HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Distad CD-uppspelning på ministereo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/03/15 :  09:12:28  Show Profile Send Roq a Private Message
Vi har en mer än 10 år gammal Sony-ministereo som nu har börjat dista/knastra nåt enormt när jag kör igång en CD. Det låter helt normalt när jag kör radio.
Missljudet är inte av typen "dålig tracking" med knäppningar eller hopp utan som kraftig distorsion/knaster. Jag har inte en aning om vad detta kan bero på. Nån som har tips?
Det är en bra liten anläggning med fin byggkvalitet (nästan bara tjockare metall och trä i elektronik och högtalare) så jag tänker inte bara langa ut den då de nya alternativen på el-kedjorna för det mesta är av betydligt sämre kvalitet.

Edited by - Roq on 2007/03/15 09:14:03

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/15 :  22:57:10  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag tycker det låter som om någon komponent börjar må lite dåligt? Nån konding eller nåt motstånd som tappat sugen? Tråkig lödning som ställer till det?

Inte lätt att svara på, men den har några år på nacken - så det är lätt att tänka åt det hållet. Inte till mycket hjälp...

/M
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/03/16 :  14:00:45  Show Profile Send Roq a Private Message
Det är kanske svårt att med ögonen se om nån komponent börjar ge upp då om jag skruvar av chassit? En dålig lödning kanske jag skulle kunna fixa (om den är tillräckligt stor )
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/03/31 :  11:40:10  Show Profile Send Roq a Private Message
Skumt. Jag prövade igen lite senare och då fungerade den bra igen. Bytte skiva och besväret kom tillbaka. Det har visat sig att det dåliga ljudet kommer bara med vissa hembrända skivor!
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2007/03/31 :  12:00:43  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Då har du väl bränt på dåliga skivor och/eller bränt i för hög hastighet.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000