HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Integrerad vs Reciever
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/03/15 :  09:57:29  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag har en kompis som har köpt ett par B&W 603 s3.
Han skall nu hitta drivning till dessa och är beredd att lägga ca 3000 kr på ngn beggad integrerad elller hemmabioreceiver.
Själv har jag dålig koll på hur dagens hemmabiorecievrar låter på 2 kanalsmusik jämfört med en 2 kanalsförstärkare.
Någon med tipps på lämpliga kandidater som kan hittas för dessa pengar beggat eller andra generella funderingar kring detta?

Stereotypen

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/03/16 :  11:07:08  Show Profile Send Bogus a Private Message
En tvåkanals-förstärkare låter i princip ALTTID bättre än en hemmabioreciever i stereo. Men man får väl se det till vad han lyssnar mest på. Stereo eller kollar på film.
En lösning är ju att han först kan köpa en hemmabioreciever och sen koppla på ett slutsteg på pre-out:en som bara driver frontarna, men det kommer ju att kosta lite mer i längden och han måste dessutom hitta en reciever som har en bra förstegsdel.
Om det är tvåkanalsförstärkare som gäller kan jag tipsa om en begagnad NAD förstärkare.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/16 :  11:08:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
Håller med, han bör satsa på en integrerad 2-kanalare eftersom de nästan alltid låter bättre än en hembioreceiver i samma prisklass.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/16 :  11:26:02  Show Profile Send ljud a Private Message
Ställer mig en aning skeptiskt till att det skulle vara så svårt att hitta en bra förstegsdel i receiver som inte kostade multum. Men jag har faktiskt inte gjort så många tester, tycker bara att ett försteg ska färga så lite som möjligt. Jag har en Rotel RSX 1067 som agerar försteg i tvåkanalsläge, den var i och för sig löjligt dyr Men som Bogus var inne på så tror jag att slutstegen i receivers ofta är flaskhalsen.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/03/16 :  11:31:44  Show Profile Send B-200 a Private Message
2 kanal i den prisklassen.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/03/16 :  11:36:30  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Tack för era åsikter!
Grejen är att kollar man begagnat så hittar man nästan bara hemmabiorecievers.
Men det är nog bättre att avvakta för honom tills en hyffsad integrerad dyker upp.

Stereotypen
Go to Top of Page

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2007/03/16 :  11:44:21  Show Profile Send Nixda1 a Private Message
För att ta ett exempel bör man kanske kika på märken från kina. Typ Jungson, Vincent, osv. Där finns mkt effekt att hämta.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/16 :  11:55:39  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag har en känsla av att svaret blivit en aning annorlunda om den ställts på min hembio.com...

Min egna spontana känsla är att man får så mycket mer ljud för pengarna om man satsar på tvåkanalare och 3000:- räcker för att hitta riktigt bra begagnade grejer.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000