Author |
Topic |
hifi_harri
Member
201 Posts |
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2007/03/21 : 22:04:59
|
Nu har jag lyssnat lite på plattorna!
Jag gillade verkligen Stars of the Lid - Tired sounds of Stars of the lid.
Den var i stuk med det jag suktar efter. Lugn. Skön. Flytande. INTE för mycket konstiga elektroniska "blipp" ljud av dålig inspelningskvalitét. Utan skör musik. Det lät lite som när alla i orkestern stämmer sina instrument innan de skall spela på Operan eller liknande. Instrumental rakt igenom.
Detta var en dubbel-cd. Och jag har bara hört 1a plattan. Ingen aning om vad som komma skall på den 2a.
Sedan hade vi Tangerine dream - Underwater sunlight. Skitbra! Låter som en rockig Jean Michael Jarre. Dock med mer "riktiga" instrument. Inte så mycket samplingar och syntar tror jag (?) Riktig skön skiva. Också instrumental.
Lyssnade på Ott- Blumenkraft. Den var okej i min smak. Lite "trendig" tyckte jag. Här var det mycket elektroniskt. Många samplingar. En litte reggea-influens kom in på ett hörn ett tag. Denna skiva kan vara skön att ha på när man städar eller lagar mat en lördagskväll. Eller liknande.
De 2 första plattorna. Och framför allt Stars of the lid är riktiga "flumma in i musiken skivor" mycket bra.
Bowie får jag återkomma med för jag har inte lyssnat på hela än... Men det låter Bowie i alla fall. |
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
Edited by - JWO on 2007/03/21 22:05:31 |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2007/03/21 : 22:07:41
|
Om någon känner till Stars of the lid - Tired sounds of stars of the lid och vet att det finns liknade skivor.(Kanske ännu bättre sådana?).
Så bertätta om dem! Vill veta. !! |
|
|
hifi_harri
Member
201 Posts |
Posted - 2007/03/21 : 22:21:34
|
quote: Om någon känner till Stars of the lid - Tired sounds of stars of the lid och vet att det finns liknade skivor.(Kanske ännu bättre sådana?).
Kolla gärna marsen jules och susumu yokota i lista ovan:) |
Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio |
|
|
bruce
Member
395 Posts |
Posted - 2007/03/21 : 22:43:02
|
Inte alls flummigt!
Hej här är några skivor du borde lyssna till
SeeFeel - Quique
Aphex Twin - Selected Ambient Works vol 2 Inte exakt lättlyssnad men en häftigt upplevelse ändå.
Orb - UFO |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
|
hifi_harri
Member
201 Posts |
Posted - 2007/03/22 : 15:07:28
|
quote: Aphex Twin - Selected Ambient Works vol 2
Äh, hur kunde jag glömma denna skivan? Fantastastiskt bra skiva. Tycker dock att ambient works 2 är inte särskilt svårt musik...
|
Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio |
|
|
p-pan
Member
155 Posts |
Posted - 2007/03/24 : 00:43:02
|
OhmBoy : fantastiskt trevlig tråd du drog igång.
Jag åker helt klart med på tipsen som bjuds.
Du verkar ha fastnat lite för Tangerine Dream?
Kan då tippsa om Klaus Schulze, som även någon tidigare nämnt, och albumet Moonlake.
Väldigt Tangerine Dream likt och säkert värt att kolla upp.
Trevlig resa genom "landskapen".
///Peter |
|
|
p-pan
Member
155 Posts |
Posted - 2007/03/24 : 00:51:46
|
Kom på en till som jag tycker passar in här...
Vangelis och då förslagsvis The City + Direct.
Får väl kanske varna lite oxå' då jag tycker att hans plattor kan vara lite ojämna, men men smaken och allt det där...
/// Peter |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2007/03/26 : 09:33:37
|
Wow!
En lite udda blandningsskiva:
The Orb - Back to mine.
Det är inte deras egna låtar utan dem har valt sina favoriter.
