HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tipsa om sköna jazzskivor!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/03/18 :  11:51:23  Show Profile Send milesahead a Private Message
Någon som har några bra synpunkter på sköna, svängiga och funkiga jazzplattor? Vill alltid hitta nya pärlor! Mina ledstjärnor är "In a silent way", "A love supreme" och "Gula Matari" + allt av Mingus, Turrentine och Mccann!

Tipsa och diskutera!

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/03/18 :  13:38:08  Show Profile Send Eref a Private Message
Fick "ta över" en samling på drygt 200 lps för en billig penning. Skivorna är i mint condition och tonvikten är 70 o 80talsjazz mycket svenskt. En delvis ny värld för mig som närmat mig jazzen genom bluesen, r&b och funken.
Just nu har jag lyssnat på två riktigt sköna plattor med Carla Bley Band: "Live" från 82 och "Heavy Heart" från 84, båda på WATT.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/03/18 :  13:48:35  Show Profile Send milesahead a Private Message

Jag lyssnar för närvarande jävligt mycket på Mingus "Oh Yeah". Vansinnigt intensiv och svängig! Undrar om inte mannen är galen men bra är det!

...och 200 jazzplattor är som en våt dröm! Mycket nöje!
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/03/18 :  14:05:31  Show Profile Send Eref a Private Message
Charlie Mingus är ett geni! Två plattor jag lyssnat på mycket genom åren är "Ah Um" med bl.a. "Goodbye Pork-Pie Hat" och så LPn "Tijuana Moods". Musik som alla kan gilla även inte inbitna jazzdiggare tror jag. Närifrån är "Oh Yeah"? Skönt omslag.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/03/18 :  14:14:10  Show Profile Send milesahead a Private Message
"Oh Yeah" är från -61 ungefär i samma veva som "Ah Um". Gillar du "Ah Um" bör du gilla "Oh Yeah". Kolla även in "Blues and Roots" med vansinniga "Wednesday night prayer meeting" som också finns med live på "Mingus at Antibes".

Några som har bra tips om liknande plattor?
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/18 :  20:11:49  Show Profile Send ljud a Private Message
Den här har du väl redan? http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=1088622&BAB=E
Annars är det bara att shoppa!

Jag gillar ju "Big Fun" (Dubbelplatta från 74) med med Miles, också. Tänkte på den när du skrev "in a silent way"..

Edited by - ljud on 2007/03/18 20:14:59
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/03/18 :  20:48:01  Show Profile Send milesahead a Private Message
Hur är "Big Fun"? Funkig och svängig eller är det mest skruvad fusion/art?

"Headhunters" är tung. Kolla även in "Thrust". Toksvängig tungfunkfusion med grymt omslag!

Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/18 :  21:05:34  Show Profile Send ljud a Private Message
Kanske lite mer år det sista, rätt flummig, men riktigt skön åt ambient-hållet. Tack för tipset (thrust), har hört den nån gång, måste skaffa den.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/18 :  21:08:09  Show Profile Send ljud a Private Message
http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=1931709&BAB=E Denna är ju grym också, dock inte Harvey Mason på trummor och förstås utan Herbie
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/18 :  21:11:30  Show Profile Send ljud a Private Message
milesahead: Har du hört "Leaving this planet" med Charles Earland? Den verkar finnas på cd nuförtiden. Har bara ett ospelbart vinyl ex.

Sen finns det ju gruppen Funk Inc., lite väl tillrättalagt, tycker jag, men musikerna har bra flyt.

Edited by - ljud on 2007/03/18 21:13:59
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/03/18 :  21:24:10  Show Profile Send milesahead a Private Message
Charles Earland verkar intressant. Har inte hört nåt av honom. Ska kolla upp!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/18 :  21:25:31  Show Profile Send ljud a Private Message
Orgelgubbe med tydliga funkinslag.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/03/18 :  21:46:01  Show Profile Send Eref a Private Message
Charles Earland? Jag hade en vinyl med honom "Black Talk" tror jag. Hittar den inte nu, bytte kanske bort den nån gång...hm.
Lyssnar igenom min nya skivhög. Blir påmind om hur skönt det låter om "Desafinado" med Stan Getz och "Take Five" med Dave Brubeck. Fast den musiken passar ju nästan som muzak också.
Hittade en platta (absolut inte funkig) med en romsk violinist Elek Bacsik som spelar Dizzy&Birdlåtar på en platta från 1975. Otroligt skön musik.

Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/18 :  23:36:11  Show Profile Send ljud a Private Message
Ja, det finns väl få genrer med så bra inspleningar (tekniskt) som jazzen. Skulle va klassiskt isf.
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/03/19 :  06:57:42  Show Profile Send milesahead a Private Message
Violinisten låter strålande! Finns det att få tag på? Och Getz är guld. Han har gjort en platta tillsammans med Dizzy som svänger satan! "Dizzys Big 4" är också en otäckt bra platta. Fast nu är det mer hardbop-sväng. Mickey Roker på trummor,Ray Brown på bas och Joe Pass på gura!

