| Author |
Topic  |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 08:22:21
|
Var får man tag på TubeTraps i Sverige? Vet nån om det finns någon återförsäljare eller dylikt?
Vill man veta mer om rumsakustik och dämpning så gå in på www.tubetrap.com |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 08:26:13
|
Mårten Design säljer Acoustic Applica(heter de så?)
aja, www.martendesign.com |
 |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 08:33:32
|
Det kostade allt en liten peng, speciellt om man skall gå efter Morgan Andreassons guide till ett bra hifi-rum. Han hade satt ut på sin ritning 17st tubetraps. 17 X 3000skr = 51000 balubas, svettigt!
Finns att läsa på hifimagasinets hemsida under artiklar, "Rumsakustik"
|
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 08:36:22
|
Tja jag vet inte var man kan köpa billigare iaf, man kan ju göra själv, dock så är de svåra att tajma in ordentligt så de verkar vid rätt frekvens osv..
men 17st? |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 08:39:46
|
| jag skulle inte vilja ha ett rum med 17st tube trups? skulle vara helt otroligt äckligt fult |
 |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 08:50:46
|
Precis min mening!
Hur dämpar ni era rum?
|
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 08:53:28
|
mattor på golven, filtar/mattor på väggarna..
kommer väl en å en annan diffusor sen å kanske nån tubetrap med.. jag tror inte på för mkt dämpning... |
 |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 09:05:26
|
Hmm, han den där Morgan Andreasson näst intill fördömde tunn dämpning dirket på väggarna. Det skulle tydligen inte ha någon effekt? Själv så är jag inte tillräckligt insatt i ämnet för att driva en disskusion om vad som är rätt eller fel. Men jag tycker att alla skall läsa hans artikel, för den verkar väldigt vettig.
sen så skulle man kunna disskutera utifrån den artikeln, och då jämnföra med egna iaktagelser och dylikt. |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 09:16:03
|
| men det blir ju feta reflektioner på väggarna.. |
 |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 09:24:57
|
| Som jag förstod det av artikeln verkar tunna, väggnära dämpningsmaterial endast på höga frekvenser. Vilket förmodligen blir lite lustigt om man inte dämpar motsvarande i det låga registret. |
Ino Audio for life |
 |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 09:26:39
|
Från artikeln:Den vanliga platsen att placera en ljudabsorbent är på rummets väggar och i taket. Därvidlag inträder det fenomen som troligen givit upphov till den hemska vanföreställningen anechoaphobia, nämligen att bara HF kan dämpas resistivt så nära rummets begränsningsytor. Om vi erinrar oss ljudets dubbelnatur av kinetisk och potentiell akustisk energi och betraktar denna natur i termer av partikelrörelse i en longitudinell vågrörelse så är det ganska lätt att förstå att alla ljudvågor som reflekteras mot en vägg kommer att ha ett tryckmaxima vid väggen, av den enkla anledningen att ingen egentlig partikelrörelse kan ske där. Luftpartiklar kommer omväxlande att packas hårt mot väggen eller svalla bort från den och ge upphov till undertryck - lite som när vatten skvalpar fram och tillbaka i en bassäng eller ett badkar. Vid badkarets kanter så blir det höga toppar och djupa svackor i vattnet, till följd av reflektionen och begränsningen i rörelseriktning. En partikel alldeles invid en vägg kommer inte att kunna göra en vågrörelse i någon riktning annat än helt parallellt med väggen, eftersom väggen finns där och hindrar rörelser i andra riktningar. Lätt att förstå, inte sant?
Ju längre ut från väggen man betraktar luftpartiklarna, desto mer rörelse kommer man att se. Vid en given frekvens så kommer man att kunna se ett mönster av omväxlande tryckzoner och rörelsezoner när man rör sig bort från väggen. Placerar man nu en friktionsdämpare vid väggen så kommer den att vara verksam vid frekvenser där det finns partikelrörelse på det avstånd från väggen där dämparen är. Ju längre bort från väggen vi kommer, desto lägre frekvenser ger rörelsezoner, eftersom lägre frekvenser har större våglängd. Sätter vi alltså en absorbent dikt an mot en vägg, så kommer den att friktionsdämpa frekvenser vars våglängd är fyra gånger dess tjocklek eller mindre. Flyttar vi absorbenten ut från väggen kommer lägre frekvenser att friktionsdämpas. En vanlig strategi som man ser användas för att "dämpa ljudet lite" är att man sätter upp textilier, ibland speciella "ljudmattor", på väggarna. Dessa är sällan mer än ca 3 cm tjocka, varvid de svarar mot en våglängd på högst 12 cm, som motsvarar en frekvens av ca 2800 Hz. Under denna frekvens är sådana dämpare inte särskilt effektiva alls.
Om man dämpar ett lyssningsrum med ljudabsorbenter vid reflektionspunkterna på väggar och tak och använder tunna absorbenter dikt an mot vägg så blir resultatet nästan garanterat mycket dåligt. Man dämpar då höga frekvenser mycket kraftigt - de som ju redan strålar från högtalaren på ett ganska riktat sätt och därför inte sprids så väl i rummet, varför efterklangen inte är så besvärande till att börja med. Man får då ett ljud som är "dött" i den övre delen av frekvensspektrat, medan låga frekvenser har fritt spelrum och dränker direktljudet i en bumlande, oartikulerad ljudmatta. Detta är misstaget som givit upphov till vanföreställningen anechoaphobia. Ett sådant rum låter synnerligen illa
|
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 09:26:48
|
| DanKapital, Ja det stämmer med det beror ju på rummet i övrigt.. |
 |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 09:29:34
|
Det var förövrigt en extremt välskriven artikel som ligger på en teknisk nivå i princip alla kan ta till sig.
Ett tips till hififorumet kan vara att också lägga ut artiklar skrivna av forumsmedlemmar om sådana här saker (högtalarplacering, rumsakustik, en faq med hifibegrepp etc). Det hade jag tyckt var trevligt! En faq med begrepp skulle jag gärna hjälpa till med exempelvis. |
Ino Audio for life |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 09:46:19
|
| DasKaptial, Det man måste ta hänsyn till bland annat när det gäller dämpning så e det väggarnas struktur å uppbyggnad, om vi ser der såhär, jag har absolut inte nytta av att dämpa basen i mitt rum iom att mina väggar inte e så stenhårda som betong tex, så det är mer i de övre registren som skulle behövas, men iom mitt taks form mm så är det inte så nödvändigt alls egentligen, det är inte nåra större fel som måste rättas till... |
 |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 13:36:59
|
Är det ingen som har testat "tubetrap" i en lägenhet. Där då ett av rummen är avsett för hifi?
|
 |
|
| |
Topic  |
|