HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi enkät: Vad saknar ni på marknaden?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/06 :  13:54:23  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag tycker att det är viktigt med att kunna lyssna på elektronik/högtalare med olika karaktär på en demning. Svårt att få referenspunter eller någon relief på upplevelsen om man bara lyssnar på en uppsättning eller olika grejer som har samma karaktär. Detta är ju min personliga smak men jag tycker att hifihandlare i regel har alldeles för "kalla" karaktärer på uppsättningar, tokupplöst och neutralt brukar det heta.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/06 :  13:55:08  Show Profile Send mayro a Private Message




Sedemera så kanske du själv träffar på fenomenet då du försöker få dina högtalare ut till butiker.. vad vet jag Ea.. Du får hoppas du förblir okunnig om fenometet..Det vore ju super i så fall.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/03/06 :  14:05:31  Show Profile Send marens a Private Message
Jag saknar:

Trevliga små minianläggningar med inbyggd DVD och 5-7 slutsteg. Fler tillverkare av nätverksbaserade fjärrstyrda musikspelare med digitalutgång. Högtalare som är gjorda efter hur vi faktiskt uppfattar ljud och som funkar i rum. Dito surroundhögtalare. Basmodulsystem utan ibyggda slutsteg. Billiga och välljudande switchande förstärkare.

Affärer som säljer fungerande helhetslösningar istället för "prova själv och se om de passar"-produkter. Det tror jag kan konkurrera på riktigt med näthandeln. Om fokus läggs på att hitta en priseffektiv helhetslösning istället för att fokusera på enskilda produkter där den ena ska vara så mycket bättre än den andra (och de i själva verket inte är det), och allt ska ha den "rätta prisbalansen" så skulle man kanske få en helt ny relation till kunderna. Det ger ett oslagbart mervärde.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/03/06 :  14:19:42  Show Profile Send dwain a Private Message
Jag hade tyckt det var riktigt grymt med en billig bra subwoofer som spelar hela vägen ner till 20hz och som dessutom hänger med ett par snabba stativare i tackten. Fast det är kanske att önska för mkt?

Annars är jag nog lite inne på linjen mayro har det att man faktiskt ska kunna få höra hur produkten man vill ha låter i ett mer neutralt system och kanske till och med med sina egna grejor.

Kan säga att för några år sedan var jag inne i en hifibutik där jag ville lyssna på ett par högtalare från ett visst märke och med en viss förstärkare och grejorna stog i samma rigg med en massa annat skoj och högtalarna var då kopplade till ett monsterslutsteg och jag ville höra dem på den lite mindre förstärkaren. Han i affären sa att det gick inte för sig, för att dom grejorna högtalarna var inkopplade på lät bäst med dom högtalarna och att en liten förstärkare skulle inte alls låta lika bra men jag sa att jag har ju bara en liten förstärkare hemma och inte ett monsterslutsteg,men han sa bara
"ja men då får du köpa ett stort slutsteg då"
Jag tycker det ska vara lite mer fria händer och att dom som jobbar i butiken ska vara lite mer hjälpsamma.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/06 :  14:28:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Jag hade tyckt det var riktigt grymt med en billig bra subwoofer som spelar hela vägen ner till 20hz och som dessutom hänger med ett par snabba stativare i tackten. Fast det är kanske att önska för mkt?


Finns ju redan, REL! http://www.rel.net/index2.htm

Strata 5 och Stampede tex.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/06 :  14:32:27  Show Profile Send Stormen a Private Message
som "80-talet" skriver

En surroundburk utan massa skit i.
Fick själv köra 6st vridpot på raken med en lång vridpottpinne i som låg direkt på 5.1 utgången på dvd spelare. Detta vidare till ett önskvärt gäng slutsteg.
Enkelt, billigt, väljudande och funktionellt.

Sen mer nyproduktion på vinyl såklart

Edited by - Stormen on 2007/03/06 14:33:35
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/03/06 :  14:46:06  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag hade tyckt det var riktigt grymt med en billig bra subwoofer som spelar hela vägen ner till 20hz och som dessutom hänger med ett par snabba stativare i tackten. Fast det är kanske att önska för mkt?
Grejjen med just subwoofrar är att de måste designas in i systemet. Det finns inga ensamma produkter som "en subwoofer som hänger med ett par stativare". För att en subwoofer ska kunna spela tillsammans med ett par stativare så behöver man anpassa alla komponenter för att det ska funka som en helhet, även rummet och placering. Lite som man gör när man konstruerar en färdig komplett högtalare.

