HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Både DVDaudio och SACD !!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/11/27 :  08:29:06  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Deep Purple - "Concert for group and orchestra" finns på DVD-video med DD 5.1 och som DVD-audio. Den 9 december släpps den även på dubbel SACD!

Nu behöver vi inte välja längre!?
Undrar om fler album kommer att ges ut på detta sätt?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/11/27 :  09:45:26  Show Profile Send ayayay a Private Message
Ett defenetivt köp!

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/11/27 :  15:31:42  Show Profile Send Timbre a Private Message


Så enkel skulle lösningen kunna vara!
Hoppas musikindustrin kommer till denna insikt.
Fourplay på SACD...
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/27 :  15:34:33  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Nej länge leve 2-kanals stereo, jag har inte råd att köpa 3-5 nya högtalare och slutsteg

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/11/27 :  15:45:02  Show Profile Send Timbre a Private Message
Klart att de´ ska´ va´ tvåkanal!
Men valfrihet är aldrig fel...
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/27 :  17:37:53  Show Profile Send nin a Private Message
Håller med!
Bästa vore om alla skivor kom på CD, SACD, LP, DVD-A så alla kan köpa det dom tycker låter bäst. Detta skulle bara ge mer jobb och mer nöjda konsumenter.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:33:54  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Lugn pojkar,
den har funnits på både LP och CD lääääänge!

Fan, att den inte finns i DTS också !!!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:53:35  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Dom skulle kunna börja sälja kopior på masterbanden också till de verkligt krävande kunderna!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/01 :  12:11:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by SZR

Lugn pojkar,
den har funnits på både LP och CD lääääänge!

Fan, att den inte finns i DTS också !!!



Vad då DTS? DTS är endast ett komprimeringsformat för dvdfilmer och alltså klart sämre än både SACD och DVD Audio som inte är komprimerade. MvhKristofer
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/01 :  14:25:11  Show Profile Send nin a Private Message
whiskyman, Tror han menar dom DTS skivor som fanns att köpa i mitten av 90-talet.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/12/02 :  01:16:25  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
whiskyman,
jag menade för total valfrihet. DVD med 5.1 ljud låter ofta bättre med DTS jämfört med Dolby Digital.

nin,
vad var DTS på 90-talet?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/02 :  01:21:15  Show Profile Send nin a Private Message
SZR, Jag vet inte så mycket men läste i bl a Hifi & Musik om DTS skivor som man kunde köpa, var väl runt 96-97 eller något sånt. Slog inte.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/03 :  10:00:49  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Någon som minns DCC kassetterna? Köpte nästan en sådan freestyle, hade varit kul att ha idag.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/03 :  11:39:19  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by SZR

whiskyman,
jag menade för total valfrihet. DVD med 5.1 ljud låter ofta bättre med DTS jämfört med Dolby Digital.

nin,
vad var DTS på 90-talet?



"DVD med 5.1 ljud låter ofta bättre med DTS jämfört med Dolby Digital."Javisst det säger ju sig självt eftersom DTS är mindre komprimerat än Dolby Digital. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/03 :  11:40:40  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

Någon som minns DCC kassetterna? Köpte nästan en sådan freestyle, hade varit kul att ha idag.



För nostalgi då förmodligen?
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/12/03 :  14:51:56  Show Profile Send Bosco a Private Message
Att DTS-skivor inte slog igenom då kan man kanske förstå, men idag har ju "alla" möjlighet att använda DTS i hembion.

De låter rätt bra också, synd bara att de flesta är lite dåligt (överdrivet) mixade. Men det är väl samma problem med flerkanal på DVD-Audio och SACD.

Ett tips är Sheryl Crow på DTS-CD, den låter bra och har t.o.m. DTS-ES för den som vill testa det. Själv har jag gjort mig av med hembion... så jag får spela den skivan i datorn.

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/12/03 :  15:30:39  Show Profile Send Bosco a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman


Vad då DTS? DTS är endast ett komprimeringsformat för dvdfilmer och alltså klart sämre än både SACD och DVD Audio som inte är komprimerade. MvhKristofer



Varning -> Hembio-info:

Det fina är ju att man inte behöver en DVD- eller SACD-spelare. Dessutom tror jag (kommer inte ihåg exakt) att DTS-CD har högre bitrate än DTS på DVD. Det borde vara så eftersom man på DVD sänkt den normala bitraten vid två tillfällen jämfört med Laserdisc. DTS på Laserdisc låter helt suveränt, där får man också samma mix som på biograferna. På DVD får man ofta en "hemma-mix".

När DTS kom till DVD sänkte man bitraten för att få plats, och när man sen ville ha fler ljudspår på samma skiva sänkte man den igen! Jag har för mig att Saving Private Ryan var den första filmen på DVD med lägre DTS-bitrate.

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000