HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 6L6 SET uppmätt = bakläxa?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/02/20 :  23:35:46  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Sökte efter min gamla tråd men den tycks vara bortstädad p.g.a. ålder? Startar därför en ny:

Det har nu gått ett par år sedan mitt första mer seriöst menade HiFi-bygge, en liten förstärkare med triodkopplade 6L6 och 6SN7 som ingångssteg/drivsteg. Till en början visste jag knappt vad jag höll på med beträffande arbetspunkter, spänningssving och dylikt.
Ursprungligen drev jag slutrören med SRPP, 1/1 6SN7 per kanal.
Började så tvivla på nyttan och övergick till enkel resistorlast utan att märka någon som helst förändring av ljudet.

Har alltid varit imponerad av att det låter så mycket från vad som enligt databladen ska vara 1,3 watt per kanal. Samtidigt har jag önskat kunna styra ut slutrören till hörbar klippning för att helt säkert veta att jag pressar ut maximal effekt. Till följd av detta önskemål har jag funderat på att bygga lågförstärkande preamp eller byta 1:a-steget mot E88CC eller något annat med lite högre förstärkning än 6SN7.
Sista veckorna har jag på allvar börjat sätta mig in i vad jag egentligen byggt och hur förstärkaren verkligen mår och fungerar.

Har nu gjort mätningar och betraktat dem med lite större kunnande än då jag byggde förstärkaren och undrar nu hur sjutton allt hänger ihop egentligen. -Ett allvarligt konstruktionsfel är avslöjat!


6L6 SET, här i första utförandet med 6SN7 SRPP

Enligt databladet för 6L6 ska det som triodkopplat trivas bäst vid Ua=250 volt. Jag har Ua=243v, Ugk=18v och Ia=36mA. Databladet säger Ia=40mA och insignal på 20v pk. Ser ju bra ut så här långt, men jag mätte nyss att jag har nästan 40v pk från 1:a-steget när det tjongar i som värst. Jag har alltså konsturerat en usel klass A2-förstärkare!!! Självklart får jag gallerlikriktning med resultatet att slutröret går i blockering under ca 3-4mS...
Jag har aldrig anat på ljudet att någonting varit fel men nu när
det är uppenbart vad jag ska leta efter tycker jag mig naturligtvis också höra otyget. -Efter ett extra rejält basslag hörs det som att detaljerna skräller till en smula, och så är det garanterat också.

Det är dock sällan inspelningarna håller så hög inspelningsnivå att
blockeringen uppstår. De flesta låtar ger inte mer än ca 30v peak till slutröret vid full lyssningsvolym. Detta är trots allt ca 10v utanför bias. Det märkliga är att jag under dessa toppar inte kan se några tecken på klippning och definitivt inte på blockering.
Kan det vara så att dessa lite lindrigare överstyrningar är så pass
kortvariga att kopplingskondensatorn inte hinner ladda upp sig och att jag faktiskt under korta ögonblick hamnar i A2? -Coolt på nått barnsligt vis...


Så här ser det ut på slutrörens anoder när de går i blockering. Återhämtningstiden är ca 4ms.


Här ser man blockeringen på gallersidan.

Vad kan jag då göra åt problemet?
Om jag sänker tomgångsströmmen för att skapa större gallerutrymme kommer rören att hamna otrevligt långt in i det krokiga området och distorsionen kommer att bli konstant högre. För att gå fri från både gallerström och "krokarna" skulle jag behöva höja B+ till mellan 350 och 400v och pressa rören nära max Pa. Faktum är att det i detta driftläge också ser ut att bli mindre distorsion. Kring Ua=350v och Ia på knappa 40mA ser allt mycket bättre ut. För denna punkt behövs Ugk=ca35v.

För ingånsstegets 6SN7 som i nuläget vilar på Ua=120v, Ia=5mA och Ugk=3,4v (LED-bias) skulle en höjning av B+ med ca 100v föra röret bort från de begynnande krökningarna och sänka distorsionen.

Min slutsats är att om jag struntar i databladets rekomendationer, höjer B+ med ca 100v och ökar Rk för slutrören så borde jag slå tre flugor i en smäll: Bort från gallerklippningen, mindre distorsion och dessutom en smula högre uteffekt. Möjligen bör jag också öka Ra på 6SN7:an. För närvarande är det 27kohm, men 33 eller 47 kohm kanske
kan ge ännu bättre linjäritet. Frågan är om det blir för hög impedans för att driva 6L6:orna då?

Verkar allt detta vettigt?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/02/21 :  00:22:43  Show Profile Send Lord a Private Message
Va f..n är det för signal du mäter på ???

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/02/21 :  01:03:41  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmmm, saker och ting är inte alltid vad man förväntar sig.
6L6 är förmodligen ett ganska lätt rör att styra ut i klass A2, men att en halv 6SN7 som jobbar med 5mA i RC-koppling skulle klara det med någon större framgång verkar osannolikt.
Hur ser det ut mellan katod och jord på slutrören?
Om insignalen är större än gallerförspänningen så ser jag bara två alternativ: Antingen klarar drivsteget (mer eller mindre) att förse slutrören med gallerström eller så är katodavkopplingen så bristfällig att katoden "följer med" signalen istället för att hålla sig signalmässigt jordad. Ett tredje altenativ: Mätfel.