Det är därför jag med bestämdhet hävdar att en butik borde ta bort fokus från enskilda produkter som vägs mot varandra mot att hitta en fungerande, bra och priseffektiv helhetslösning för kunden. Där de produkter plockas som behövs för just den lösningen. Varken mer eller mindre. Det finns enormt stora poänger med detta och subwoofershoppandet är ett jättebra exempel på hur fel det kan bli när man tänker som butikerna, marknadsförarna och kunderna gör.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/06 :  15:00:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Marens: Amen.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/03/06 :  15:12:44  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
EA;

quote:
Jag har aldrig upplevt nått dylikt problem. Vad baserar du detta på? Är det bara jag som är lyckligt lottad eller?



Ja du är lyckligt lottad!

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/06 :  15:32:28  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Affärer som säljer fungerande helhetslösningar istället för "prova själv och se om de passar"-produkter. Det tror jag kan konkurrera på riktigt med näthandeln


finns inte detta redan. tycker mig känna igen själva conseptet ifrån nåt annat forum hmmm.. måste fundera var jag kan ha sett denna formen av marknadsföring tidigare..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/06 :  15:47:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
finns inte detta redan. tycker mig känna igen själva conseptet ifrån nåt annat forum hmmm.. måste fundera var jag kan ha sett denna formen av marknadsföring tidigare..


Det hittar man över allt och det förvånar mig att du behöver leta Mayro. Du känner ju jättemycket folk.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/06 :  16:35:36  Show Profile Send mayro a Private Message


jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar nu pac.. Förra gången i denna tråden hade du inte läst vad jag skrivit då du komenterade mitt inlägg.. vad detta gäller får du gärna utvekla en aning så jag KAN ens förstå...
Att jag känner många . ? ja jag hajar tyvärr noll...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/06 :  16:46:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Grejjen med just subwoofrar är att de måste designas in i systemet. Det finns inga ensamma produkter som "en subwoofer som hänger med ett par stativare". För att en subwoofer ska kunna spela tillsammans med ett par stativare så behöver man anpassa alla komponenter för att det ska funka som en helhet, även rummet och placering. Lite som man gör när man konstruerar en färdig komplett högtalare.


Jag tror visst att det finns subwoofers på marknaden som kan smälta in fint basmässigt i många anläggningar utan att man måste anpassa särskilt mycket. Visst måste man testa olika placeringar, anpassa rummet efter mer bas etc men så är det ju med alla högtalare. Ulfsan här på forumet tex har en REL Storm som smälter in bra/mycket bra i hans ljud utan att någon särskild anpassning har skett. Finns nog många fler exempel, har för mig att någon kombinerar Martin Logan med Velodyne också. Ska själv testa REL med mina B&W-stativare längre fram.

Jag är dock medveten om marens och EA:s uppfattning i frågan, men många tycker annorlunda och har lyckats bra med det.

Sorry för OT.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/03/06 16:47:51
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/03/06 :  16:47:45  Show Profile Send marens a Private Message
Mayro och Pac: Jag förstår inte vad någon av er menar.

Jag känner inte till en enda hifiaffär som tänker så. Känner ni till någon så är jag glad om ni upplyser mig.

matte76: Add on subwoofers är inte hifi enligt min mening. Hifi är när man eftersträvar en förbättring av återgivningen och jag känner inte till någon add on subwoofer som gör detta oberoende av vad den används till. Conceptet är allt för bristfälligt på för många sätt.

Edited by - marens on 2007/03/06 16:51:28
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/06 :  17:01:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Add on subwoofers är inte hifi enligt min mening. Hifi är när man eftersträvar en förbättring av återgivningen och jag känner inte till någon add on subwoofer som gör detta oberoende av vad den används till. Conceptet är allt för bristfälligt på för många sätt


Möjligt men det finns företag på marknaden som har produkter (subs) som har tekniker för att lösa de problemen som finns. Och enligt de som använder dessa produkter ger det en förbättring av återgivningen, vilket givetvis är det man vill uppnå med en sub. Har du tex inte testat REL med deras speciella tekniker eller Velodyne med deras som tex rumskorrigering kan du ju inte uttala dig om just dessa. Men vad vet jag, du kanske har testat REL/Velodyne och ogillat vad de korrekt inställda och placerade gör med en anläggning?

