrath kör med

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/03/18 :  22:31:09  Show Profile Send eliot a Private Message
Peter McGrath använder Sound Devices 722 Portable High Resolution Audio Recorder ($2495)

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/19 :  00:10:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dig kan man lita på Eliot

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/19 :  00:16:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är en fråga om vad man vill betala och vad inspelningarna ska användas till.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/03/19 :  01:05:40  Show Profile Send eliot a Private Message
TASCAM HD-P2 Portable High-Definition Stereo Audio Recorder spelar in på CompactFlash-media: http://www.tascam.com/Products/hdp2.html



...och kostar $999.00
quote:
The HD-P2 records in stereo from 44.1kHz to 192kHz, at 16- or 24-bit, to affordable Compact Flash media. Not only is Compact Flash absolutely silent, so no transport noise will show up on your recording, but the recorded audio is written directly as Broadcast WAVE files for immediate use in digital audio workstations. The unit even includes a FireWire jack for the fastest possible transfer of files to your PC or Mac computer.


Edirol R-09 24-bit WAVE/MP3 Recorder:
http://www.edirol.net/products/en/R-09/



är mycket kompakt och spelar in på SD-kort i 24-bit/48kHz (or 44.1kHz) linear PCM recording ... Pris $399.00

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2007/03/19 :  10:14:29  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag skulle ha satsat på en bärbar dator.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/19 :  10:32:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


De inspelningarna som Peter McGrath's demade senast på Arken var riktigt bra. Flerkanalsdemon han gjorde kommer jag att komma ihåg länge.

Men, hur är det med mikrofoner? Finns det några bra alround mickar som ger juste resultat?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/03/19 :  11:06:39  Show Profile Send poppen a Private Message
Men vilket pris intervall handlar det om ?

Du kan ju få en liten portabel inspelnings anläggning för 300o kr på www.jam.se

men vi kan ju köpa state of the art prylar för multum.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/19 :  11:12:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Bra fråga.

Det angavs inte i mailet. Det som refererades var MP3-spelare. En biffig sådan med lite inspelningsfunktioner kan man nog landa för runt 3500:- . Så, låt oss anta runt 10kkr för allt ihop.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/03/19 :  11:25:30  Show Profile Send cittroman a Private Message
Begagnade bärbara DAT bandare dyker upp lite då och då för bra priser.
Ypperliga att spela in på.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/19 :  18:03:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Ingen som har tips på mikrofoner?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/03/19 :  18:42:51  Show Profile Send eliot a Private Message
Edirol R-09 har inbyggd stereomikrofon

Korg har nyligen släppt MR-1 1 bit professional Mobile Recorder ($699.00) och den större MR-1000 1 bit professional Mobile Recorder ($1199.00)....

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/03/19 :  19:40:23  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Sonys batteridrivna kondensatormikfrofron kopplad till MD. Då blir det digitalt iaf. Och VÄLDIGT bra ljudkvalitet. En bärbar dator är inte en bärbar inspelningsutrustning, utan en bärbar dator
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/19 :  19:42:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag är lost i ämnet men har hört andra berömma Golden Age Music's mikrofoner.

Nån med riktigt kunskap i ämnet?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/19 :  19:42:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
En bärbar dator är inte en bärbar inspelningsutrustning, utan en bärbar dator


hehehe, nu skall vi inte klyva hårstrån.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/03/19 :  19:49:01  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Ok, jag ska ge ett riktigt bra förslag. Nu förutsätter jag att man vill kunna spela in tal, sång och kanske lite akustisk gitarr. Marantz har en inspelningsmaskin (http://www.d-mpro.eu.com/index2.php?CID=3&Pid=25&action=detail&lang=eng)i portabelt format (används för radioreportage och liknande. Allt sparas på ett CF-kort av valfri storlek.