På tal omorgelsnubbar: nån som vet nåt om Lonnie Smith och som kan rekomendera nåt?
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/03/19 :  08:09:06  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
När vi ändå är inne på orgeljazz så tycker jag att Jimmy Smith är suverän.
"Definitive Jimmy Smith" på Blue Note kan vara bra att börja med.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

ellep666
Member

61 Posts

Posted - 2007/03/19 :  08:27:43  Show Profile  Visit ellep666's Homepage Send ellep666 a Private Message
Jag är mycket förtjust i de samlingsplattor som tyska skivbolaget Crippled Dick Hot Wax (www.crippled.com) släpper.
Between or Beyond vol 1-4. De två första består av tysk jazz från 60/70-tal. Vol 3 är öststatsjazz från 60/70 och vol 4 är Skandinavisk jazz från 60/70. Bla Pop Workshop och Karin Krogh.
Sedan har de även släppt tuffa samlingsskivor med italiensk filmmusik, Beat at Cinnècitta vol 1-3 och Beretta 70. Fransk filmmusik i Shake Sauvage. Tysk reklamfilmsmusik i Popshopping vol 1-2. Och TV-ledmotiv i Give Peas a Chance.
Mycket trevlig musik, och mycket snygga vinylutgåvor.
Kolla upp!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/19 :  09:22:14  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
På tal omorgelsnubbar: nån som vet nåt om Lonnie Smith och som kan rekomendera nåt?
Menar du Lonnie Liston Smith? Han som gjort "Expansions" Klassiker
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2007/03/19 :  13:28:06  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Expansions - klassiker, absolut. Skulle vilja rekommendera hans senaste (?) - Boogaloo to Beck, Grym! Annan orgeljazz av samma stuk att rekommendera är John Patton. t ex Let'em roll ......

Nisse2
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/19 :  14:57:44  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag kan förbehållslöst rekommendera Jesse Davis (altsax) "As we speak" från 1992. Ganska traditionellt hållen Post-bop, men med makalöst sväng, låtar i olika tempon från släpande till ursinnigt, fina soloinsatser - men framförallt en svängig helhet. Återvänder alltid till den skivan som gång på gång för mig får definiera "det är ju så här jazz ska låta när den är som bäst!", trevligt ljud också.

Lyssna gärna på Herbie Hancocks "new standard" från -95, med Michael Brecker, John Scofield, Dave Holland, Jack DeJohnette - en sättning som kan sina saker...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/03/19 :  16:34:21  Show Profile Send milesahead a Private Message
liknar Lonnie Smith Jimmy Smith? Jag har lite svårt för Jimmy Smith-soundet.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/19 :  17:25:04  Show Profile Send ljud a Private Message
Jag skulle nog säga att Lonnie Liston är mer elpiano/rhodes flum, ganska "sleezy". En del grejer är otrolig bra medan vissa är direkt motbjudande "Rejuvenation" är ganska trevlig, har jag för mig och drar åt ambienthållet.
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2007/03/19 :  20:18:08  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Lonnie Smith låter inte som Jimmy Smith. Han ligger inte på, på sama sätt. Håller med om att han presterat av klart varierande kvalitet. Boogaloo to Beck, som är i hyllan i ett annat rum, kom för bara nåt år sen. Några av låtarna, inte minst öppningslåten har en grym groove. Provlyssna!

Nisse2
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2007/03/19 :  20:25:07  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
F ö kan det vara svårt att rekommendera jazz - det spänner över ett vitt fält. Jag vet av erfarenhet att man inte alltid tycker lika .... börja och borra bland några artister och du kommer att vara lycklig for the rest of your life Just nu snurrar Ulf Wakenius "Notes from the heart" (Keith Jarrett-låtar) ... och ... lysande ..... sanslöst bra ....

Nisse2
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/03/19 :  22:06:30  Show Profile Send milesahead a Private Message
håller med föregående skribent om svårigheten med att rekomendera jazz men det är alltid värt ett försök. Det jag tidigare saknat men som verkar finnas här är enkla, tydliga referenser och beskrivningar av artister/plattor, som t ex i fallet med de två organisterna. Enkelt, tydligt och uppmuntrande! jag blir sugen som fan på att leta nya plattor! Fortsätta att rekomendera och referera!
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2007/03/20 :  10:54:36  Show Profile Send struts a Private Message
Gillar funkig jazz så missa inte Jazz Crusaders som under 60talet producerade många skivor som fått mkt bra omdömen.
"Lighthouse 68" och "UH HUH" är ett par exempel bland många, se vidare på www.allmusic.com .
Jazz Crusaders blev under tidigt 70tal Crusaders som jag fortfarande lyssnar mycket på och dom svänger duktigt och jag tycker dom tidigare är de bästa: "Scratch", "Southern Comfort", "Free As The Wind" och "Chain Reaction" rekommenderar jag starkt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000