Vad är lösningen enligt dig, delning vid 80 Hz, delningsfilter och två subbar?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/03/06 17:03:55
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/06 :  17:03:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Matte76: rumskompensering, inte korrigering.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/06 :  17:12:48  Show Profile Send mayro a Private Message


linn o naim är väl åt konceptlösningarnas håll.. ino audio med sina skräddarutprovade saker som "runt om elektronik" kan klassas in såsom en till sådan konceptlösning..fast där är marknadsföringen via nätet och butiken en källare.. men ändå faller det inom denna gren "konsept" om JAG skall säga hur det ser ut från jämshögshållet...

Och jag menar inget illa med dessa ord alls... Så inte sådan snack kommer här..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/03/06 :  17:13:33  Show Profile Send marens a Private Message
matte76: Jag förstår att du kan tro att det finns lösningar på problemen. Jag kan däremot inte tro det iom det jag vet om hur det funkar rent fysikaliskt. Jag har inte sett några sådana lösningar (det börjar bli tjatigt med jag har inte sett nu).


quote:
Vad är lösningen enligt dig, delning vid 80 Hz, delningsfilter och två subbar?
Det är en bra början ja, men det är absolut inge garanti för att något blir bra. Lika lite som det är någon garanti att en add on sub passar i en anläggning. Ändå är butiker mer inriktade på att sälja själva produkten och att det är viktigt att man använder hela sin budget och gärna lite till så att man får en så bra produkt som möjligt istället för att inrikta sig på att man analyserar om ett subsystem är en rimlig utgångspunkt rent systemmässigt.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/06 :  17:13:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
EA: Ok!

Hur menar ni att tex dessa http://www.velodyne.com/velodyne/products/product.aspx?ID=13&sid=203n815y ska användas om man ska anpassa de till tex ett par stativare?

Sant att detta är OT. Sorry! Startar en ny tråd med mina frågor istället.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/03/06 17:26:05
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/06 :  17:22:49  Show Profile Send mayro a Private Message


hmm. börjar vi inte bli ot så det stänker om det här nu? satt o kollade lite och såg rätt som det var att det handlade väldans lite om den nya butiken o vad dom bör tänka på mm.. eller inte tänka på kanske också..

men ot kan man nog kalla oss rejält ändå va...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2007/03/06 :  17:45:04  Show Profile Send Snoddas a Private Message

Jag saknar prisvärda försteg med hörlursutgång.

Försteg som jag alltså kan stå ut med även rent estetiskt och som som inte är brittiska. Har lite allergi mot brittiska saker (fråga mig inte varför), förutom B&W som jag skulle kunna tänka mig att äga....


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/03/06 :  17:48:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Jag har aldrig upplevt nått dylikt problem. Vad baserar du detta på? Är det bara jag som är lyckligt lottad eller?


Engelholmaudio: Det förekommer definitivt. Jag vet att B&W har speciella "regler" för vem som får sälja deras 800-serie, om jag inte minns fel så får inte butiken visa upp dem tillsammans med vissa konkurrenter etc. I viss mening så kan jag förstå det, de vill ju att 800-serien ska vara "exklusiv" och då kanske det inte är så bra om högtalararna står och trängs med mindre exklusiva alster.

I Sverige är det kanske inget problem då Hifi-klubben har ensamrätt så de gör nog som de vill men här i England så drabbar det en del oberoende butiker.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/07 :  09:12:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
f95toli: Där ser man. Ja men då är det ju nyanserat att hifimarknaden inte är nattsvart med fula tjuvknep hela tiden.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/03/07 :  12:22:06  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Förstärkare (& förförstärkare) med inbyggt aktivt delningsfilter och tre-fyra pre out.
Kanske med DAC, RIAA och rumskorrigering som tillval?
Om jag hittade en vettig sådan stärkare under 10000 kr så skulle jag köpa den direkt.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/03/07 :  12:41:27  Show Profile
Ta en hembioreciever i klassen jag har nu.. (Denon 3806) .. släng ut alla slutsteg, och för pengarna släng in XLR-ut på alla kanaler och säg 6-8 subwooferutgångar.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000