HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilken är er favoritlåt i melodifestivalen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/03/09 :  10:45:22  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Några forskare på radio P1 häromdagen diskuterade de nya folkliga högtiderna. Gissa vilka?

Vasaloppet, Nobelfesten och, mycket riktigt, melodifestivalen!

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:37:58  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Angående Maries falsksång kan jag hålla med men det beror nog på nervositet men ta bort alla stämmor o melodislingor bakom många av artisterna så är det inte så många som sjunger så himmla säkert.
Singback o stämmor i rätt tonläge räddar många tracks-ettor.

P

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/09 :  14:59:04  Show Profile Send nahoj a Private Message
Jag tror att Måns kommer ligga bra till, dock inte min egen favorit men den svänger bra och tror den tilltalar många.
Tycker nog Andreas låt var den bättre av alla men tror inte att den vinner.

Tycker att programmet blev bättre efter något avsnitt i år. första avsnittet var jag tvungen att stänga av, mest pga Luuk men han har ryckt upp sig nu tycker jag

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/03/09 :  21:34:04  Show Profile Send edison a Private Message
Orpheus:
Sant, sant...hon har min sympati för övrigt, kul hon kom med "till slutet" ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/03/09 :  21:46:09  Show Profile Send edison a Private Message
Lite OT kanske men ändå om det tillåts:

Själv är jag vääääldigt undrande över den EXTREMT dåliga ljudkvaliteten som varit, iaf på de deltävlingar jag sett.Kan bara fråga:
Varför??? Teknik finns ju, kan dom inte hantera den, dom som jobbar med det eller vad?

Otroligt dålig sånguppfattbarhet, dålig "klang" överhuvudtaget.

Utanpå det ska man stå ut med att de flesta 'kamerabilder' inte visas mer än typiskt 1-2 sekunder utan att kameran måste åka runt runt 50-150 meter fram å tillbaka över publiken...helst så snabbt att man ändå aldrig ser nåt mer än ett himla flimmer...

Aldrig kul när tekniket fått nya leksaker som MÅSTE användas till max...utan nyans eller kreativ tanke.
Jag vet - såna kameraåkningar är ju inget 'helt nytt' men det har blivit värre och värre, i denna show och en del liknande är det rent löjligt att man i stort sett aldrig kan se en artist i "lagom" storlek på bilden mer än som sagt 1-2 sek, det blir ju bara trams alltihop...

I praktiken kan man nästan säga att man närmast inte 'sett' nånting egentligen, bara en lång rad svinkorta klipp...fattar inte vad dom sysslar med.

Vill man ha dramatik och action kan man åstadkomma det avsevärt bättre om man filmar artisterna på ett sått så vi får SE dem uppträda inte bara se en osammanhängande klipp-parad.
Gärna med lite långa svängar men inte bara det, och inte med så extremt korta klipp som nu...


Men man kan ju slå av förstås, hehe ;-)


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/03/09 21:49:54
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/03/10 :  09:53:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Vilken är er favoritlåt i melodifestivalen...

Pausmusiken var rätt bra...

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2007/03/10 :  13:34:59  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Tittar inte på sånt sk-t, jag lyssnar på MUSIK i stället.
MVH Revoxarn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/10 :  14:00:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Balnd bidragen blir det hon Singer-Songwriter som sitter på en stor och lirar gitarr.
Den enda artist jag skulle vilja sett men tiden passade mig inte. Jag känner nämligen Anna-Lena sen många år, även om vi inte pratat så ofta sen hon flyttade till Stockholm. Hon KAN verkligen sjunga, är en otroligt duktig låtskrivare och gör det hon älskar att göra. Men jag tror att hon är med i melodifestivalen för att få publicitet enbart, festivalen är egentligen inte alls hennes stil men har högt reklamvärde. Hon sjunger bl.a i Kaipa och har skrivit material åt en massa olika artister och har skrivit flera bidrag i melodifestivalen genom åren. http://www.aleena.se