Gillade skarpt bla Aphex Twin - Blue Calx
Häftigt sound ocg bra inspelningskvalitet.
Såg att detta spår var med på Aphex Twin - Selected Ambient Works 2.
Undrar om den plattan är lika bra som Blue Calx spåret??? |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2007/03/26 : 10:19:03
|
Hej! Musik du kan försvinna in i kan vara: VANGELIS "Soundtrack till Bladerunner" - Underbart luftigt mäktigt bra ljud. Vackert är bara förnamnet! Pat Metheny "Secret Story" - Jazz fusion World music med svepande linjer. Förstklassiskt ljud.
Dessa två är inte New Age utan passar perfekt att lyssna till i nersläckt rum med full koncentration. /Shaft |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/03/26 : 10:43:33
|
Ja, Bladerunner-musiken är bra! |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/03/26 : 10:44:42
|
OhmBoy: Har du hunnit lyssna igenom Bowies Outside? Vad tyckte du om "resan" och hängde du med i texthäftet (den bisarra mordhistorien och alla olika karaktärer som skivan baseras på)? Skivan är ju lite av en vattendelare, många hatar den, en del älskar den. Konstigt nog är det ofta bowieanhängarna som står för den saltaste kritiken och medan ickefanatiker tycks vara positivare (högst ovetenskapligt insamlade intryck...)
Jag hade i alla fall ett rolig förstalyssning där jag kom på mig själv att när skivan var slut hade jag inte rört mig ur fläcken, glömt bort vad klockan var och nästan var jag var jag befann mig... |
Min anläggningstråd |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
|
garmen
Member
757 Posts |
Posted - 2007/03/31 : 11:02:17
|
som flera ggr innan här på forumet så måste jag varmt och starkt rekomendera KLF "Chill out" det finns ingen vackrare platta.
Guy gadbois: härligt att fler har upptäckt Outside det är också en av världens bästa skivor. 70-talets Bowie släng dig i väggen, här kommer Bowie årsmodell 93. en sådan fantastisk skiva. |
"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har" Lukas 8:18
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882 skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
|
|
|
Char-Lee
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2007/04/01 : 02:18:58
|
goddamn vad mkt tips det blev i denna tråd.. jag ska lätt lägga ut en tråd om jag får idetorka någon gång.. jag tänkte bidra med en platta som verkligen tar en på en skön resa till rymden.. Ambra - Child of the universe.. finns i lite olika releaser tror jag.. typ sacd, dvd-a eller så..
och en platta som kanske inte målar upp så feta landskap men som är monoton fast ändå inte och väldigt flummig är Arovane - Icol Diston.. jag har typ läst 10 böcker till denna skiva.. AS-SKUMMA ljud.. mycket klickande och pluppande.. man kan inte direkt räkna ut vad som ska hända i musiken så man sitter som ett ljus å iaktar..
sen håller jag med om shpongle.. och det mesta som simon postford gjort.. kolla verkligen upp Hallucinogen - in dub.. det är psykadeliskt.. såg både shpongle och hallucinogen (båda postford) på sonica 2005 i italien.. 4 dagar psytrance i fet hetta.. infected muschroom spelade också.. gissa om man var bränd i skallen efter tunga beats 24h om dygnet i 4 dar... skeppade ner på standen å sov på dagarna för att slippa dunket hela tiden :)
jaja.. kolla upp iaf.. det funkar för mig!! |
inte ett moln på himlen idag |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2007/04/03 : 13:22:39
|
Jepp, KLF Chillout är ju helt grym alltså! |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
|
|
diffen
Member of Nerikes Audiofiler
622 Posts |
Posted - 2007/04/03 : 13:43:39
|
Det skrevs om Hallocingen, lyssna då in Ozric Tentacles(abourscene&waterfall cities) och Eat Static, även en grupp som heter Tip, mycket bra tycker jag |
Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör |
Edited by - diffen on 2007/04/03 13:48:39 |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2007/04/03 : 14:05:39
|
Om du gillar SOTL (vilket du ju tydligen gjorde ) kan jag dels rekommendera fler skivor med dem: deras nya "and Their Refinement of the Decline" är lika skön som tired sounds. Även "Avec Laudenum" rekommenderas varmt ("I Will Surround You" är en så skön låt).
