HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Balanserat vs obalanserat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/10 :  19:03:45  Show Profile Send huzze a Private Message
Kan inte låta bli att köra med vs-konceptet. Det ger ju onekligen direkt en överblick om vad tråden innehåller.

Vilka erfarenheter har ni? Är det så mycket bättre? Att det är en fördel vid signalöverföringen är jag med på, men är det värt det i övrigt, det fördyrar ju konstruktionerna nämnvärt eller?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/03/10 :  19:23:29  Show Profile Send iroise a Private Message
Pågår det inte en sådan diskussion redan? Eller var det Euphonia?!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/10 :  19:58:42  Show Profile Send huzze a Private Message
Ska söka lite och se då, annars tänkte jag mer hur det vore som komplett anläggning, från källa till högtalarutgång.

Vill ni fyller ni på, är det en upprepning, låt tråden dö ut.

Edited by - huzze on 2007/03/10 21:33:27
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2007/03/10 :  22:06:30  Show Profile Send yudansha a Private Message
Balanserad överföring är endast en fördel vid riktigt långa kabellängder där signaldegraderingen p.g.a. längden är större än den från det extra steget i signalvägen som behövs, alltså nästan aldrig i hemmasammanhang. Balanserad/bryggad förstärkarkonstruktion gör man för att öka effekten, och inget annat, med nackdelen att matchningen mellan båda halvorna aldrig kan bli lika bra som i en vanlig förstärkare. Balansering är alltså endast av ondo men kan vara nödvändigt i vissa sammanhang, läs PA, även om många, säkert tack vare termen "balanserad" vilket självklart låter finare än "obalanserad", tror att det har några kvalitetsmässiga fördelar. Att sedan vissa konstruerar prylar som låter bättre via en balanserad in/utgång är en HELT annan sak och har inget med teknikernas för- resp. nackdelar att göra.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/10 :  22:09:07  Show Profile Send huzze a Private Message
Interesting
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/10 :  22:56:36  Show Profile Send CC a Private Message
Jaså de e därför min helballade anläggning låter skit! Undrade just...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/03/11 :  00:02:58  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Nej det fördyrar inte speciellt, och nej det finns ingen fördel om du inte har en massa störande moment i närheten.

Kör du med kabelsallad kan det vara en bra ide dock.

mvh Jonas
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/11 :  07:38:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Favorit i repris...

Balanserad kretsuppbyggnad ger:

1. Cirka 6dB lägre brusnivå.
2. Differentiella (balanserade) förstärkarsteg ger en konstant belastning på nätdelen, vilket resulterar i mindre oväsen därifrån.
Differentiella förstärkarsteg motstår också oväsen från nätdelen i mycket högre grad.
3. Lägre distortion. Differentiella förstärkarsteg tenderar att släcka ut distortion som single-end förstärkarsteg inte kan släcka ut.
4. Sen har vi detta med störningar i kablaget, många har synpunkter på det. Finns det störningar är balanserad överföring
överlägsen. Störningar som är gemensamma för + och - halvan av signalen undertrycks typiskt med 55 dB, är det välmatchat
kan det bli 100dB bättre än RCA.

Fördelarna i hemmet är hörbara, det vill jag nog påstå. Speciellt i RIAA-steg. Det här med tystnad i bakgrunden
till musiken kan vara orsaken till skillnaden mellan en "riktigt bra" anläggning och en som ger "haksläpp".

Återigen: Annorlunda kontakter för balanserat är vad man ser som vanlig användare. Men det finns alltså
fler aspekter på det här sättet att jobba med signalen än bara kablarna.

Och än en gång: Att det sitter XLR-kontakter är ingen garanti för att det är bättre. Testa! Lyssna!

Det finns nackdelar. Det blir dyrt och komplicerat. Talar vi råa prestanda och siffror så är faktiskt balanserat bättre.
Sen är det ju upp till var och en - och tjockleken på plånboken - att avgöra om man vill ha sant balanserade apparater.

Själv kör jag obalanserat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/03/11 :  09:25:31  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Mycket bra svar Bernt.Inte minst eftersom du själv ju inte använder balanserat. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/11 :  09:27:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Nu funkar sökfunktionen igen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=44033

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/03/11 :  09:45:36  Show Profile Send MatsT a Private Message
Bernts resonemang är helt korrekt och just när det gäller störundertryckning från matning och jord är balanserat överlägset. Viktigt att påpeka är då att det skall vara balanserat och inte uppbyggt med komplementära delar och dubbel matning.

Jag vill gärna kommentera detta också:
quote:
Lägre distortion. Differentiella förstärkarsteg tenderar att släcka ut distortion som single-end förstärkarsteg inte kan släcka ut.


Det stämmer att mätvärdena blir bättre även om utsläckning kan göras även i SE-steg mellan drivsteg och utgångssteg t.ex vilket är mycket vanligt. Jag försöker undvika detta när jag bygger SE och ser det också som en nackdel i balanserade konstruktioner även om det kan göra konstruktionsjobbet enklare om man vill uppnå vissa prestanda.

Anledningen till min avoga inställning till kurvkompensering med hjälp av summering av två motliggande krökta kurvor, för det är vad som sker, är att överföringskurvorna inte kröker symmetriskt. Även om den summerade kurvan blir rakare så får den en mer komplex krökning och det ökar förekomsten av högre övertoner. Detta har visats även med mätningar och teoretiska beräkningar på annat håll. Alltså, man får lägre THD men högre halt av distortion av högre ordningstal. Håller man alla distortionskomponenter tillräckligt lågt borde man inte få någon hörbar skillnad oavsett hur man burit sig åt vid konstruktionen men jag är inte så säker...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/03/11 :  13:00:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Samtidigt blir ju en balanserad konstruktion dyrare p.g.a. dubbla signalvägar vilket kan innebära prut på komponentkvalitet och annat.
Jag anser att man ska utvärdera produkter utan förutfattade meningar.
Valet att göra en balanserad konstruktion eller inte, det valet har konstruktören gjort.
Vi utvärderar resultatet. Om en obalanserad konstruktion låter bättre än en balanserad, så är den bättre p.g.a. annat i konstruktionen som väger över.
Vi behöver ju egentligen inte bry oss om vilka vägar en konstruktör väljer.
När vi sedan gjort vårt val, så kan det ju vara intressant att veta hur konstruktionen är gjord.
Men man ska inte i förväg bestämma vilken typ av konstruktion som borde vara bäst. Det är så mycket som spelar in.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/11 :  14:02:19  Show Profile Send huzze a Private Message
Tack Pac och tack Bernt du har verkligen koll på vad du skrivit i tidigare trådar

Återigen kan det konstateras att det finns ingen teknik som är bättre än den andra ens i givna prisklasser, utan våra öron och preferenser ska avgöra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000