HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi-amping: Passiv och aktiv
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/15 :  18:14:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
Funderar på att längre fram köpa Primares slutsteg A30.2 för att biampa mina B&W tillsammans med min Primare I30. Vad är skillnaden mellan passiv/aktiv bi-amping? Om man kopplar A30.2 till I30:s preout och sedan kopplar separata högtalarkablar till högtalarna, är det då passiv?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/15 :  18:28:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Så länge du har filter efter slutstegen så är det passivt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/15 :  19:50:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Filter efter slutstegen? Innebär vad?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/15 :  19:53:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
i högtalarna, passivt filter mao medans aktivt sitter innan slutsteget o då är högtalarna filterlösa.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/15 :  19:58:04  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok, vilka vinster av bi-amping har forumets medlemmar erfarenheter av? Man borde väl öka kraften som högtalarna får med ett extra slutsteg? Jag har nu 100 watt från I30, bi-ampar jag med ett A30.2 tillkommer ju ytterliggare 120 watt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/15 :  20:04:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Japp, men effekt-toppar blir inte större för det.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/15 :  20:04:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Marens skrev i en annan tråd
quote:
Biampning (som är passivt) innebär att båda förstärkarna förstärker exakt samma spänning. Alltså hela registret förstärks i båda förstärkarna, både diskant och bas. Det innebär att man inte tjänar på att använda ett extra slutsteg på det sättet. Det enda som händer är att det drar mindre ström i basen på diskantens steg och tvärtom. Ström är det ingen brist på i 99.99% av fallen utan det är spänningen som klipper om man har valt en vettig kombination av förstärkare och högtalarlast. Har man inte valt en vettig kombination av högtalarlast och förstärkare så borde man byta ut förstärkaren eller högtalarna så att det blir bättre. Det hjälper inte så mycket att biampa där heller iom att minst ett av stegen fortfarande kommer att se samma låga minimumimpedans som innan.

Om man istället pratar aktiv drift så blir det intressant hur man fördelar förstärkareffekten mellan de olika registrena men det är ju en helt annan sak.


Tonala fördelar kan man däremot få om man väljer olika sorters slutsteg men det kan lika gärna bli pepparkaka

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000