Köp till en dynamisk mikrofon (Shure SM57) och en XLR-kabel så är du i hamn. (Detta under 10tkr)

För mindre format, satsa på en digital diktafon och köp till denna mikrofon (Detta under 3000:-)

http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=ECM-MS907&site=odw_sv_SE&pageType=Overview&category=PAM+Music

Edited by - MullBenkt on 2007/03/20 11:47:54
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/03/19 :  20:22:53  Show Profile Send esl a Private Message
Well... man kan hitta en begagnad rullbandspelare och spela in analogt också!
Minns ni det analoga mediet?
Inte dumt alls faktiskt.
Några av de absolut bästa skivorna som finns idag ligger fortfarande på rullband...
Men visst... jag håller med om att det är smidigt och jag gör en kvalificerad gissning att en 24Bit/192kHz apparat med rätt inspelningsförstärkare sopar banan med en analog bandspelare.

DOck är det så att en analog bandare kunde man överstyra en hel del och fick då inget klipp utan en mjuk komprimering i topparna, detta upplevs som mer dynamik än det digitala mediet som absolut INTE får överstyras.
DÄrför ser man ofta rörförförstärkare mellan mikrofon och digital inspelningsutrustning därför att där får man automatiskt en mycket bra öronvänlig komprimering.

Behringer har en sådan inspelningsförstärkare TUBE ULTRAGAIN MIC200 (12AX7 rör) för 680:- vilket i sammanhanget får betecknas som ett fynd..
Har inbyggd fantommatning och allt.

För studiobruk har dom denna läckra modellen: http://www.behringer.com/T1953/index.cfm?lang=ENG
Vem blir först med att köra denna som försteg?

/Esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/03/19 :  21:05:44  Show Profile Send eliot a Private Message
Marantz PMD670 Professional Solid State Portable Recorder spelar in PCM 16 bitar/48kHz medan PMD671 spelar in 24-bit, 96 kHz. Den förre kostar $699.00 och den senare $999.00. Kelkoo ger ett pris på 8,407 kr (exkl moms tror jag) för den senare.

En annan intressant apparat är den nya Fostex FR-2LE STUDIO-HOME STUDIO PORTABLE RECORDER 24-bit/96kHz för 5,658 kr exkl. moms (enl. Kelkoo)

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2007/03/19 21:06:38
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2007/03/20 :  10:32:24  Show Profile Send tommypeters a Private Message
quote:
Sonys batteridrivna kondensatormikfrofron kopplad till MD. Då blir det digitalt iaf. Och VÄLDIGT bra ljudkvalitet. En bärbar dator är inte en bärbar inspelningsutrustning, utan en bärbar dator

Ja, sedan Hi-MD kom har det ju varit den mest prisvärda och minst skrymmande (stealth för konserter) lösningen i många år. Spela in i PCM 16/44,1, rymmer väl 70min per 1GB-skiva. Men Sonys egna mikrofoner är mest för tal.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/03/20 :  11:46:48  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag har spelat in körmusik med min Sony-mikrofon (den jag nu har rätt länk till) med mycket lyckat resultat.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/03/22 :  09:00:59  Show Profile Send poppen a Private Message
En bärbar dator minst absolut minst 300 Gbit + M-audio AD konverter separatt + bra mikrofoner + ett mixer bord. Ett bra inspelningsprogram.

Dator ca 8000 kr + M-audio ca 2000 + mixer bord ca 500 kr + två mikckar ca 2000 kr totalt = 12 500 du har en budget studio för enkla inspelningar.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/22 :  17:05:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Vi fick en följdfråga...

quote:
Hej igen.

Tack så jätte mycket för alla svar. Skulle dock vilja fråga en fråga till men är lite orolig för att den kommer ge några av er illamående eller högt blodtryck pga märkes valet, men ändå.
Har kolla lite på begagnatmarknaden och funnit mediaspelaren "iAUDIO X5V", är det att kasta pengar i sjön eller kan den med en hyfsad mikrofon bli något jag kan använda till mina röst- och ljudupptagningar (av lite bättre kvalité)

Tack på förhand.

/Carl


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000