HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY-Träff i Göteborg 21/4 2007 Vad ska ni ta med ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/10 :  20:01:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har ett förförstärkarbygge på G. Tror jag hinner få det klart. Litte udda: Rör och fjärrkontroll.

Sedan, Kaffefiltret.
Go to Top of Page

Florian.Daniel
Starting Member

42 Posts

Posted - 2007/03/10 :  23:51:00  Show Profile Send Florian.Daniel a Private Message
Hmm..... Måste det vara _eget_ bygg eller vad har man hemma och/eller man kan ta med (ligger lite efter med eget DIY, det blir nog sommarprojekt...)

Jag kan tänka mig ta min moddat Cayin CDT 17-A och/eller Supratek Chardonnay rörförsteg med fjärr...

Mmm ?

Allt förutsatt att man kan ta ledigt, förstås.... :)

Florian

P.S. Apropos DIY: Finns det nån som tar med -- eller har hemma som man kan lysnna på -- ett par BLHer (back loaded horns) ? Med Fostex FE126E kanske :) ?


Mitt nuvarande system: http://picasaweb.google.com/florian.otel/StereoRoom

Edited by - Florian.Daniel on 2007/03/10 23:56:37
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/03/11 :  08:58:24  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Bernt, hemskt hyggligt om jag kunde få låna din rör-CD.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/11 :  09:12:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Okej, då får den åka med till träffen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bosse
Starting Member

44 Posts

Posted - 2007/03/12 :  08:46:55  Show Profile Send Bosse a Private Message
Jag tar som vanligt med min rörprovare (AVO MkIV) för er som vill testa rör.
Det här med loppis tycker jag har varit lite eftersatt vid dom tidigare träffarna.
Det måste finnas massor av delar och apparater som inte används.
Finns det ngn spekulant på en Thorens 125:a med en Rega 300arm?

/bosse
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2007/03/12 :  15:09:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ta du med din moddade CD Florian.Daniel. Den platsar bra.

DIY är allt ifrån egen-renoverat och byggsatser till hardcore-varianten där man till och med gör sina egna kretskomponenter(motstånd, kondingar, switchar, chassien, ...). Allt där man varit inne och grejat själv platsar på vår träff.



P.s. vi gör sticky av denna tills träffen är över.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/12 :  18:44:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
P-A, om du vill kan jag ta med en Cambridge-CD. Den är moddad med subminiatyrrör som heter 6021 och Lundahl LL1674.

Vad är det för CD?? Jag har en CD6.... (Egentligen var det vink om att jag tacksamt emotsåg schema och smärre beskrivning)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/12 :  20:05:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
CDn är en D500SE. Jag ska gärna berätta lite om moddningen på träffen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/13 :  17:49:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har fått meddelande om att ett komplett hornsystem kommer att dyka upp. Själva hornsystemet är inte DIY men däremot drivningen.

För att få ett begrepp om vad det är för grejor:
Hornsystemet heter Chaverex och kommer från Rauna. Det består av tractrixhorn för placering mot vägg, samt ett par paraboliska horn i basen. Bestyckningen är ett par Lowther PM2-Mk2 med alnicomagneter för mellanregister och diskant samt tre 8" Rauna/Sinus basdrivers per kanal.
Bashornen ger enligt uppgift full nivå ner till 22Hz.

Drivningen sker med DIY rörslutsteg, en balanserad konstruktion med E88CC-rör på ingången och 6336-rör på utgången via en trafo från Lundahl. Försteg 4-kanal DIY med attenuator från NLE, 6463-rör trafokopplat, LL1660 10mA från Lundahl. Källa blir en HTPC med Lynx II ljudkort.

Måste bara säga att jag är jätteglad att få med ett så här fantastiskt system på träffen och all respekt till killarna som tar på sig så mycket jobb med att visa upp grejorna. Det här är utan minsta tvekan det tyngsta vi haft med under åren.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/13 :  18:13:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
tjo du !

Bara där är ju en resa dit befogad

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/14 :  10:20:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ska man ta med sin PC kanske ...
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/14 :  11:07:08  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
DIY-öl ?

