HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 En snubbe vill att jag skriver över "bilen"....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/03/01 :  19:28:57  Show Profile Send mace a Private Message
Tjenix!

Jag ägde en gång en bananlådebil En Landrover Series 50 från -49. Det var mig veterligen en av de tidigaste i Sverige.

Bananlådorna + ram (läs:rost) såldes/togs över av en släkting när vi flyttade tilll England 1998.
Nu har tydligen delarna sålts till en annan snubbe. Han har då torpedväggen med bilens ramnummer eller dylikt.

Den personen ringde idag och sade;
"Jag har beställt ett ägarbytesintyg på vägverkets hemsida, om Du skriver under det och skickar det till Mig så vore det bra"

Hur funkar lagen där? Hittar ingen info på vägverkets hemsida. Orsaken till att jag behöll bilen i registret och betalat avgift alla dessa år var just så att jag eller någon annan glad tok skulle återuppliva bilen.

Jag undrar;

- Kan snubben kräva att jag skriver under på grund av att han har någon gammal ramskyllt? och därmed hävda att han är i besittning av bilen
- Jag har väl banne mig någon moralisk rätt att begära lite ersättning om jag nu skall "ge" honom beviset!?

Småsnårigt tycker jag

M



mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/01 :  19:44:15  Show Profile Send Lovan a Private Message
Om du står som ägare till bilen så äger du ju det svart på vitt så att säga. Däremot så kanske det inte gick rätt till när den såldes. Det får någon annan svara på.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/03/01 :  20:15:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
"Jag har beställt ett ägarbytesintyg på vägverkets hemsida, om Du skriver under det och skickar det till Mig så vore det bra"


Det skulle han väl ha tagit reda på innan han köpte bilen!
Det är ju din.
Det "någon" gjort är ju olagligt.Hur långt du vill driva saken vet bara du..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/01 :  20:19:58  Show Profile Send huzze a Private Message
Skriv inte på något bara
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/03/01 :  20:32:27  Show Profile Send mace a Private Message
Jag var aldeles för oklar!!!

Bananlådebil innebär alltså en bil som ligger nerplockad i bananlådor.

Jag sålde bitarna som reservdelar men behöll den virtuella bilen registrerad på mig!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/03/01 :  20:36:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jasså,låtsasbil,jamen då är den ju såld på ett riktigt sätt..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/01 :  22:20:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Vad jag förstår har han köpt lite reservdelar och inte en bil eftersom du aldrig sålde bilen.

Registreringsbeviset är ditt. Du behöver inte skriva på något alls.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/03/01 :  22:44:34  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Vad jag förstår har han köpt lite reservdelar och inte en bil eftersom du aldrig sålde bilen.

Registreringsbeviset är ditt. Du behöver inte skriva på något alls.




Precis så tycker jag

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/03/01 :  22:54:39  Show Profile Send EAR a Private Message
Problematiken här ligger förmodligen i att killen som köpte lådorna har planer på att få ihop en bil igen/eller redan fått ihop något.
Han kan alltså inte regga bilen eftersom du står som ägare till ramnummret som styr regbesiktningen.
Om han fysikt har köpt/fått bitarna så kan man väl skriva på för att ev se bilen på vägarna igen alltså en god gärning mot en veteranbil

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/03/01 :  22:58:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Om ni kom överens om at det var reservdelar så..
Men om han behöver intyget för att "bygga bil" så varför inte sälja det till honnom då?Pengar är ju alltid bra att ha.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:28:27  Show Profile Send Kmj a Private Message
En person plockar ner en bil i delar och säljer allt. En annan person köper det och vill montera ihop den men får/kan inte registrera den då han inte står som ägare? Självklart ska du skriva över den till honom och det gratis.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/03/02 :  01:31:05  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Det finns tillfällen då reservdelen med ramnumret monterats in i en annan bil för att ersätta bilens ursprungliga ramnummer.

Typexemplet är att en värdefull bil själs, sedan skärs ramnumret ut, och ersätts med ramnumret från en likadan men skrotad bil som inhandlats för en spottstyver.


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/02 :  07:20:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
...men får/kan inte registrera den då han inte står som ägare?
Jodå, det kan han. Han står inte alls på bar backe. Det som krävs av honom är att han gör en registreringsbesiktning.

Ett registreringsbevis på en så gamla bil är inte utan värde. Historian i den identiteten är unik och man kan ju tycka att det roligaste är om identiteten och bitarna hänger ihop. Försök göra upp med honom Mace, det är bäst för den gamla bilen's skull.

