HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Skumt ?! med Fetsubben...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/04 :  23:03:48  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Så har man då äntligen fått igång denna

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51291&whichpage=7

Vad är det för problem då...

1. jag tycker den är för okänslig, måste nästan vrida upp volympoten 3/4 för att få nån rörelse att tala om i elementet. Har jag gjort nån miss i ingångsteget, volymkontrollen? Skulle jag haft nån förstärkning där eller återkopplingsslinga med motstånd?



2. Sedan lite mer oroande, så smäller den till ibland ungefär som spänningsspikar på elnätet går igenom hela vägen? Ska den vara känslig på sånt? Hur kan man avstöra så att inte diskmaskinen eller timers gör så att konen hoppar ett par cm varje gång?


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/03/24 23:31:29

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/03/05 :  02:27:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Om du har scop,mät från ingången och framåt så ser du ju var det minskar.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/05 :  08:23:32  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jo, men jag tycker inte att det minskar så nämnvärt.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/05 :  18:27:53  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag har enligt Lenn Arts jord-rekommendation kopplat bort signaljorden mellan filter och UcD, UcD får jordslingan via matningen som är kortsluten? med signaljord.

Kan det ändå ställa till det?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/03/05 :  22:20:31  Show Profile Send Zei a Private Message
Jag kanske är ute och cyklar ovetande amatör som man är men.. har du kopplat kopplat förbi filterdelen och kört några bastoner för att se så att hypexmodulen levererar det den skall?

Om du inte provat det kanske det är en grej att testa bara för att utesluta själva stärkaren?

En linkwitz transform kräver väl förövrigt sin beskärda det av effekt också?

/Z

Signatur..

Edited by - Zei on 2007/03/05 22:22:53
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/06 :  07:46:42  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Zei, det kanske inte är så dumt tänkt, iofs. kan jag bypassa allt utom volym och fasvändare, men what if...

Om jag kopplar som du skriver så blir det ju som att ha max-volym, det bär ju psykologiskt emot att att vrida volymen till max på ett sånt här monster, men som det är byggt nu så är ju faktiskt det effekten.

Hmm, jag undrar om jag gjort en tankevurpa vid volymkontrollen....som den är byggd nu så dämpar den bara och det kanske är bra som volym, men om nu suben är mindre känlig än övriga systemet....då kommer den ju aldrig kunna komma upp i nivå efter som max-volym är samma som normal-nivå in eller? Borde det inte vara en Gain-funktion på 6-12 dB, som sedan dämpas med poten?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/03/06 :  08:02:42  Show Profile Send Zei a Private Message
Det där med Gain osv kan jag inte hjälpa dig med tyvärr. Mina kunskaper räcker tyvärr inte till.

Men min tanke var väl bara så du kan se ifall det är din filter historia som dämpar för mycket helt enkelt..

Ifall volymen fortfarande är mesig utan filtret är det ju Modulen som är kass..

Kan du inte sätta en passiv pot av något lämpligt värde som volym kontroll så du verkligen vet att du bara kör med modulen.?

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/03/06 :  21:22:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Ifall volymen fortfarande är mesig utan filtret är det ju Modulen som är kass..


Det beror på vilken kännslighet modulen har,samt om försteget orkar driva den fullt ut,kolla det först.Kanske med en passiv pot ifall att...Tänkte annars på fasen,men om försteget inte orkar i alla fall så,men prova utan filter först.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/06 :  21:37:18  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag ska testa ovanstående förslag och mäta lite mer, men....varför skulle inte försteget orka driva?...det är 15V matade NE5532:or det borde väl inte vara klent.

Gjorde ett test med min lillsub, Facetten med TB 8:an och bara en 200W, och den hade bra mycket mer tryck...hoppas att det är ngt uppenbart generalerror...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/03/06 :  22:27:49  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
varför skulle inte försteget orka driva?...det är 15V matade NE5532:or det borde väl inte vara klent.