Ua=243V oc Ia=40mA är för övrigt pyttesmå värden för en triodkopplad 6L6. Häll på 350V anod-katod och justera strömmen tills anodförlusten ligger precis under max tillåtna, då börjar det nog sjunga.
Drivrören skulle knappast låta sämre av mer spänning och ström heller, anodmotståndet kan mycket riktigt behöva justeras upp en aning i så fall.

Brutallösning på alla funderingar kring A2: Skaffa fram +-100V matningsspänning och tillför ett par IRF820 med lämplig bias mellan kopplingskondingarna och slutrörens styrgaller.
Jorda slutrörens katoder (genom ett par 10 ohms motstånd) och avnjut den betydligt högre uteffekten!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/02/21 :  09:58:18  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Lord, menar du VAR i förstärkaren eller VAD jag matar den med? För att få en aning om vad som händer under realistiska förhållanden körde jag med olika sorters musik. Det på oscilloskopbilderna var något countryklingande och de högsta nivåerna nåddes i basslagen.
I.f.s. behöver inte förstärkaren prestera så mycket bas som den gör eftersom jag har aktiv delning och separat slutsteg/högtalare för basen. Om jag minskade ner kopplingskondensatorn mellan stegen skulle jag förmodligen slippa det som stryper slutrören och dessutom få marginal att pressa ut mer ljud ur det som blir över. B+ och arbetspunkt ska förstås ordnas till först. Något jag inte förstår är hur de små hemlindade utg-trafarna kan förmedla så mycket bas till högtalarna. -Ibland låter det nästan tillräckligt fylligt utan extrabasen!

Fuling, jag har ett 50-årigt Philips GM455 labbaggregat (visst har du också ett?) så det är bara att hälla på! Ska också titta vad jag har för transformatorer. Kanske någon gammal radiotrafo för dubbeldiod blir bra om den förses med brygga i stället. Alternativt blir det till att pussla med bakvända småtransingar i serie och sildrosseln före eller efter första kondingen.

Jag hängde inte med i det där med IRF820. Nu ska jag i.f.s. bygga "vintage" och därmed inte ha halvledare, men jag vill i alla fall förstå. Jag ska naturligtvis byta min LED-bias mot RC av rena principskäl. Att det sedan är och förblir kisel i nätdelen tycker jag vi talar tyst om... (men fyra PY500 skulle kanske vara ett estetisk sätt att reglera ner eventuell överskottspänning.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/02/21 :  10:26:26  Show Profile Send Lord a Private Message
Att det går att köra 20V in i A2 med ett RC kopplat drivsteg tror jag inte på. Tror snarare att den "signal" (distortion) son du skickar in inte är symetrisk , är du säker på att den inte svingar 20v topp 60v botten?
Gör om samma mätningar med en SINUS signal , då får du en mycket bättre bild av hur förstärkaren fungerar.

Brutal klass A2 http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58184

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/03/12 :  12:17:28  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Så var läxan gjord!
Arbetspunkten för både 6L6 och 6SN7 är justerad och B+ har höjts från ca 260V till 425V.
Anodlasten för drivsteget har höjts och LED-biasen har av ideologiska ("vintage" skarejuvá! )
skäl ersatts med RC. Drivstegets sving ökade ca 10% vilket får anses obetydligt, men rören
arbetar nu i betydligt snyggare områden. Den beräknade uteffekten har ökat från ca 1,3w till
lite över tre, men jag kan inte påstå att detta märks. En dubbling av ingångskänsligheten
behövdes och eftersom en oktalsockel i förstärkaren var arbetslös tryckte jag i ett 6080
mest på skoj. Räknade fram my på ca 1,7 med valda komponentvärden. Satte relativt låg Ia
men med 425V B+ blir det varmt, varmt... Försökte med fläkt (borstlös= icke vintage) som
väsnades mer än hjälpte. Gick så loss med vinkelslipen och kapade upp två stora hål,
-med alla komponenter kvar inuti! Fortfarande varmt i lådan, men bättre än innan.

En ny strömförsörjning fick det bli. -Av gammalt skrot naturligtvis. Löjligt kraftig trafo,
NOS rörlikriktare typ 80, CLC med ingångskonding och drossel från skrotad WW2 radioutrustning.
Att sedan det handrullade och uttorkade innehållet ur den kanadensiska Aerovox-kondingen
fick lämna plats åt något modernare påverkar inte det trevliga utseendet.
Knappt märkbart brumm ur högtalarna men tyvärr en vibrerande plåtkåpa på nätagget.

Den kanske största vinsten med ändringarna är i alla fall att det låter bättre!
Tycker ljudet blivit klarare med fler detaljer. Det går nu också att vrida upp
volymkontrollen så att man tydligt märker distorsion från slutrören utan att
det handlar om gallerklippning som tidigare.
Nu har jag precis den utstyrningsmarginal som behövs för "svaga" CD-inspelningar men
det skulle behövas lite extra när grammofonen spelar. Kanske slutar med ett till 6SN7
i stället för 6080 även om det senare ser mer imponerande ut.

Frågan är då vad nästa projekt skall bli? Har nu ett fungerande kisel-RIAA som säkerligen
inte är sämre än ett enklare rör-dito, men ska det vara "vintage scrapheap challenge" så
måste man kanske... Kanske blir det en box med ingångsväljare utan förstärkning men med
rörbuffrad utgång till basfiltret. Med ett rör kan det lika gärna få bli flera så
någon vacker gimmick med indikatorrör kanske det ska bli också. Hmmm, ska nog fundera vidare
på den gamla idén om att få ett EM34 att funka som stereo-VU. Bara för att det är snyggt helt enkelt!




Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000