P.S. Gaffa's exempel är väldigt talande.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:08:17  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Rent rättsligt så är han per automatik ägare till fordonet och dess brukande eftersom han köpt/fått detta av den rättmätiga ägaren på rätt och riktigt sätt! Han kan med största säkerhet få ett nytt regbevis om han kan uppvisa kvitto eller annan handling som styrker överlåtandet.
Detta torde också gälla köpare nummer 2, eftersom han inte hade anledning att tro att någon oegentlighet förelåg samt att fordonet inte varit i bruk "under ansenlig tid".
Dessutom räknas 'bilen' som ringa värde.
Det tråkiga är ju att originaldokumenten blir "värdelösa".
jag hade överlåtit dokumenten till självkostnadspris - han har ju redan köpt hårdvaran...
(Så resonerar jag men jag e ju veteranbilstokig....)

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/03/02 :  10:54:36  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
jag hade överlåtit dokumenten till självkostnadspris - han har ju redan köpt hårdvaran...


Precis vad jag tycker!
Delarna såldes alltså aldrig som en bil utan bara som delar. ca 80% av bilen saknades. Det som fanns var motor (Ahhhh! Sidventil)och torpedvägg med instrument + lite sätesdelar och tank.

Jag vill självklart att bilen skall leva vidare, även om delarna sitter i en "ny" bil. Lite av själen lever ju vidare. I mina ögon så är den ändå en klenod!!! I ärlighetens namn så är ju egentligen en bil bara 100% orginal den dagen den rullar av bandet, sedan börjar bytet av delar..
Det han troligen tänker göra är ju vad jag i min enfald trodde att jag en gång skulle göra i livet. Men jag mötte QUAD & HiFiForum

Det var mer hans tonläge, inställning och det faktum att han inte ens erbjöd sig att ersätta mig för tio års registeravgift som fick mig att bli lite citron.

Helt apropå ingenting så kan man iallafall dra en lärdom från detta..... TÅLAMOD!

För tio år sedan så skakade min käresta mest på huvudet när jag låg ute i ladan och skruvade med Land Rovern.
Nu! kan man höra henne säga saker som: "En gammal Range Rover skulle vara jäkligt kul när barnen blir lite äldre"


M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/03/02 :  11:58:29  Show Profile Send poppen a Private Message
Har delarna sålts mot dit godkännande så är ju säljaren skadestråndsskyldig till dig.
Köparen kan ju nyregisrera bilen. Ifall du önskar skadestånd av säljren av din bil ska du inte skriva på något papper. När du skriver på dokumenten har du godkänt försäljningen. Ifall säljaren av ditt fordon sålt skrotet med ditt medgivande då kan du mycket väl skriapå pappren

Det handlar om din lust att processa om skadestånd det handlar om. saknar skrotet värde.

Skriv på. Dela försäljnings vinsten fifty fifty så slipper du bli osams med släktingen.

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/02 :  13:59:26  Show Profile Send Lovan a Private Message
Om nu säljare två inte står som ägare till bilen så har faktiskt inte den nuvarande ägaren köpt bilen på riktigt iomed att det itne har blivit något ägarbevisbyte. Iomed att säljare två sålt något som han egentligen itne äger(på ägarbeviset).
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/03/02 :  14:18:35  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Jo Mace! Jag fattar vad du menar - jag hade oxå blivit irriterad på hans inställning. Folk o folk...
Var tonen riktigt kaxig o snorkig hade jag kommunistat han på mer £ (det ska kosta att va dum eller snorkig).

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/03/02 :  14:45:26  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Gå nu inte på den lätte att du skriver under och skickar regbeviset till honom jag tycker gott att du tar betalt. För om det är nu så att denne man har köpt delarna som reservdelar och inget annat sen kvittar det om han har satt ihop den till en komplett bil. Även om bilens eventuella identitet är med så är han inte ägare av bilen utan det är du.

Fråga honom vad han skall ha för bilen om han nu inte vill betala .

Blir det bråk skrota bilen.

quote:
Rent rättsligt så är han per automatik ägare till fordonet och dess brukande eftersom han köpt/fått detta av den rättmätiga ägaren på rätt och riktigt sätt! Han kan med största säkerhet få ett nytt regbevis om han kan uppvisa kvitto eller annan handling som styrker överlåtandet.


Jag tror inte det, reglerna har stramts åt pga alla stölder av dyrare bilar och idag är det inte lika enkelt att bara visa upp ett köpekvitto man måste även inneha regbevis.


Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/02 :  15:06:21  Show Profile Send Lovan a Private Message
quote:
Blir det bråk skrota bilen .


LOL
Annars håller jag med Bubbel. Du ska äga bilen. Rapportera den stulen annars

Edited by - Lovan on 2007/03/02 15:07:21
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000