HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 toslink eller koax?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2007/03/06 :  11:27:12  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Jag får hålla med Björn-Ola när han menar att TosLink låter sämst. Efter jämförande test mellan drive och DAC med flera olika in- och utgångar var det bara att hoppa mellan dem. Vi upplevde att AES/EBU tillsammans med koax lät bäst. AT & T var snäppet efter sammanlagt och TosLink spelade inte på samma bana.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/03/06 :  12:56:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
MartinN: Men är det verkligen relevant? Vi vet ju redan att den gängse uppfattningen i hifibranchen är att coaxial är "finare" än optisk. Det hela bygger ju i grunden på ett tekniskt missförstånd vad gäller jitter och bandbredd.

Nej, det bygger på lyssningstester.
Själv har jag kört med separata DA-omvandlare och jittermummsare och olika cd-spelare och minidisk som transporter undet mer än 10 års tid.
Tro mig, jag har testat det här många gånger, och jag kommer fram till samma resultat som är den gängse uppfattningen, toslink är sämst.
Ljudet blir ihopgrötat och dåligt upplöst.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2007/03/06 12:57:23
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/03/06 :  14:53:18  Show Profile Send marens a Private Message
I grunden bygger det på tekniska undersökningar och felaktiga slutsatser dragna av dem. Om det sedan leder till att folk föredrar coaxial är inte ett dugg förvånande. Finns ju hur många exempel som helst på när lyssningsintryck styrs av den gängse uppfattningen. Rör låter ju varmt och gosigt. Transistorfrästarkare låter hårt och kallt. Spikar under högtalarna gör ljudbilden och basen stadigare. Mjuka fötter låter svampigt och oprecist. Lådhögtalare låter lådigt. osv. Finns hur många exempel som helst på utbredda uppfattningar som bygger på ett tekniskt missförstånd.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/06 :  15:12:58  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Finns hur många exempel som helst på utbredda uppfattningar som bygger på ett tekniskt missförstånd.
Och så här kan det fortsätta decennium efter decennium. Inte bör man heller ifrågasätta för då kan man ju bli betraktad som lite dum.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2007/03/06 :  15:13:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har inga fördomar utan lyssnar förutsättningslöst. Faktiskt.
När jag testade första gången med en Arcam-transport rekommenderade man i manualen att prova vilket som passade bäst, toslink eller någon av de elektriska utgångarna. Jag kom snabbt fram till att toslinken lät sämst.
Det var första gången jag testat och jämfört. Det har skett vid ytterligare ett par tillfällen.
Har du verkligen testat med en bra dedikerad transport, Marens?

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/03/06 :  19:16:51  Show Profile Send marens a Private Message
Jo, nog har jag testat alltid och kommit fram till att det inte var kritiskt vilken typ av överföring man använder. Jag tror ju att det beror på att den digitala överföringen är bra. Det är den absolut rimligaste förklaringen enligt mig.

Den motsatta förklaringen att saker som inte hörs skillnad på beror på att det är andra fel som maskerar tycker jag håller på att argumenteras in i det absurda. Det finns ju inga rimliga tekniska belägg för det.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/06 :  19:36:57  Show Profile Send CC a Private Message
"Den motsatta förklaringen att saker som inte hörs skillnad på beror på att det är andra fel som maskerar tycker jag håller på att argumenteras in i det absurda. Det finns ju inga rimliga tekniska belägg för det."

- Oj! Ja det strider mot ALLA mina erfarenheter inom hifi...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/03/06 :  19:49:18  Show Profile Send marens a Private Message
CC: Om man väljer att tolka mig som att det aldrig är en rimlig förklaring så kan jag förstå det.

Nu var det inte så jag menade. Det är själva argumenterandet in absurdum att saker hela tiden maskeras av andra fel som jag tycker har tunnt teknisk belägg. Det sker men orimligtvis i den oförklarbara omfattning som ofta hävdas.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/06 :  22:09:05  Show Profile Send CC a Private Message
Eh? Jaha... Fattar/fattade nog inte riktigt vad/hur du menar..? Kanske min skalle e för trött eller nått... ;-)

Hur som helst, jag har kört med separat dac i många år (sedan -95 tror jag?) tillsammans med diverse olika transporter och har noterat skillnader mellan olika coax (RCA) kablar utan några större problem. Har även testat optiskt vid några tillfällen men då med billigare varianter och inte så blodigt seriöst...
Det KAN vara så att de DAC:ar som jag primärt nyttjat (Cambridge och Electrocompaniet samt DP) tillsammans med en hög diverse transporter inte haft tillräckligt goda in/ut-gångar för att vara opåverkade av dessa olika digitalkablar, men eftersom jag inte verkar vara ensam om fenomenet så kanske det är ett vanligt problem med sunkiga in/ut-gångar även på dedikerade transporter/da-omvandlare? Vad vet jag?
Men visst, det gör absolut mer nytta att möblera om hemmet (AKUSTIKA MERA, mina vänner!) än att fibla runt med olika digitalkablar. Det handlar sällan om några världsomstörtande skillnader precis... Fast det ena behöver ju inte utesluta det andra, eller hur?

Fast att just akustiken har en fantastisk förmåga att maskera diverse kvalitétsskillnader har jag åter fått lära mig igen efter senaste ombyggnaden av mitt ljud/film-rum. Man (jag!) lär sig så länge man (jag!) lever/fiblar med akustik... :-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/03/06 :  23:37:06  Show Profile Send TomasF a Private Message
Med Cambridge Diskmagic+Isomagic låter Toslink (100:-) överlägset mycket bättre än min elektriska finkabel (2200:-). Tyvärr :-) /Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/07 :  07:55:45  Show Profile Send CC a Private Message
Där ser man så olika det kan vara! Jag testade själv en hel del mellan just Cambridge Diskmagic och DAC 3:an en gång i tiden. Den gången "vann" AQ Diamond överlägset mot ett stort antal digitalisar, inklusive toslink. AQ var bland de dyrare och ledde ligan ända tills dess att jag "gjorde" en egen digitalkabel bestående utav Triax från ELFA och WBT-kontakter på skoj. Då fick AQ stryk... Fast då hade åsso Diskmagic fått stå tillbaka från TEAC VRDS...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/07 :  08:00:07  Show Profile Send CC a Private Message
Får tillägga att AQ Diamond på den tiden var i mina ögon en riktigt dyr kabel (runt 4-5000kr? Ni får rätta mig) medans Triaxen kostar la ungefär under hundralappen..

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2007/03/07 :  09:12:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Upplever man ingen skillnad så kan det bero på att den elektriska digitalutgången är dålig.
Det kostar pengar att göra en bra elektrisk digitalutgång, Harmony Design ska ha runt 3000 kr för en sådan, vill jag minnas. Men det kan också bero på att moderna DA-omvandlare är bättre på att undertrycka jitter. Jag hör emellertid skillnad, trots att jag använder jittermumsare.
Hör ni ingen skillnad så skulle jag rekommendera att ni testar en annan transport.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/07 :  10:42:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Hemma har jag en burk från TC Elektronic med inbyggd A/D,D/D & D/A. När jag spelar en CD via den burken som också fungerar som min förförstärkare kan jag inte höra någon skillnad mellan AES/EBU, Coax och Tos. Burken heter Finalizer 96 och är egentligen en mastringsburk. Man får väl antaga att tillverkaren i Danmark inte fuskar vid konstruerandet för att hålla priset nere. TC Elektronic är ju annars kända för att göra bra grejer och det vore ju förödande om dom inte upprätt håller sitt goda rykte.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000