HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur fult är det att gilla bas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/12 :  19:41:22  Show Profile Send nin a Private Message
För mig är bas väldigt viktigt, men jag har hellre fast och "rätt" bas än en sluddrig och svampig bas. Testa mina högtalare igår och redan vid 24 Hz får jag en del bas och vid 26 Hz låter det riktigt bra. Det bör täcka alla skivor jag har i stort sett.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/12 :  19:41:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Frågan ställs nog beroende på att lyssnignspreferenserna skiljer sig åt högst väsentligt! Det som är hjärndöd bas för nån är precis lagom för nån annan! Det som är ren och välbalanserad bas för nån är basfattigt och pluttigt för nån annan.

Utifrån detta odlas sen frågeställninge - är det fult att tycka om bas. Ingen tycker illa om bas men alla vill ha bas på sitt sätt. Det egna sättet är dock väldigt individuellt.

Som konstruktör är bas det som känns svårast. För mig, personligen i mitt rum är det ju en sak. Där är det väldigt bra. Men med högtalare i andras rum - jösses vad det kan skilja!!!

Svar på frågan: Nej det är inte fult att gilla bas! Mer, kvalitativ och djup bas till folket!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/03/12 19:43:34
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2007/03/12 :  19:47:51  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Kvalitativ, kraftfull och djup bas kostar som sagt....och ställer höga krav på rummet för att inte låta entonig och bumlig. Men vem vill inte ha den bas som Maxx II:orna presterade på lärarhögskolan för 2 år sedan
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/12 :  19:50:02  Show Profile Send mayro a Private Message



som sagt. Där var det bas...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/03/12 :  20:27:19  Show Profile Send rolnor a Private Message
Martinsson;

Har jag gjort bort mej nu igen?
Tyckte väl att typbetäckningen var skum.

rolnor
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/03/12 :  20:33:47  Show Profile Send eliot a Private Message
Du kan ju inte veta

Läs tråden Pojkdrömmar (hifi)...

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2007/03/12 :  22:29:18  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Apropå bas. Såg ni Mythbusters igår? De körde ett rejält bastest igår. En bas som klarade att ge ut 161 dB vid 16 Hz. Det kan man ju sannerligen kalla för bas, nästan så övrig bas känns lite fjuttig i jämförelse. Det unika med den s.k Mythwoofern är ju dock att den är dieseldriven (elementet drivs av en dieselmotor). Faktiskt fascinerande att se.

Vad det gäller basen hos en hemanläggning anser jag att djup, rapp och naturlig bas är trevligt. Den bumliga varianten går bort, likaså olika sorters "bass boost".

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/03/12 :  23:00:32  Show Profile Send eliot a Private Message
Thigpen Rotary Woofer is the worlds first true infrasonic home audio or home theater woofer



Frekvensomfång



se: http://www.eminent-tech.com/RWbrochure.htm

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/03/13 :  08:33:07  Show Profile Send Zombie a Private Message
Finns en föreing för er: Loudnesskadades riksförbund

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/13 :  09:18:10  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Varför skulle det överhuvudtaget vara fult att ha egna favoritpreferenser, hur man vill att ens favoritmusik ska återges?

Jag vet själv att jag vid tillfälle fnyst åt kepsförsedda ynglingar som med nervevade rutor och kromade armbågar cruisat runt i hemmastadens centrum med av baslåda skallrande nummerplåt och baklucka. Men allvarligt talat, de gillar det och det ska vara kul med musik.

Själv körde jag för ett tag med stativare med kompletterande subbas, det jag saknar från den tiden var möjligheten att köra endast stativare till viss musik, och att kunna slänga på subben när man ville ha "fullregister" till annan. Den gav också utrymme för justeringar i volym och delning vilket var kul att pilla med.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/13 :  10:28:59  Show Profile Send mayro a Private Message
Inte underligt att skivindustrin går alla dessa "bashatare" tillmötes och gör inspelningar som kan stå o skvala i radion sen.Ingen vill ju ha den där ens.. En "ren fin" 80Hz med sedan lite rumstöd räcker. Så "bumlar" det ju inte.



Bas skall finnas i massor samt med hög kvalitet...Allt annat är fel enligt mig..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/03/14 :  00:40:17  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Bas likväl som andra parametrar i musik är fundamentalt viktiga.
Men får man för mkt information i tex diskantområdet blir det olyssningsbart.

Alla parametrar ska anpassas efter lyssnarens öra, sen är det skit sak samma hur det
låter i någon annans.

Men jag har ännu inte hört något liveframträdande utan bas och punch, har ni?
Och är det inte det vi eftersträvar - livekänslan?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/14 :  00:51:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Efter en dag med bas-baserade arbeten, så inser man vikten av kvalitativ bas,, men även samtidigt att nivåerna stämmer överens med övriga register..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/14 :  01:34:32  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
men även samtidigt att nivåerna stämmer överens med övriga register..