Ja,då är det nog bässt du har pot..
Har du alldrig provat substeget då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/06 :  22:42:16  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Joo, det är testat, men bara på en 12" i friluft och nog rörde den på sig, men detta är ju första testen i låda....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/07 :  22:36:21  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Så här är den inkopplad enligt rek från jordningstråden.



- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2007/03/07 :  22:49:59  Show Profile Send megajocke a Private Message
hur är -in på UcD:n kopplad? Ska vara kopplad till signaljorden i filtret. Beroende på vilken sorts ingångskrets UcD:n har så kan det hända att förstärkningen blir jättesvag om den inte är ansluten. Om den inte är ansluten direkt till signaljorden så kan det ju komma in massa skit den vägen också.

edit: såg just din nya post... konstigt att det blir så. 26dB står det i UcDns datablad, och det är ju typ som en vanlig förstärkare. Var tar du insignalen ifrån? Man kanske behöver kunna ha lite förstärkning i subben för att komma upp i rätt nivå ändå.

Är någon annan del i din anläggning jordad? Kanske via TV-antenn t.om.? Kan vara anledningen till att det smäller. Jag skulle nog skilja på signal och kraftjord från skyddsjorden med en isolatorkrets. (kolla Rod Elliots sidor)

Edited by - megajocke on 2007/03/07 22:59:48
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/07 :  23:12:33  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
-in är jordad till signaljord i filtret, medans UcD'n gnd-In inte är kopplad dit. ( den sitter ju kortsluten med matningsjord i UcD:n), här undrar jag om det blir fel alla fall ? Kanske ska testa och jorda genom UcD:n som var ursprungsplanen, då frikopplas Signal/Matning från direktkoppling till chassi, och kopplas genom UCD.n istället?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2007/03/07 :  23:42:08  Show Profile Send megajocke a Private Message
Jag tror på nåt sånt här:



Men om UcDns metalldelar har en intern koppling till jord så funkar ju inte det här. Men är det så att någon annan del i anläggningen som den är kopplad till är jordad? Är subben kopplad till samma uttag?

kolla här:
http://sound.westhost.com/earthing.htm

bryggan är bättre att koppla som i länken, inte som jag ritade. + och - till ena sidan och båda ~ till andra sidan.
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2007/03/07 :  23:49:39  Show Profile Send megajocke a Private Message
Om du behöver mer förstärkning så kan du ju ge det första opamp-steget förstärkning... vet inte hur mycket man skulle kunna tänkas vilja ha, men 10-20dB kanske? beror lite på var signalen kommer i från... Pappas Yamaha-receiver har ganska hög och inställbar nivå på subutgången t.ex.
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/03/08 :  07:51:50  Show Profile Send icewall a Private Message
Jag hade lite problem med brumm i min anläggning som bestod av 6 st olia UcD, två separata chassielådor och ett aktivtfilter däremellan. Jag fick någon jordloop som inte var att leka med. Hursom helst, efter att ha lusläst Hypex site så hittade jag följande info...

http://www.hypex.nl/docs/wiring.pdf

Löste min jordloopar men om det fixa till dina volymproblem tror jag inte. UcD:ns metalldelar har ingen koppling till jord - däremot är pwrgnd, signalgnd och speakerout (-) ihopkopplade på UcD:n kort. Sen har jag bara min 0 på "main Psu" kopplad mot skyddsjord, enligt Lenn Art:s fina artikel.

http://www.hypex.nl/docs/gainappnote.pdf

Kolla även in den här - har inte läst och förstått men det kan vara någon ledning, kanske??

Kanonsnyggt bygge förövrigt!
Lycka till med felsökningen!

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/08 :  09:24:18  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vet ej om detta är ett jordningsproblem dvs. brum, eller om det är ett problem som uppkommit pga att jordning är felkopplad. Har detta uppe i slutet på Lenn Art , jordtråd.

edit: eller om det är ngt annat problem.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/03/08 09:25:07
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2007/03/08 :  12:37:00  Show Profile Send megajocke a Private Message
Att inte ansluta chassit till skyddsjord som det står i pdf:en är en onödigt farlig lösning Att använda isolerade RCA-kontakter är en enkel och ganska mycket säkrare lösning om man vill isolera signal och kraftjord från chassiet...