Bernt: Det verkar ju spännande med riktigt häftiga och avancerade grejer, men man börjar ju få ågren för släpa med sina egna basala prylar.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2007/03/14 :  12:56:25  Show Profile Send Resonans a Private Message
I år tar jag nog bara med mig ett TubeCad-RIAA.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/03/14 :  15:00:17  Show Profile Send scorpion a Private Message
Jag dyker upp med ett nytt lite nytänkt (?) Visaton B200 OB-system med basunderstöd från 4 st DB-12:or (kanske SW12-or beroende på hur mina tester faller ut). Hela systemet är aktivt drivet så jag tar med Behringer SCR2496 (om någon vill köra AD-omvandling av högsta klass) och DCX2496 samt en lätt moddad batteridriven Trends Audio TA-10 ver 1.1 för B200 förstärkningen, fattas alltså tvåkanals basförstärkning med volymkontroll. För säkerhets skull också min SONY CD. Jag tänkte också visa upp en mycket enkelt tillverkad mätmikrofon med Panasonic WM-61A modul.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2007/03/14 16:15:40
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/14 :  18:48:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bernt: Det verkar ju spännande med riktigt häftiga och avancerade grejer, men man börjar ju få ågren för släpa med sina egna basala prylar.
Alltså, har man byggt en högtalare eller elektronikpryl själv ska man vara stolt. Som jag ser det så ska träffen vara en inspirationskälla.

Jag tycker man ska se t.ex det hornsystem som kommer för vad det är, det är riktigt, riktigt häftiga grejer som i flera avseenden spelar på en nivå som få har hört. Samtidigt vet jag att inte alla kommer att vara förtjusta i det för det finns även svagheter. Såna grejer finns aldrig med på mässor för det är för tungt, stort, otympligt och säkert ganska svårsålt. Men ta det som en kul grej och nåt att minnas. Själv tycker jag att det är bara såååå fantastiskt kul att det dyker upp, jag har hört systemet i hemmiljö och det finns även ett reportage om det under hifi-bildreportage. Missa nu inte det här tillfället att höra det.

Så även om du upplever att dina prylar är "basala" så för sjutton, ta med dom ändå. Vi ska ha kul på träffen!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/14 :  21:08:09  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tack Bernt!! , det är som jag trodde och ville det skulle vara, men såg gärna att det poänterades av en av de arrangerande..


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/03/14 :  22:39:13  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Skulle visat mina Linkwitz Orion förra gången det begav sig, men det blev sjukstugan istället..

Nytt försök i år, tar även med HTPC som signalkälla.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/03/14 :  23:07:18  Show Profile Send scorpion a Private Message
Det här är sjukt roligt ! And the Winner is ....?

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2007/03/14 23:11:58
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/14 :  23:09:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
And the Winner is
... alla som tar sig till träffen!

Det här artar sig riktigt bra!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Florian.Daniel
Starting Member

42 Posts

Posted - 2007/03/15 :  13:51:33  Show Profile Send Florian.Daniel a Private Message
Bernt,

quote:

Jag har fått meddelande om att ett komplett hornsystem kommer att dyka upp. Själva hornsystemet är inte DIY men däremot drivningen.

Hornsystemet heter Chaverex och kommer från Rauna



O fy f...:)) !! Mkt, mkt mer än vad man kan önska sig !!! Jag frågade efter en BLH med single driver eftersom håller jag på med en hornbygge för en Fostex FE126S. Jag har inte bestämmt mig om jag skulle först provbygga den i byggplywood (2 st 336:- skiver) eller satsa på björkplywood från början (2st 1172:- skiver) och det blir lite "leap of faith" med tanke på jag har aldrig lyssnad på en förrut...


scorpion

quote:

Jag dyker upp med ett nytt lite nytänkt (?) Visaton B200 OB-system med basunderstöd från 4 st DB-12:or (kanske SW12-or beroende på hur mina tester faller ut)



Super cool !! Ungf som Visaton NoBox fast med dubbla woofers, eller ? Det skulle vara jättetrevligt att lyssna på.


Jag packar ned min älskad moddad Cayin och kommer -- dead or alive, för fansen :))

See you there,

Florian

Mitt nuvarande system: http://picasaweb.google.com/florian.otel/StereoRoom

Edited by - Florian.Daniel on 2007/03/15 13:54:35
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/03/17 :  22:52:10  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Jag anmäler ett styck Linguaphone också.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/18 :  10:23:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Anmält så långt (17/3):

Är något fel i listan så påtala gärna detta. Jag ska uppdatera ibland framöver.

