HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Undran: rörvarianter 811/572
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/06 :  18:18:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
För ca 5-6 år sedan pratade jag en del rör med Lasse Ohlsoon (Elektroakustik) och vi kom in på prat om 811 - en DHT. Jag har noterat att det finns en lång rad varianter av detta rör (-A, -B, -3, -10) samt ett rör som heter VT572 som verkar vara en "rik släkting från storstan".

Min undran, för jag hittade alldeles förfärligt få Google-svar på en sökning på "811", om:
  • Om någon har kläm på varianterna
  • Om någon har byggt med något av rören
  • Om någon har byggt och vill dela med sig av scheman och erfarenheter

???

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/03/06 :  18:40:19  Show Profile Send Fuling a Private Message
"Grundversionerna" av 811 och 572 är gamla amerikanska sändartrioder med skyhög förstärkningsfaktor. Användbara i audiosammanhang under vissa förutsättningar (= att drivsteget kan lämna gallerström), annars gjorde de enligt ryktet senast väsen av sig under första gulfkriget då jänkarnas radioutrustning bröt ihop under sandstormarna och de fick lov att ta till gamla hederliga prylar från WW2.
Om det ligger nån sanning i det vet jag ej.

-3, -10, och -30 är Svetlanas audioversioner av dessa två rörtyper där de tagit bort toppanslutningen och sänkt förstärkningsfaktorn (siffrar efter strecket anger µ)

811(A) har jag byggt med en gång i tiden och det finns fler som har gjort det, scheman finns på nätet om man söker.
"Shishido 811" är nog ett bra sökord.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/06 :  19:18:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Tack Fuling! (Fuling??!!, det var ju ett alias också )

Jag har sett väldigt lite om dessa rör i diskussioner så jag ser gärna att fler engagerar sig.

De här rören förutsätter gallerström och arbetar därför i klass A2 (heter det så?)?
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2007/03/06 :  19:40:10  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
811 kan man hitta i kopplingar i tex gamla "radio amateurs handbook" som sändarslutsteg och som modulator. Det går att använda i klass A1 eller B1 dvs utan gallerström och det är vad databladen rekommenderar men då behöver anodspänningen vara ca 1000V eller mer vilket är opraktiskt, (nätdel, isolations problem i utgångstransformator osv).

Jag tror inte att det finns något rör som förutsätter att man har gallerström, åtminstone inte i linjär drift, däremot så går det oifta att få ut rimlig effekt mha A2 vid relativt låg anodspänning på en del sändartrioder typ 811. Var det inte Shishido som var lite av en pionjär att bygga steg med lägre anodspänning och A2 drift?

MVH Hans



Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/03/06 :  22:00:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag tror inte att det finns något rör som förutsätter att man har gallerström, åtminstone inte i linjär drift, däremot så går det oifta att få ut rimlig effekt mha A2 vid relativt låg anodspänning på en del sändartrioder typ 811. Var det inte Shishido som var lite av en pionjär att bygga steg med lägre anodspänning och A2 drift?

Jaha,någon som snott mina tankar..811A kräver ju possitiv spänning på gallret för att fungera.
Men jag har funderat på SV572-10 kan ju köras på hög spänningn 1000v eller mer i A1.
Men verkar ju kunna köras i mer "normal"spänning omkring 500v och då i A2,är just nu mer sugen att prova det senare,då uteffekten kanske skulle bli densamma?Har läst lite om powerdrive b.l.a på tubelab.com.Men ej riktigt förstått hur räkna ut vilka spänningar som behövs,det låter nästan som "ta +-150 där och 400v där så blir det bra"Tubelab skulle komma med en ny hemsida för powerdrive uträkning..Tycker det verkar vettigare att köra full A2 istället för A2 "i toparna" om möjligt.
kommentarer..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/03/06 :  22:17:35  Show Profile Send Fuling a Private Message
Får nog förtydliga mig lite: Svetlanas nya versioner med sänkt förstärkningsfaktor går bra att köra utan gallerström (A1), jag syftade på de gamla versionerna med µ=160. Kan hända det går att skrämma liv i dem i några udda kopplingar med anodspänningar i kilovoltklassen utan att behöva passera 0V-linjen, men i alla audiosammanhang jag sett dem i nyttjar gallerström.

