HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Synpunkter på Primare SP31.7
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lunke
Member

100 Posts

Posted - 2002/11/04 :  21:25:25  Show Profile Send lunke a Private Message
Hej på er alla "experter".

Jag skulle vilja veta vad ni som har hört ovan nämnda
processor har för åsikter om den.

Funderar starkt på att köpa Sp31.7 + A30.2 + A30.3
Mitt mål är att två kanals ljudet ska vara bra.
Har inte bestämt mig för vilka högtalare det blir än, har tittat på
Avance Signature serien.
Vad tror ni om det...
// Lunke

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/11/04 :  21:29:14  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej lunke och välkommen hit!! Vart i Sverige finns du?? Jag har en Sp31.7 samt en A30.2 och en A30.30 som jag kör hembio på.... Använder inte processorn för tvåkanalslyssning men tvivlar inte på att den skulle funka mycket bra även för tvåkanalslyssning... Jag skulle ju kunna koppla om här för att testa... ;o)
Go to Top of Page

lunke
Member

100 Posts

Posted - 2002/11/04 :  21:33:30  Show Profile Send lunke a Private Message
pjotre: Tack så mycket.
Sitter uppe i Västerbotten.
Vad har du för högtalare?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/11/04 :  21:37:42  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Oj, då har du en bit att åka för att komma hit... Då får jag la testa själv.... Kan nog låna en ballad signalkabel av Jorma en kväll så kör jag och jämför.... Som bioförsteg är den dock väldigt väldigt bra!! Inte lika bra som Krell Showcase men det är ju dubbla priset på den...

Jag har QRS Neptunus och Advantage S1 CD med två monobiampade S150 som slutsteg.

Har ni någon snö i Västerbotten än?? Bor du långt från Vindeln och Överklinten??
Go to Top of Page

lunke
Member

100 Posts

Posted - 2002/11/04 :  21:44:24  Show Profile Send lunke a Private Message
Ingen snö alls faktiskt.
Vindeln 7 mil, Överklinten...???
Hur känner du till vår vildmark...?

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/11/04 :  21:45:42  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Japp, har en sväfar som är just från Överklinten, ligger inte så långt från Robertsfors...
Go to Top of Page

lunke
Member

100 Posts

Posted - 2002/11/04 :  21:53:57  Show Profile Send lunke a Private Message
Vilka kablar kör du med?
Har du lyssnat på några andra högtalare med
din elektronik?

Vem säljer QRS, har aldrig hört talas om dem...??
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/11/04 :  21:54:52  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag återkommer i morgon med svar på dina frågor, familjen kallar nu.... ;o)
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/11/05 :  10:45:00  Show Profile Send danielbas a Private Message
Jag har sett att flera verkar köra med ett A30.2 och ett A30.3 istället för Primares feta A30.5, pga att det rena tvåkanalssteget ska vara bättre än femkanalssteget på vanlig stereoåtergivning. Man kan ju visserligen köra balanserat hela vägen då men är det verkligen värt de rätt många extra slantarna? Har ni jämfört?
Kombinationen Sp31.7/A30.5 (eller P30/A30.5) har ju blivit rosad för just sin fina tvåkanalsåtergivning, med sina separerade monosteg och bypass av surroundprocessor.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/05 :  11:17:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by danielbas

Jag har sett att flera verkar köra med ett A30.2 och ett A30.3 istället för Primares feta A30.5, pga att det rena tvåkanalssteget ska vara bättre än femkanalssteget på vanlig stereoåtergivning. Man kan ju visserligen köra balanserat hela vägen då men är det verkligen värt de rätt många extra slantarna? Har ni jämfört?
Kombinationen Sp31.7/A30.5 (eller P30/A30.5) har ju blivit rosad för just sin fina tvåkanalsåtergivning, med sina separerade monosteg och bypass av surroundprocessor.

Jag har samma kombination som Pjotre. Enligt Hans på Audioactive så skall det var som så. Jag har ej testat A30.5 utan endast A30.2 och A30.3 tillsammans med Sp31.7. Jag tycker även att dennna kombination låter bättre än den A30.1 som jag hade tidigare.

Högtaleriet är QRS Saturnus, Tellus och Callisto. MvhKristofer
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/11/05 :  11:22:01  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej igen lunke!

Då tar vi frågorna från början...

Jag har provat det mesta i kabelväg under detta året och mycket lutar åt att det blir Valhalla högtalarkablar i framtiden, signalkablar återstår sen att utvärdera.

Med den elekroniken (Advantage S1 och S150/250) har jag hört Wilson Watt/Puppy 6 hemma hos Björn Wiman, samt Mårten Designe Coletrain hos Jorma (slutstegen hos Jorma, Björn och mig är inte exakt lika men karraktären ungefär samma) Även hört Martin Logan Sl3 samt ReQuest på Hifi Consult med samma elektronik samt även QRS Saturnus.

QRS är framtagen av Hifi Consult i Alingsås i sammarbete med QLN i Mölndal. Högalaren säljs av ett antal affärer i Sverige; Best sound, Rdins Hifi, Malmö Hifi Center, Hifi Huset i Örebro, Görans Hifi i Växjö, Jämtljudi Östersund, RC ljud och bild i Umeå, Ljudcenter i Halmstad, Stereo i Karlstad samt då Hifi Consult i Alingsås. Lättast är att gå in på www.hificonsult.se klicka på sortiment och sen på QRS så får du upp lite info i pdf format...