ALLA söker en bumlig totalt oöverenstämmande bas som inte ens stämmer tonalt med resterande mellan o diskant..så är det ju självklart


Ja jag ironiserar. men inte enbart över dig nu zalve utan över ALLA som skriver dessa rätt självklara saker att basen bör liksom låta BRA...

fattar inte att man sitter o markerar att " Ja OMMMM basen är ok gillar jag den".. Vem, fxxxn gillar då den låter skit då..
jag har inte hört någon. Däremot har jag hört kass bas som alla andra... men faktiskt oftare elaka toppar där bas av vilken valör som helst gjort förbättringar.Bra eller dålig så hade det ändå låtit bättre o mer musik..Det är nämligen betydligt lättare att finna ett kasst elakt hårt spelande system än ett med bummelbas....Dom flesta har ju knappt någon bas alls ju... eller mycket nivåsvag sådan..




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/03/14 :  02:34:22  Show Profile Send Straub a Private Message
Hellre för mkt bas än för lite.
Allra helst vill jag såklart ha högkvalitativ bas med djup, dynamik och kraft men det är dyrt och svårt att lyckas med. Alltså tvingas jag kompromissa.
Jag har väldigt svårt för entonig och bumlig bas, däremot kan jag ofta leva med lite för fläskig bas utan den sista udden av definition.

Jag kan ibland förundras över att många vill ha en ganska blöt och långsam bas. Är den för torr och snabb upplever dessa personer basen som alldeles för "låg".
Mkt och bra bas uppfattas av många som en rejäl puckel i mellanbasen, lågbasen glöms ofta bort trots att den är mkt viktig för helhetsupplevelsen.
I bilstereosammanhang handlar det nästan uteslutande om en enormt överstyrd mellanbas, många uppfattar detta som bra bas.

Helt uppenbart gillar väldigt många en betonad mellanbas. Om man jämför studiomonitorer med hemhögtalare har hemhögtalare oftast lite högre mellanbas.

Om man tittar på på några populära märken: Tivoli Audio, Monitor Audios silver-serie och tex Vienna Acoustics Beethoven Baby grand.
Har dessa eller har dessa inte ett överbetonat lägre register?

Som sagt, själv gillar jag bas. Och tydligen är jag inte ensam om detta.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/14 :  11:31:19  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Thigpen Rotary Woofer is the worlds first true infrasonic home audio or home theater woofer
Behövs väl ingen buttkicker där inte
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2007/03/14 :  12:33:19  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Dom flesta har ju knappt någon bas alls ju... eller mycket nivåsvag sådan


Med tanke på alla bildtrådar där folk ställer in den ena basabsorbenten efter den andra tycker jag det tyder på att väldigt många har för mycket bas
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/14 :  14:01:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message


quote:
Med tanke på alla bildtrådar där folk ställer in den ena basabsorbenten efter den andra tycker jag det tyder på att väldigt många har för mycket bas
Vitkigt att skilja på nivå och på hur länge basen hänger kvar. Att ha för mycket bas, sett till nivå är inte lika farligt som att ha basen hängandes kvar i rummet.

Hänger basen kvar i rummet kommer dumma uttalande om "slö bas" eller "inte snabb nog", med mera.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/14 :  14:33:28  Show Profile Send mayro a Private Message


Bra Inlägg Engelholm.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sejonssonmn
Starting Member

31 Posts

Posted - 2007/03/14 :  15:02:46  Show Profile Send sejonssonmn a Private Message
BAS är något fantastiskt härligt

Men men men.....även om den ska vara djup som marianergraven ska den vara tight fast o väldefinerad
O det är det som är det svåra o oftast som allt annat bra, kan kosta skjortan

Så klart man ska gilla bas!!!


AMP VII
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/03/14 :  15:03:14  Show Profile Send niklass a Private Message
Från att ha varit basallergiker så njuter jag nu mer och mer av en finfin bas, jag tycker att jag har balanserat fint mellan kvantitet och kvalite med de grejerna jag har idag.
Sen har jag ju en rejält fet soffa med stora tygkuddar stoppade med dun, den fungerar galet bra som basabsorbent och stramar upp ordentligt i de lägre registrena. Jag kan nästan dra på med bas så att ögonen går i kors (som med 10"aren i bilen) och fortfarande tycka att det inte "bumlar" i rummet.

Min gode vän hävdar dock fortfarande att jag inte har ngn bas i min anläggning, "för att spela bas går det åt minst 2 * 15" eller en 18". Vi har ältat detta fram o tillbaka i några år nu :)

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup


Edited by - niklass on 2007/03/14 15:14:36
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/14 :  15:50:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Niklass: tror jag vet vem kompisen är, men kommer inte ihåg hans namn...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/14 :  17:11:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har ju tyvärr ett väl litet rum för mina högtalare men jag har ju mätt in rummet många gånger sedan jag köpte min Driverack. Jag tycker nu att det börjar att låta bra och mitt nästa projekt blir en subwoofer som ska fylla i ner under 20Hz. Jag har ju haft lite tur eftersom jag tydligen inte har några vad jag kan se några större dippar eller toppar som inte går att fixa det med eq. Om man använder för mycket eq så kan det också låta så jävla dåligt.
Go to Top of Page

Archelon
Member

86 Posts

Posted - 2007/03/14 :  17:37:42  Show Profile Send Archelon a Private Message
låg distrotionsfri bas gillar jag.
gärna i håg nivå!
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/03/14 :  18:53:11  Show Profile Send niklass a Private Message
EA: jepp det vet du! en PA-spelande herre :)

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000