Lite förenklat: -3 = A1
-10, -30 = Gallerström i topparna, alternativt zero bias
-160 = Ren A2, möjligtvis med negativa peakar under 0V

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/03/06 :  22:45:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Hmmmmm,I databladet till SV572-10
http://bildarkiv.hififorum.nu/Ryssen/Pic/R%f6r/SV572-10.pdf
Står i exemplet SE operation,Class A2 vorfor?
Zerobias,om man lägger biasen på+10v betyder det att den går mer i Klass A2 i topparna?Ursäkta dom korkade frågorna.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2007/03/07 :  07:15:45  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej Fuling,

Du har alldeles rätt, jag blandade ihop 811 och 211. I databladen för 811 hittar jag däremot inga data för klass A, bara B och C med "zero bias" drift, hur är linjariteten i klass A2?

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/03/07 :  21:54:40  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ryssen: 572-10 ser ju ut att vara ett riktigt trevligt rör.
Vad jag kan se vid en snabb blick på kurvorna så finns det en hel del olika arbetspunkter av intresse:
1: 0V-bias med 400-500V på anoden och relativt låg primärimpedans på trafon. Gallerström halva vågformen.
2: Ren A1 med hög anodspänning och hög lastimpedans.

3: Något mellanting med gallerström i topparna. Ger mest effekt.

Hans:
Det är som sagt sändarrör, så några klass A-data hittar man inte i pappren (som med så många andra stora spännande rör).
Kör man PP AB2 eller B2 så kan man plocka ut ganska häftiga effekter under rätt förhållanden (hög trafoimpedans och anodspänning) men det kräver förstås potenta drivsteg.
Jag tror det var RCA som gjorde en förstärkare med beteckningen 1570-någonting baserad på två 811A i PP med ett par 6V6 eller liknande som katodföljare i drivsteget.

I SE-kopplingar gör inte 811A bort sig heller om man får till det, förutsättningen är som sagt ett bra drivsteg. Inimpedansen i gallret är allt annat än linjär så drivstegets utimpedans måste vara låg om man ska få ett någorlunda förutsägbart resultat.
Trioder med så här hög förstärkningsfaktor påminner väldigt mycket om pentoder, så en viss återkoppling brukar behövas för att styra upp utimpedansen.
Ljudmässigt vill jag minnas att jag var mest imponerad över att det 811A lät väldigt "kraftfullt" på ett sätt som man väl annars inte tänker sig SE triodförstärkare.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/03/07 :  22:09:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
1: 0V-bias med 400-500V på anoden och relativt låg primärimpedans på trafon. Gallerström halva vågformen.

Läste lite på diyaudio.com om ev. problem när det skiftas mellan ström/icke ström på gallret,någon klarhet i detta?

Tubelab,hadde ju testat olika metoder trafo,katodföljare med nedslående resultat med gallerström(frekvensomfånget).Hm,ska försöka studera powerdrive lite mer,om jag hittar info.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/07 :  22:15:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag ser ofta rejäla drivrör till dessa hiskeliga trioder. Det sitter 300B, EL34 och andra rejäla pjäser till att driva.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/03/07 :  22:53:57  Show Profile Send Fuling a Private Message
Skiftet mellan gallerström och icke gallerström är alltid problematiskt, enklast och bäst är nog att använda en mosfet i en sourceföljarkoppling. Det handlar om att strömmen genom drivaren ska kunna ändras från praktiskt taget noll till några tiotals mA eller mer utan märkbart "hack" i signalspänningen, det vill alltså till en massa branthet och där vinner en mosfet med hästlängder över vilket rör som helst.

