HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tipsa om sköna jazzskivor!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2007/03/20 :  13:43:45  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Man kan också få inspiration, tips etc från böcker. Biografier kan ge en särskild förståelse för den musik som skapas. Därtill finns det andra böcker. Jonny King har skrivit en alldeles fantastisk hyllning till jazzen med massor av mycket bra tips, råd och förslag om låtar, skivor etc, inte en massa tramsigt skvaller. Boken heter "Jazz ... " (ja det var nåt mer, kommer inte ihåg just nu). Den översattes tills svenska t o m, kom i slutet av 1990-talet. Det som särskilt kul med Kings bok det är att den bygger på devisen - "egentligen gillar alla jazz, en del har bara inte kommit på de än!"

Nisse2
Go to Top of Page

ellep666
Member

61 Posts

Posted - 2007/03/20 :  14:42:38  Show Profile  Visit ellep666's Homepage Send ellep666 a Private Message
Den här kanske?
What Jazz Is: An Insider's Guide to Understanding and Listening to Jazz släppt 1997.
Finns snuskigt billigt begagnat via Amazon. men sen tillkommer ju frakt förstås.

http://www.amazon.com/What-Jazz-Insiders-Understanding-Listening/dp/0802775195/ref=sr_1_2/102-5830606-5468963?ie=UTF8&s=books&qid=1174397477&sr=8-2
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/03/20 :  22:33:36  Show Profile Send milesahead a Private Message
för alla som gillar svängig, rak souljazz finns naturligtvis Lee Morgan. Melodiöst Blue Note-megasväng med driv och rytm! Inte så svåra saker utan mest pure pleassure!
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/03/20 :  22:49:54  Show Profile Send Eref a Private Message
Lyssnar just nu på Thelonious Monk. För er som missat denne egensinnige pianist rekommenderas lyssning. Känns renande att höra på nåt sätt. Plattorna är från sent 50tal, tidigt 60tal. "Blue Monk" från Newportfestivalen 59 är väl en av många klassiker.(Skivorna "Monk" och "Monk´s Greatest Hits" på CBS)

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/20 :  23:29:53  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Monk har en fantastiskt skön och lite udda rytmik som gör honom väldigt lyssningsvärd!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/03/21 :  07:01:17  Show Profile Send milesahead a Private Message
Hur "svår" är Monk? Har länge varit intresserad men inte lyssnat in mig. Jag gillar sväng och driv, gärna med vibrafonister, organister eller batterister(congas). Vad kan vara en bra ingång till Monk?
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/03/21 :  07:01:38  Show Profile Send milesahead a Private Message
Hur "svår" är Monk? Har länge varit intresserad men inte lyssnat in mig. Jag gillar sväng och driv, gärna med vibrafonister, organister eller batterister(congas). Vad kan vara en bra ingång till Monk?
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/03/21 :  07:03:01  Show Profile Send iroise a Private Message
Spelar just nu LA4 på vinyl. Den har gått ett antal gånger senaste veckan och är skitbra. Rekommenderas varmt, bra Jazz som även borde tilltala ovana jazzdiggare.
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2007/03/21 :  08:41:07  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Jonny Kings bok heter på svenska "Jazz - att lyssna och förstå". Jag är övertygad om att du kan få hjälp med många av dina funderingar där, eftersom han diskuterar just musiken på ett sätt som gör att man både förstår och blir mer nyfiken/intresserad.

Ett tips måste man dock undslippa sig. Om jag bara fick ta med mig EN platta/skiva/CD/fonogram (kalla det vad ni vill) till resten av livet (!?) skulle det utan tvekan bli Kind of Blue med Miles. Sen skulle det bli svårare .......... eftersom det är morgon fortfarande skulle Ballads med Coltrane ligga bra till (min Coltrande favorit, åtminstone i dag ...)

Nisse2
Go to Top of Page

dd5348
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/03/21 :  14:10:09  Show Profile Send dd5348 a Private Message
Milesahead, nu får du ta och kamma dig!

Du vet ju lika bra som jag att det är Ulf Lundell som gäller..

Övriga: sorry för "OT" var kände mig bara tvungen att tråka min polare lite nu när han hittat hit (inte för att jag är någon ring-räv på detta forum eller så.. mest för att jag tipsade om det)
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/03/21 :  16:04:53  Show Profile Send milesahead a Private Message
Return to forevers "Light as a feather" är en grym skiva. Inte så funkig och groovig utan mer åt fusion-knas hållet men hela tiden är det innanför gränserna för att det ska kunna svänga. Och "Spain" som den framförs på skivan är obeskrivligt svängig!

Kenny Burell är en grymt svängig gitarrist! Kolla in "Midnight Blue"-plattan där han teamar upp med (min) favoritsaxofonist Sanley Turrentine! Inte heller så funkig men oförskämt svängigt och souligt!

Nån som kan tipsa om svängiga Art Blakely-plattor?
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2007/03/21 :  23:09:03  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Moanin' t ex .... f ö en låt som många gjort bra. Eftersom du gillar sväng with a touch of soul så måste Cannonball Adderley vara nåt för dig. "Mercy Mercy Mercy! Live at the club". Kan du hålla dig stilla och låta bli att skruva upp är det nåt fel på dig

Ulf Lundell - vad har det med musik att göra?