Sen har båda SOTL-nissarna små sidoprojekt som är bra också. "Aix Em Klemm" och "The Dead Texan". Kolla upp. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2007/04/03 : 14:33:17
|
Mycket bra är ju redan nämnt, men...
På tal om "lugn musik för meditation" är väl kanadensaren Robert Haig Coxon bland topparna där. Men inte så mycket "space".
Mer space hittar man väl på de olika delarna av Fahrenheit Project - överhuvud taget har Ultimae (http://www.ultimae.com mycket bra och på http://www.ultimae.com/en/sounds/index.html hittar du ett "veckourval" att provlyssna på.
Sedan finns The Orb och Solar Quest...
Annat "spacy-klassiskt" är Isao Tomita - Kosmos - A Space Fantasy.
Mindre rymdigt igen är tidigare nämnda Philip Glass Koyaanisqatsi - filmmusik till en "konstfilm" av Godfrey Reggio: http://en.wikipedia.org/wiki/Koyaanisqatsi
Sedan finns ju sådana (rätt ojämna) som Bill Laswell, Pete Namlook and Klaus Schulze... |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2007/04/03 : 15:01:12
|
Gruppen TIP är ett skivbolag, jag tror iaf att det är skivbolaget du syftar på och det heter eg. Tip World <http://www.tipworld.co.uk/>
Dom har gett ut mkt bra musik |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
|
|
myskankan
Member
177 Posts |
Posted - 2007/04/03 : 23:00:20
|
Jag tror han menar gruppen The Infinity Project. Släppte 2 album och ett gäng 12" mellan 91-97. Samma killar är också grundare till bolaget TIP Records som 1999 blev TIP World. |
Nature never did betray the heart that loved her...
Nästan alla mina skivor Min anläggning |
|
|
Devilfish
Member
185 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 22:06:48
|
BT - This binary universe
|
From Helsingborg by the sea Now with thunder from DUCATI |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 12:57:48
|
quote: Jag tror han menar gruppen The Infinity Project. Släppte 2 album och ett gäng 12" mellan 91-97. Samma killar är också grundare till bolaget TIP Records som 1999 blev TIP World.
Jepp! helt riktigt, förutom att Simon Posford som är en av deltagarna i infinity project (den andre är väl Raja ram om jag inte minns fel, d v s samma personer som shpongle) numer i första hand huserar på tiwsted labeln. :)
Om infinity project faller i smaken så borde ju även Younger Brother och Celtic Cross göra det.
Sen läste jag idag att Shpongle har talat om att de ska släppa ett 4:e album :) |
|
|
|
myskankan
Member
177 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 14:28:41
|
quote: Jepp! helt riktigt, förutom att Simon Posford som är en av deltagarna i infinity project (den andre är väl Raja ram om jag inte minns fel, d v s samma personer som shpongle) numer i första hand huserar på tiwsted labeln. :)
Nja, vet inte riktigt om Simon var medlem i Infinity Project. Visserligen gjorde han ganska mycket på deras album. Men det har alltid varit Raja Ram och Graham Wood#180;s grupp. Man With No Name, Doof och Voodoo People har också gjort en del med Infinity Project.
quote: Om infinity project faller i smaken så borde ju även Younger Brother och Celtic Cross göra det.
Sen läste jag idag att Shpongle har talat om att de ska släppa ett 4:e album :)
Shpongle 4 längtar jag väldigt mycket efter. Kommer säkert bli lika bra som dom andra skivorna =)) Fast först ska Younger Brother#180;s nya skiva släppas. Var väl i maj?? Så februari 2008 blir det antagligen, haha. Twisted är inte kända för att släppa saker i tid. |
Nature never did betray the heart that loved her...
Nästan alla mina skivor Min anläggning |
|
|
Topic |
|