Från eoJeud:
1-2st Försteg - Bride Of Zen
1st Passiv volymkontroll TVC (transformator)
1st Slutsteg - Clamp II
1 gäng DIY-kablar
1st CD-spelare - DIY såklart
1st DAC - NOSDAC (kanske blir hemma då bernt tar med en också)
1st Gain clone - LM1875
1st Gain clone - LM3875
1st EVAL(d)+ riia
1st Försteg 417A preamp (dubbla utgångar)
1st Simplex Redux 18W SE med 6C33 rör (Om jag (BUBBEL) hinner färdigt)

Magils: Högtalare Facette 3W. Helaktiva med Behringer CX34000

Bernt Jansson: NosDAC, Cambridge D500SE moddad med subminiatyrrör som heter 6021 och Lundahl LL1674.

Kmj: Krell-klon

Soundbrigade:
SparkPlugs (hörlurar) och Darlingstärkaren

Plind:
Rörmoddad cd-spelare(Bernt)
Basslutsteg(Ice)
Aktivt filter(LennArt)
Stativare(SA-2 Clone)
Tillhörande dipolbasar

Zei:
Mini stativare (Seas) Namngivna Amelie i en Bildtråd..
- Försteg Aleph P1.7
- Slutsteg LM4780
- Slutsteg AMP5 (Tripath)

Extremt avlägset men möjligt..
- Aleph30
- Sub (Tangband)

Mats T:
Rörbaserat försteg med 2 utgångar och 2 monoblock med 300B i SE-koppling.

Tobbe L:
Täljstensmoddad thorens
MonicaII nos dac med rörutgång.
O så ett par omnipolära tangband högtalare.
Kan även ta med Trident hörlursförstärkare om intresse finns

Hoktuna:
-Lenco 75
-Nuvistor försteg,batteri drivet.
-Nuvistor riaa,batteri drivet.
-Sewa fyrkanal grus slutsteg (4x7)w.
-PP rörslutsteg.
Och en back vinyl

Vee-Eight:
- Vinnaren i "Den faktiskt.se högtalarutmaning"
- Hornladdad SAAB V4, med 2" pipa
- Linguaphone

Martinsson:
2st slutsteg qsc plx 2402
1st processor, dbx driverack 260
2par DIY högtalare
1st gammal dvd panasonic a-320

P-A:
några av mina hörlurssteg plus hörlurar.
Funderar på att ta med vinylsvarven + RIAA steg

Florian.Daniel:
moddat Cayin CDT 17-A och/eller Supratek Chardonnay rörförsteg med fjärr

Bosse:
rörprovare (AVO MkIV)

Preben:
Hornsystemet Chaverex från Rauna.
DIY rörslutsteg, en balanserad konstruktion med E88CC-rör på ingången och 6336-rör på utgången via en trafo från Lundahl. Försteg 4-kanal DIY med attenuator från NLE, 6463-rör trafokopplat, LL1660 10mA från Lundahl.
Källa blir en HTPC med Lynx II ljudkort.

Resonans:
TubeCad-RIAA

scorpion:
Visaton B200 OB-system med basunderstöd från 4 st DB-12:or (kanske SW12-or beroende på hur mina tester faller ut).
Behringer SCR2496 och DCX2496 samt en lätt moddad batteridriven Trends Audio TA-10 ver 1.1, SONY CD.
Tänkte också visa upp en mycket enkelt tillverkad mätmikrofon med Panasonic WM-61A modul.

CH:
Linkwitz Orion, HTPC.

Plus att folk tar med sig saker till loppmarknaden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/03/18 :  13:03:19  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Sicket startfält!

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2007/03/18 :  15:45:42  Show Profile Send Bardis a Private Message
Nu gäller det att få hörlursförstärkaren färdig!! Den med 417A.
Man kan ju alltid ta med lite gammalt godis.
Skulle vara kul att jämföra min NOS-DAC Monica 2 med andra DACar. Funderar på att köpa/bygga en till.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/03/18 :  16:18:49  Show Profile Send Zei a Private Message
Mycket tuffa prylar

Men... är det inte lite snålt med högtalare.?

/Z

Signatur..
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000