Nisse2
Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2007/03/22 :  21:36:24  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Pianisten Bill Evans är grymt bra tycker jag. "Sunday at the Village Vanguard" från 1961 är en favorit

Bop til you drop
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/03/23 :  07:05:36  Show Profile Send milesahead a Private Message
På tal om pianister så gillar jag Red Garland och Les Mccann. Två olika pianister där Garland kanske är mer klassiskt skolad och lirat med bl a Miles medan Mccann tillhör den souliga skolan och har en anmärkningsvärt driv i sitt lir. "Swiss Movement" är favorit. En liveplatta som är inspelad utan förberedelser och repetitioner. Bandet sattes mer eller mindre ihop dagen innan gigget! Oförskämt bra!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2007/03/23 :  11:14:52  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Jag måste säga verkligen jättefina tips här! Som att titta in i den egna skivhyllan delvis ;-)

Man blir ju tårögd att bara höra någon annan i Sverige som rekommenderar Jazz Crusaders!!! Mosaic i USA har släppte en 6-CD box nyligen som hanterar deras Pacific Quintet Studio Sessions. Mycket bra i den. De senare släppen är också bra Speciellt "Free as the Wind". TUNG GUNG! JAg har samlat på deras musik i många år och har det mesta. Klart addictive.

Herbie Hancock Man-Child är en av hans bästa funksläpp också. Finns på Guldskiva MFSL för den hågade. Gillar denna mycket.

Charles Earland har jag en hel del med. Black Talk är ju grym samt Intensity (med Lee Morgan). Tipas är att gå på samlingsvolymen 2-CD aom heter Anthology från engelska Soul Brother Records. Grymt trevlig.

Les Mccann var ju grym (innan hans stroke). Swiss Movement 1&2 är givna köp. Vill man höra mer funk så rekommenderas "Talk to the People" och hans mer Boogaloo-jazziga sida kommer fram på hans Talkin Verve släpp. Grymt svängigt!

How about en soul jazz träff i Mälardalen någon gång ;-)

/Shaft
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/03/23 :  15:31:43  Show Profile Send milesahead a Private Message
Les McCann lirar piano på Stanley Turrentines "That's where it's at". Mycket, mycket bra! Blue note-sväng när det är som bäst!

Fråga: Varför svänger det så jävla fett om 3/4 och 6/8-takt?
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/03/23 :  15:32:49  Show Profile Send milesahead a Private Message
...och en souljazzträff i Mälardalen låter suvve!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2007/03/23 :  16:22:29  Show Profile Send shaft a Private Message
tjusigt, Stanley Turrentines "That's where it's at" är en verkligt suverän platta!! Har lyysnat på den många många gånger!
Keep em coming!
/Shaft
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/03/24 :  08:43:15  Show Profile Send milesahead a Private Message
Lyssnade nyligen på Funk Units "Live in Stockholm". Grymt svettigt och intensivt! "The Chicken" och "So What" är favoriter!! Mums!
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2007/03/24 :  09:47:17  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Prova jazz från England, Nucleus med Ian Carr och då gärna skivan #8221;Elastic Rock#8221; från början 70-talet, som är lättlyssnat men ändå tämligen unikt. Härligt sväng med bl.a. horn och oboe.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/03/25 :  19:36:48  Show Profile Send milesahead a Private Message
Nu är det löning och jag ska testa några av tipsen som givits här! Tjohooo!!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6798 Posts

Posted - 2007/03/25 :  20:55:20  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag får tacka för tipsen här.

Det är inte så länge sedan (1år) jag fick lyssna på jazz som fick mig att trilla dit rejält. Det är hur skoj som helst nu när man har fått en genre att leta efter till i alla vinylbackar.

Jag föredrar svängig jazz där man inte kan låta bli att stampa takten. Jag har fått upp ögonen för japansk jazz och favoriter just nu är Tsuyoshi Yamamoto trio.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2007/03/26 :  10:15:42  Show Profile Send shaft a Private Message
Stampa takten: Milt Jackson & Monty Alexander Trio: Soul Fusion från 1977 (Pablo)Sitt still till den om du kan ;-)
/Anders
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/03/26 :  18:08:55  Show Profile Send milesahead a Private Message
Svante Thuressons "Jag är hip" fruktansvärt svängig! Nisse Landgren, Bobo Stensson, Max Schultz, Rebecka Törnqist, Peter Asplund, Texas och Ruskträsk m fl...Hela svenska jazzeliten samlad för att lira Beppe Wolgers-låtar. Texas saxsolo på "Säg några vackra ord" är oerhört.

"Jag är cool, coooooooool som en barstol..."!!!

Slå det om ni kan!
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/04/11 :  13:57:05  Show Profile Send milesahead a Private Message
Tack för alla sköna tips!!! Massor av skön soul-jazz-funk damp ner i brevlådan härom dagen! Bl a Charles Earland, Jazz Crusaders och Lonnie Smith. Just nu: Stanley Turrentines "The Spoiler". Det är så svängigt att till och med silverfiskarna dansar!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000