Author |
Topic |
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2007/03/06 : 20:46:49
|
Har en Rotel 1062, och jag flyttade på förstärkare, CD med mera i samband med ett hantverkarbesök (ville inte ha slipdamm i elektroniken). När jag sedan kopplar ihop alltsammans så funkar inte ena kanalen! Högtalare och högtalarkablar är OK.
Om man ska vara noga, så hörs ett svagt ljud i den trasiga kanalen om man vrider upp volymen rejält. Är det 2 slutsteg i en 1062, och det kan vara ena som gått sönder? I så fall, hur känslig får en förstärkare vara? En flytt ska den väl tåla? Det enda jag kan tänka mig är att jag lutade förstärkaren vid ett tillfälle, och då kanske något hände....?
Säkringar kan det väl inte vara, eftersom ena kanalen funkar?
Tacksam för alla tips!
|
Tremolo junkie! |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2007/03/06 : 20:53:57
|
HAr du eliminerat allt annat som kan gått sönder,kablar osv...? |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2007/03/06 : 20:58:44
|
I varje fall båda högtalarkablarna och högtalarna. Har testat på den kanal som funkar (vänstra) och det lät OK.
CD:n funkar bevisligen. Signalkabeln har jag inte kollat, men den ska väl inte kunna ge upphov till sådana här fel? |
Tremolo junkie! |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2007/03/06 : 21:02:16
|
Logiskt sett,jo. Risken finns ju,eftersom du inte kollat....
Helst hade jag velat eliminera alla andra orsaker innan jag hade öppnat upp nåt,om det hade hänt mig.
Så kolla så att allt är som förut,när det funkade bra. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2007/03/06 : 21:03:42
|
alpinist: Testa switcha kanalerna på ingången till förstärkaren, så ser du att felet inte är före förstärkaren. (om felet flyttar till andra högtalaren är det före förstärkaren).
Gör lika med högtalarna (kanske du gjort redan?), dvs, kasta om höger å vänster på förstärkarens utgångar, för att verifiera att felet inte är efter förstärkaren. |
//air |
|
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2007/03/06 : 21:10:28
|
Guess what: jag bytte just signalkabel, och nu funkar det! Det visar ju att man inte riktigt fattat hur saker och ting hänger ihop här...! Trodde att uppdelningen i höger/vänster gjordes först i förstärkaren....! Dessutom är signalkabeln Supras EFF-ISL, så jag trodde den höll hyfsad kvalitet, men kanske inte... Vad kan ha hänt med kabeln? Är den bara att kasta?
Tack Mc Square och luften för snabb utryckning! |
Tremolo junkie! |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2007/03/06 : 21:13:41
|
Lugnt.
Nä,släng inte den!Skruva upp höljet och kika om du ser nåt som lossnat eller liknande. |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/03/06 : 21:39:55
|
det har hänt mig med den kabelmodellen med, troligtvis en lödning som släppt |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2007/03/07 : 09:24:24
|
Är det något en lödkunnig fixar, eller bör man skicka den till Jenving?
Löder inte själv,så det är lite svårt för mig att bedöma... |
Tremolo junkie! |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/03/07 : 10:28:09
|
lödkunnig bör kunna fixa det, men se till att personen vet vad d gör för om personen ej klarar det är det svårt att skicka in den till jenving efteråt.
men det skall inte vara några problem-. |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/03/07 : 10:28:47
|
lödkunnig bör kunna fixa det, men se till att personen vet vad d gör för om personen ej klarar det är det svårt att skicka in den till jenving efteråt.
men det skall inte vara några problem-.
om du har garanti kvar på kabeln så skicka in den. |
|
|
|
Topic |
|