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/10 :  15:41:07  Show Profile Send nahoj a Private Message
quote:
Den enda artist jag skulle vilja sett men tiden passade mig inte. Jag känner nämligen Anna-Lena sen många år, även om vi inte pratat så ofta sen hon flyttade till Stockholm. Hon KAN verkligen sjunga, är en otroligt duktig låtskrivare och gör det hon älskar att göra. Men jag tror att hon är med i melodifestivalen för att få publicitet enbart, festivalen är egentligen inte alls hennes stil men har högt reklamvärde. Hon sjunger bl.a i Kaipa och har skrivit material åt en massa olika artister och har skrivit flera bidrag i melodifestivalen genom åren. http://www.aleena.se


Var det inte Marie Lindberg de menade med sittande på en pall med gitarr?

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/10 :  17:35:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kan tänkas. Trodde det var Aleena eftersom hon brukar se ut på det viset.
Men jag har ju inte sett programmen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/10 :  22:05:16  Show Profile Send huzze a Private Message
Nu är det över. Nu kan ni bänka er framför forumet igen
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/03/10 :  22:24:19  Show Profile Send Larsho a Private Message
Sarah Dawn Finer rules

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/03/11 :  01:29:02  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Sarah Dawn Finer rules

Instämmer, enda låten värd att lyssna på, bra röst.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/11 :  07:54:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kollade på film i stället.

Var det någon som vann i år också?


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/03/11 :  08:26:49  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
THE ARK är helt klart värdiga vinnare,Ola Salo är en fantastiskt bra sångare och låtskrivare samt entertainer!!! Lite av en svensk Freddie Mercury som verkligen vågar att vara sig själv!

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/11 :  11:23:23  Show Profile Send matte76 a Private Message
Fel låt vann Jag tycker att både Andreas Johnson och Sebastian hade bättre låtar än The Arks.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/11 :  11:33:22  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Håller med matte76 men tror dock att The Ark måhända känns som ett lite starkare "nummer" att skicka till eurovisionen. De står ut visuellt lite mer...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/11 :  15:12:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En sak som stack ut ordentligt,, och var det bästa i festivalen,, förutom musikaldelen i pausen,,, var Thomas Andersson Wij's tolkning av Carolas "Evighet".

DEN vill jag ha på skiva!
För övrigt kändes det som balladerna har tagit ett steg framåt,, efter en överproduktion på 90 talet.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/11 :  19:06:52  Show Profile Send huzze a Private Message
Där sa du nåt Zalve. Vi kände igen låten alla här hemma men polleten trillade först ner när refrängen kom. Mycket bättre än originalet.
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/03/11 :  19:44:52  Show Profile Send Orpheus a Private Message
TAW är riktigt bra!!!!

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/03/11 :  20:20:30  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Zalve: Exakt min tanke också. Den var smått fantastisk och hästlängder bättre än alla tävlande bidrag tillsammans....

Artphotography
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/03/11 :  20:23:08  Show Profile Send iroise a Private Message
Gillar inte musiktävling, det är lika logiskt som att tävla i gång, alltså inte springa, ungefär som att viska så högt som möjligt. :-)
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/11 :  20:26:47  Show Profile Send huzze a Private Message
och så sabbar de söndagskvällen med att sända efterfesten istället för Playa del Sol
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/03/11 :  21:15:34  Show Profile Send edison a Private Message
Tur jag såg TAW köra "Evighet" live på Najz Prajz, för jag missade starten av programmet i lördags...han gör den skitbra, instämmer med de som berömt honom.

Får säga att jag var nog lite för snabb när jag dissade The Ark tidigare, får erkänna dom var värdiga segrare, (låten är ju inte heldålig)...och tycker så här i efterhand att Sarah Dawn Finer hade bästa balladen denna gången...
Sarah var ändå klart vassare när hon sjöng i "Så ska de låta" för ett tag sen.Då var hon sanslöst bra!

-------------------------------------

Och, ljudet var i lördags iaf lite bättre än i dom andra delomgångarna jag såg.Inte bra, men bättre...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/03/11 21:18:11
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8494 Posts

Posted - 2007/03/11 :  21:23:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
och så sabbar de söndagskvällen med att sända efterfesten istället för Playa del Sol

Ungefär samma plåga båda delarna..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000