Vad det gäller Primareelektroniken så använder jag den till min centerhögtalare (QRS Callisto) samt mina bakhögtalare (Infinity Kappa 90) jag köra alltså inte QRS Neptunus på Primareslutstegen utan kör 7.1 här... Jag har heller inte hört Primare elektoniken i seriös tvåkanalslyssning men kan somsagt testa att köra min S1:a igenom Primareförsteget för att testa det tvåkanalsmässigt om du vill...

Hör av dig om du har fler frågor eller funderingar...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/05 :  11:34:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ettlitet för tydligande. Jag använder förförstärkar/effektförstärkarkombinationen i tvåkanalslyssning och tycker att denna låter mycket bra. Tack vare möbleringen så får jag ettmycket rent och ofåärgad ljud med denna kombination. Signalkällan vid stereolyssning är d30.2 och vid hemmabio Pioneer DV-747. Har även lyssnat på DVD Audio genom denna kombination och det låter mycket bra.

Nu har jag iofs inte så särskilt påkostat kablage...MvhKristofer
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2002/11/21 :  18:55:11  Show Profile Send Terratec a Private Message
Går också i tankar att eventuellt köpa Primare SP31.7 processor och A30.2 och A30.3 som slutstegskombination. Har varit på en demo och tyckte ljudet var förträffligt i stereo tillsmanns med mina Dynaudio. Har inte lyssnat på dem som multikanalssystem.
Nu är det så att jag har fått för mig att det inte finns några analoga 5.1 ingångar. Stämmer det? Whiskeyman, du säger ju:
quote:
Har även lyssnat på DVD Audio genom denna kombination och det låter mycket bra
Hur kan du göra detta utan det analoga ingångarna?
Tänkte också vara lite fräck och fråga; vad har ni gett för era Primare burkar(ovanstående modeller)?

Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2002/11/21 :  19:01:30  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
Hejsan!

Tänkte bara säga att jag kör Primare, väntar på min Sp31.7 och jag har A30.5 och A30.2 och innan jag köpte min Sp31.7 så hade jag P30.

Jag kör med Avance Signature Serien, men jag är väldigt nöjd och jag skulle då inte byta bort det i första taget, möjligt om det skulle vara Krell men den är då inte ens hälften så snygg som Primare.

Och jag bor i Umeå.

/Mvh Rickard W
Go to Top of Page

lunke
Member

100 Posts

Posted - 2002/11/23 :  17:43:42  Show Profile Send lunke a Private Message
Nu har jag äntligen fått hem mitt nya hembiopaket...

SP31.7 & A30.2 & A30.3
Avance Sig 8 mk2
Avance Sig 9 mk2
Avance Dana 640 AV

Vilket otroligt lyft mot mitt gamla system.
Det enda som är lite frustrerande är att högtalarna
ska spelas in i 500 timmar!!!

Tack ska ni ha för era råd innan jag köpte härligheten...

//Lunke
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2002/11/24 :  12:02:32  Show Profile Send Terratec a Private Message
lunke, bra köp! Då kanske du kan svara på min fråga om sp31.7 har analoga ingångar (5.1) för DVD-Audio och SACD?
Go to Top of Page

lunke
Member

100 Posts

Posted - 2002/11/24 :  13:37:59  Show Profile Send lunke a Private Message
Terratec: Det ser inte så ut.

// Lunke
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/27 :  12:00:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Terratec

Går också i tankar att eventuellt köpa Primare SP31.7 processor och A30.2 och A30.3 som slutstegskombination. Har varit på en demo och tyckte ljudet var förträffligt i stereo tillsmanns med mina Dynaudio. Har inte lyssnat på dem som multikanalssystem.
Nu är det så att jag har fått för mig att det inte finns några analoga 5.1 ingångar. Stämmer det? Whiskeyman, du säger ju:
quote:
Har även lyssnat på DVD Audio genom denna kombination och det låter mycket bra
Hur kan du göra detta utan det analoga ingångarna?
Tänkte också vara lite fräck och fråga; vad har ni gett för era Primare burkar(ovanstående modeller)?

Jovisst går det att spela DVD Audio och SACD. Så de utgångar finns. Apropå priset så ligger Sp 31.7 på 33 000:- och A30.2 på 15 000:- samt A30.3 på 13.500:-. Det här är iofs inte det pris som jag har betalat men det är det som de kostar i hifiaffärerna. Jag betalade 49 000:- för förförstärkare samt de två effektförstärkarna. De är demoex som jag köpte av Hans Karlsson på Arkenmässan. MvhKristofer
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2002/11/27 :  14:44:51  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Hej
Någon som jämnfört Primares kombo mot Thules ?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/27 :  15:10:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Ulkesh

Hej
Någon som jämnfört Primares kombo mot Thules ?

Nej tyvärr det har jag ej,men enligt testet i HighFidelity, som kan ha testat båda ,men jag är inte helt säker, så borde Primare vara det bästa valet. MvhKristofer
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2002/11/27 :  16:02:57  Show Profile Send Terratec a Private Message
quote:
Javisst går det att spela DVD Audio och SACD.

Jo, jag tog reda på att det går och har nu beställt hela paketet. Slutstegen har jag redan hemma men väntar på processorn. Kan knappt bärga mig
Det finns ju inte så många DVD-A och SACD-titlar ute på marknaden (och kanske kommer det inte så många fler - vem vet hur standardiseringsbataljen utvecklar sig) men det lilla jag lyssnat på multikanalsljud, har varit en mkt angenäm upplevelse.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000