HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinylfunderingar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2002/11/25 :  22:21:08  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Hejsan.
Fick nog lite vinylspån i hjärnan efter besöket hos Ultimate vilket gjorde att jag släpade fram farsans gamla Technics SL-D21 igår. En del skivor har låtit bra andra riktigt dåligt. Oftast så låter det sämre ju längre in på skivan man kommer. Kan det va nått vinkelfel? Det som hörs mest är att röster är riktigt distade. Hur låter förresten en skiva som är sliten?

Om jag skulle ta och köpa en ny spelare är då en Pro-Ject Debut II med integrerad RIAA en bra start? Känns ju lite dumt att lägga ut mycket mer pengar än så då jag troligtvis inte kommer köpa några "nya" skivor utan bara lyssna på de gamla vi har.

/Ola

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/11/26 :  00:50:23  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Det är onekligen lätt att fastna för vinylen, man har väl vandrat samma väg själv .

Ja, disten beror förmodligen på ett vinkelfel. Det kan vara flera olika fel beroende lite på hur den distar och huruvida den distar lika i båda kanalerna o.s.v.

Jag bifogar en liten länk som du kanske kan ha hjälp av: http://www.audiophilia.com/features/cartridge_setup.htm

Om du är riktigt seriös så kan du gå in på min (vår?) site, som syns nedan, och be Seb (snällt dock) att göra en protractor baserad på din tonarm (om han kan fixa info om den). Har han tid och möjlighet så gör han det säkert

Ja, Pro-Ject Debut II med RIAAn är en ganska bra start för pengarna. Det enda andra vettiga man får för de pengarna är på begagnatmarknaden.

Moderator på http://www.vinylengine.com/

Edited by - Pipes on 2002/11/26 00:52:46
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2002/11/26 :  08:21:58  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Pipes: Vad är adressen till din (er?) site då? Och vad är en protractor?
Jag läste lite på länken du gav mig. Jag tror dock att det inte går att justera vinklar å sånt på Technicsen där hemma. Iaf. inte på pickupen då den sitter stelt på armen.

Jag har kollat runt lite på begagnat men det är svårt att veta vad som är bra och till vilket pris.

Angående disten så har jag för mig att det distar ungefär lika mycket i bägge kanalerna och mer ju längre in på skivan man kommer.

Vad kan man få begagnat om jag vill lägga ut max 3500:- ink. RIAA.
Nu har jag kört genom min Onkyo SR700E Surround reciever till min Thule-stärkare. Det funkar ju men det blir nog mycket bättre med en extern RIAA som jag kan koppla direkt till Thulen.
Go to Top of Page

ef
Starting Member

4 Posts

Posted - 2002/11/26 :  08:54:25  Show Profile Send ef a Private Message
Köpte nyligen en beg. thorens-spelare från tidigt 70-tal. Kostade runt 1000-lappen, fungerar väldigt bra. Rekomenderas!
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/11/26 :  15:34:13  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
www.nakedresource.com/vinylengine

En protractor är enkelt sagt som en mall vilken hjälper dig att ställa in rätt vinkel på pickupen.

Frågan är om inte disten i så fall egentligen är brum eller brus från motorn. Kan du se huruvida den är direktdriven eller inte?

Thorens/Rega/Pro-Ject/Dual spelare + Pro-Ject Phonobox/Nad PP1/Vincent PHO 111 RIAA-steg är väl vad som skulle bli aktuellt på begagnat marknaden, dock är det inte säkert att alla äldre spelare skulle låta bättre. Om du inte kan så mycket om de olika spelarna så är det nog enklast (och säkrast) att köpa nytt. Då kan du ju också be handlaren ställa in vinklar/tryck/avstånd m.m. åt dig.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2002/11/26 :  15:35:51  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Kan det här va nått?

http://www2.blocket.se/view/787914.htm

Det enda jag hittat på nätet om Vanguard är en Trigon Vanguard RIAA som kostade ca 3000:- ny.

Vet nån nått om Thorensspelaren?
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2002/11/26 :  15:39:36  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Technicsen jag har är direktdriven.

Vad menas egentligen med att spelaren är manuell, halvautometisk och helsutomatisk.

Vad är Technicsen? Den har en stoppknapp som lyfter PUn och drar tillbaka den. PUn går också tillbaka när skivan är slut. Den har docl inte gjort det på de senaste skivorna jag spelat utan fastnat i det innersta spåret. Ä rdet så en manuell spelare gör?
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/11/26 :  15:45:06  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Tifosi

Technicsen jag har är direktdriven.

Vad menas egentligen med att spelaren är manuell, halvautometisk och helsutomatisk.

halvautomatiska lyfter armen och drar tillbaka den när skivan är slut. helautomatiska brukar starta upp och föra ut armen till skivan själv + det halvaut klarar.

på en manuell får man göra allt jobb själv.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000