HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varmkörning....?!!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/03/05 :  05:38:22  Show Profile Send diffen a Private Message
Jag har fått för mig, att precis som med rörförstärkare är det viktigt att de kommer upp i arbetstemperatur. Är det likadant med integrerade förstärkare, cd-spelare..osv? Hur som helst har jag tagit för vana att ha anläggningen stå på en stund (1/2-1 timme ca) innan jag börjar spela. Det känns bättre i själen

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/05 :  07:10:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag låter min transistorelektronik stå på. Rörelektroniken får ca 20 minuter på sig att komma i termisk jämnvikt de gångerna det känns viktigt.

Detta temat har diskuterats några gånger tidigare så det finns info i arkivet, har du sett den?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=52981
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=1186
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=17459

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/03/05 :  07:58:08  Show Profile Send diffen a Private Message
Tack Pac! Mycket intressant läsning via länkarna... Den mjuka skolan passar mig. Kommer att ha prylarna stå på

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/03/06 :  19:40:07  Show Profile Send rolnor a Private Message
Jag har av just samma anledning låtit mitt Primaer slutsteg stå på hela tiden, men så häromdagen började det låta mysko, och service säger att kondingarna torkat-man kanske inte ska överdriva det här med att "värma" elektronik, den åldras i förtid!!!

rolnor
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2007/03/07 :  09:31:44  Show Profile Send Poe a Private Message
På i princip alla förstärkare har jag märkt en markant skillnad i ljudkvalité när de stått på i några timmar. Största skillnaden upplevde jag på min gamla Pioneer A-400X som blev en helt annan förstärkare när den stått på ett dygn eller mer.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/07 :  10:10:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Rolnor,
det är ett värmerelaterat problem du beskriver. Det har mer med hur man ställer upp sin komponent att göra än om den är påslagen eller inte.

Står inte sakerna så att de får luft så går det snabbt att överhetta elektronikkomponenterna.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/03/07 :  21:19:12  Show Profile Send diffen a Private Message
Hej! Nu har jag haft min stärkare, även cd-spelaren stå på sedan jag började denna tråd. Jag vågar säga att det låter "varmare" och mycket mer luft, visserligen har jag flyttat omkring högtalarna och har fått tilldet riktigt bra, tycker jag själv. Inspirationen ökar mer o mer, mycket tack vare er på forumet

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/07 :  21:28:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kul att du utforskar din anläggning och har roligt med din hobby.

Jag skulle tippa att den förändringen du upplever har mer att göra med att du flyttar på högtalarna än att du spelar grejorna vid designtemperaturen. Hur högtalarna slår an rumsakustiken påverkar lyssningsresultatet väldigt mycket.

Har du läst Micke's HiFi-kokbok? http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431

Den är en källa till kunskap och inspiration.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/03/07 :  21:45:13  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Självklart får alla tycka som dom vill, och en del komponenter "typ" rör behöver lite tid att "komma" igång, men allmänt gäller detta för mig....

Det ska låta "som produkten ska låta" efter 2-3 låtar, annars är det någonting som inte är rätt.

Sen att en mätning blir något bättre efter ca 45-60 minuter, är ingen anledning till att låta grejer stå på, mänskliga örat hör oftast ingen skillnad.

Och skulle det bli stor skillnad på min produkt efter mer än 20 minuter, så skulle jag byta direkt.

MvH John
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/03/08 :  05:53:24  Show Profile Send diffen a Private Message
Jorå, Pac, jag läser lite då och då. Mycket intressant läsning..Mvh Stefan

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör

Edited by - diffen on 2007/03/08 05:56:36
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000