HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Power Brake - PA skiljer sig från HiFi...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/03/15 :  10:40:29  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Såg denna annonsen på blocket. http://www.blocket.se/vi/11189020.htm?ca=23_10_s

quote:
Kopplas mellan stärkare och högtalare för att sänka volymen men ändå köra slutsteget hårt. Anses var en av de bättre på marknaden.


Jag kan nog förstå varför, man vill väl ha "missljudet" av att slutsteget drivs hårt för att man vill ha en den sortens ljud, men vill inte spela så högt.

Som sagt, PA-världen skiljer lite från vår hifi-värld.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/03/15 :  16:15:53  Show Profile Send ILLY a Private Message
Dina teorier om hur och varför den används, stämmer helt och hållet.

Är dock osäker på om du hängde med på att den är avsedd för gitarrförstärkare. Du vill ju knappast att hela PA-riggen ska dista, utan bara komma åt slutstegsrörens snygga harmoniska klippning.

Se den som en väldigt stor och otymplig distpedal.

Och som kommentar till att PA-världen skiljer sig från hifivärlden, så kan man ju se det såhär:
Varje musiker strävar efter att hitta sitt personliga sound. I den strävan ingår det att man får modifiera sin utrustning, signal och spelstil tills man hittar något man trivs med. Resultatet kommer vara något som inte återger instrumentets akustiska klang korrekt, men som färgar den på ett snyggt sätt. På sätt och vis kan effektpedaler och förstärkare betraktas som en del av instrumentet.

Hifivärlden strävar efter att skapa en anläggning som är så ofärgad och distfri som möjligt, som varken lägger till eller tar bort något från inspelningen. Detta gör vi (delvis) för att kunna höra skillnader mellan olika inspelningar och få fram varje artists unika klang och känsla.

Så ja, visst använder vi oss av olika metoder. Men målet kan sägas vara detsamma:
Att skapa mångfald i skivhyllorna.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/03/15 :  22:47:26  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Mm, jag misstänkte att det var för gitarrer. Men jag tackar för din ytterligare utvikning av fenomenet. Känns iofs som slöseri med energi, men man kan inte gå omkring och tänka på sånt hela tiden heller.

Tänkte lite på bas idag när vi repade. Elbasen spelade inte jättehögt men ändå påverkades saker i rummet av vibrationerna. Det spelade inte rent iofs, men de där vibrationerna i luften av basen saknar jag på många (de flesta?) hifi-system.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8500 Posts

Posted - 2007/03/15 :  23:11:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Känns iofs som slöseri med energi,

Ja,likväl som det förespråkas lågenergilampor tycker jag alla gittarister kan skruva ner volymen,och på köpet få ett renare ljud ur guran.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/03/15 23:12:10
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/03/16 :  10:52:46  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Man använder inte en Powerbrake, (attentuator) för att erhålla rent ljud. Gamla rörförstärkare utan mastervolym måste pressas för att dista (slutstegsdistortion) och med hjälp av en powerbrake slipper man ha en öronbedövande volym.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8500 Posts

Posted - 2007/03/16 :  14:16:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Gamla rörförstärkare utan mastervolym måste pressas för att dista (slutstegsdistortion) och med hjälp av en powerbrake slipper man ha en öronbedövande volym.

Jag vet!Och då går det åt mer energi..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000