Att driva med hjälp av ett kraftigt rör och en kopplingstrafo är en annan metod, åsikterna verkar gå isär om hur bra övergången blir.
Personligen skulle jag alla gånger använda mosfetar för en tjuga styck istället för drivrör och interstagetrafos för hundra gånger så mycket pengar.

En anna pryl värd att nämna i sammanhanget är Shishidos koppling som vi berört tidigare. Där jobbar slutrören i ren A2 och drar alltså gallerström hela tiden, drivningen sker via en stepdown-trafo där sekundären är fasvänd och gallerströmmen följaktligen minskar likströmsmagnetiseringen av trafon.
Kräver sofistikerade kopplingstrafos som kostar därefter.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2007/03/08 :  10:08:26  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Frågan är ju hur lätt det är att få tag i Svetlanavarianterna idag. Svetlana, som numera heter SED, verkar ha slutat tillverka dem.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/03/08 :  15:04:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Dom verkar gå att få tag på i USA,frågade på diyaudio.com och många var beredda att handla åt mig.Har SED någon hemmsida?Hittar ingen vid sökning.
Edit:Svetlana finns väl kvar,i alla fall siten,de har väl delats upp i 2 bolag.?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/03/08 15:22:04
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2007/03/08 :  17:01:59  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Så vitt jag förstår så var Svetlana ett joint venture mellan ett ryskt företag som tillverkade grejorna och ett amerikanskt som marknadsförde dem. Efter att de två företagen skildes åt så marknadsförs den ryska fabrikens rör, åtminstone i USA, under namnet SED http://www.sed-usa.com/ medan Svetlana är ett namn som sätts på rör som köps in från olika källor. På SEDs amerikanska sida finns inga av 811 eller 572 varianterna. De kanske säljs genom andra kanaler under andra namn, vad vet jag.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/03/08 :  18:18:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har för mig att tillverkningen (av 811 och 572-varianterna) har upphört för flera år sen.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/03/08 :  19:44:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,tillverkningen av SV572-10 t.e.x (som jag har 2st av)har nog upphört.
Men undrar just hur mycket som finns på lager av dom?Verkade finnas ganska bra av dom enl.de på dyiaudio.com.Annars får jag väl senare när mina är slut använda t.e.x 845 eller 811A kanske.Är 845 lättare att arbeta med än 211?
En länk som kan vara intressant http://www.tubelab.com/PDcookbook.htm

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/03/10 :  01:47:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
http://www.g8wrb.org/data/Svetlana/pdf/572B.pdf
Finns på http://www.btb-elektronik.de/de/endstufen_roehren.html
Är detta urtypen för 572?Kan ersätta 811A står det.

Edit:Någon som har datablad för 811 (ej 811A)?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/03/10 21:19:41
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/03/10 :  23:41:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
811 (ej 811A)?


Vad är det för skillnad?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/03/10 :  23:50:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Vet ej,det var det jag tänkte kolla med databladet.
Sökt på 811 och det verkar ju finnas,men inget datablad.

Edit:Finns både 811 och 811A på http://www.btb-elektronik.de/
Men det kanske inte är någon skillnad på dom?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/03/11 15:19:00
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/03/11 :  20:43:12  Show Profile Send Fuling a Private Message
I fallet 12B4 vs 12B4A så står A för kontrollerad uppvärmningstid, medan 6AV5GA har större glaskropp än 6AV5G.
Slutsats: Ingen aning...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/11 :  22:15:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
811 vs 811 - förstärkning??
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/03/11 :  22:25:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&postid=1155397#post1155397


Edit:http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=97788

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/03/12 03:29:20
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/03/11 :  23:38:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
Så var det med den saken!

Den där kopplingen med ett självjusterande rör som drivsteg är visserligen klyftig, men rent tekniskt blir det nog bättre med en mosfet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000