Om man direkt kopplar chasssijord till signaljorden så funkar det bra så länge man inte kopplar ihop apparaten med någon annan jordad apparat, men sen om man gör det så blir det jordslingor. Använder man isoleringskretsen från Elliots sida så skiljs jorden så att inga jordslingor uppstår mellan apparater, men ändå så skyddar den användaren i fall någon otrevlig primär-sekundär-kortslutning sker i transformatorn.

Det är viktigt att trådarna hela vägen från den kretsen till båda nätdelarnas jord är tillräckligt kraftiga för att kunna tåla att bränna säkringen i proppskåpet. Jordtråden från signaldelens försörjning fram till signaldelen och ihopkopplingen till UcD:ns jord måste vara det också då. Det skulle säkert funka lika bra också att ansluta isolatorkretsen till jord precis efter en av strömförsörjningarna i stället för som i bilden, till jordanslutningen på UcDn.

Fördelen med att inte jorda ihop i nätdelarna är att spänningsfallet över jordledarna inte kan leta sig in i signalen. om man jordar ihop nätdelarna direkt mellan UcD:n och signaldelen så kan inte spänningsfallet över jordledarna komma in i signaldelen.

Smäller det i subben om ingången inte är ansluten också? i fall det gör det så har det nog med något annat än chassijord till kretsjord att göra.

Edited by - megajocke on 2007/03/08 13:15:35
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/08 :  23:00:10  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Nu har jag plockat isär, mätat lite och gjort följande observationer.
1. Matningen till modulen ligger finfint på +/- 60,5 V
2. Signalen vid maxvolym, tappar lite typ 10% av ingångssignalen.
3. Utgångssignalen är fin sinus, men ändå lite distorderad
4. Jorden är grymt smutsig tycker jag, mycket rippel.
5. Den lösa "Signal gnd" är inte heller vacker och lika så den jordade -in ser ju ful ut också.

Slutsats --> Får nog göra en "Rod elliot" och separera jordarna, samt förstärka lite i ingångssteget, 12 dB ?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/03/08 :  23:11:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har du provat så slutsteget funkar som det ska?Alltså splelar högt utan filtret.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/08 :  23:14:26  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Nä, men jag körde in Sinus 40Hz -1dB, och ville inte vrida volymen mer än 10% upp max......så nog verkar det komma effekt från modulen alltid.

edit: Just det, jag har ju adaptrar lösa som jag kan koppla direkt....får testa det imorgon, familjen sover nu...och det är låg WAF att väcka med 30Hz dånande i huset

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/03/08 23:16:41
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/03/08 :  23:48:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
och det är låg WAF att väcka med 30Hz dånande i huset


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/09 :  22:06:01  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hmmm, nu blir jag inte klok på detta. Kopplade in en vanlig högatalare idag isf. Titanic-elementet och sedan signal direkt från CD-n ( fullt utslag alltså) och då fungarar volymen som den ska...av naturliga skäl drog jag inte på fullt.

Sedan ( tyvärr ) började jag mäta med scopet...på en 400Hz sinus och +/- 2V Peak-peak och den ser fin ut på ingången, men på stegets utgång är den inte lika fin utan lite suddigare.
Om man sedan mäter på UcD....hualigen...nån sinus på 400mV och 470kHz ligger och gör sinusen "helkul" ??? Eller är det rester från UcD:ns omvandling, alltså helt normalt? Det låter helt OK?!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/03/10 :  20:43:20  Show Profile Send Zei a Private Message
Hur går det??

Vill ju att du skall ta med och dema på träffen!

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/10 :  21:19:55  Show Profile Send Lovan a Private Message
470kHz är från ucD-modulen och helt normalt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000