HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörförstärkare-funktionalitet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2002/11/25 :  22:11:35  Show Profile Send MrOhm a Private Message
Hur fungerar en rörförstärkare egentligen? Har sett att de kostar fläsk...riktigt fläskt faktiskt. Vad e det för komponenter som gör att det blir så dyra egentligen och hur bra är kvaliten jämfört med vanliga ring o järnkärne-förstärkare???? mkt mkt bättre???

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/25 :  23:12:26  Show Profile Send brumel a Private Message
Innan transistorer fanns. Fanns rör. Om du dissekerar nån gammal radiogrammofon hittar du rör. Radiorör.
Rör har inte så mycket med prisvärdhet, kvalite och hållbarhet att göra. Det finns mycket i hifivärlden som inte gör det.

Det är mer en nostalgisk entusiastgrej precis som gamla engelska sportbilar.
Personligen är jag progressiv. Jag är medveten om att utvecklingen har gått framåt sedan 50-talet. Numera används vakumrör. "Vacuum tube amplifier" som det heter på engelska.

När jag tänker på rör så tänker jag på ryska stridsplan från 70-talet.
Av någon anledning har ryssarna en förkärlek för rör.
De enda teoretiska fördelarna med rör är korta stigtider och att ingen motkoppling behövs. Det är vad jag läst mig till iaf. Men distorsionen kommer man inte undan.
Den stora nackdelen är att rör inte orkar driva en normal högtalare på samma sätt som en transistorer. Prova och spela Prodigy med en 8w triodförstärkare. Den klarar inte de extrema nivåerna i basen helt enkelt.

Det blir dyrt om rör ska kunna matcha trissor. Eller fetar, eller nuvistorer. Nu finns ju klass D förstärkaren med mycket bra effektivitet.

Och de bästa rören 300b entaktskopplade trioder i en kraftfull konfiguration. Oj oj då vill inte jag och min plånbok vara med längre.

Priset på enskilda rör som utgör den stora kostnaden på en rörbestyckad förstärkare beror nog på de små serierna och utsikten att få så många enheter sålda.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/26 :  01:56:09  Show Profile Send nin a Private Message
När jag tänker på rör så tänker jag på ryska stridsplan från 70-talet.
Av någon anledning har ryssarna en förkärlek för rör.
De enda teoretiska fördelarna med rör är korta stigtider och att ingen motkoppling behövs.

När det gäller rör i dom gamla stridsplanen så var det väl så att dom skulle palla med ett kärnvapen krig, något som vanliga transistorer skulle slås ut av dom elektromagnetiska störningarna. Eller?
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2002/11/26 :  09:42:38  Show Profile Send lenwac a Private Message
quote:
Originally posted by MrOhm

Hur fungerar en rörförstärkare egentligen? Har sett att de kostar fläsk...riktigt fläskt faktiskt. Vad e det för komponenter som gör att det blir så dyra egentligen och hur bra är kvaliten jämfört med vanliga ring o järnkärne-förstärkare???? mkt mkt bättre???

Kostar fläsk? Nja... det beror väl på vad du menar.
Visst riktigt exklusiva rörstärkare verkar kunna kosta hur mycket som helst, men det finns väl grushögar som inte är helt gratis dom heller?
För ett par tusingar går det att få fatt på rara rörförstärkare på begmarknaden, t.ex Edison.
Det tycker i alla fall jag är ett bra ingångssteg.

mvh lenwac

"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/11/26 :  13:16:09  Show Profile Send Per a Private Message
ja man får ju leta bland grushögarna för att få ngt som låter musikaliskt och dynamiskt. grushögarnas fördel är ju transistorernas storlek och pris. skall man ha lika mycket rör som det sitter transistorer i en grushög får man en väldigt stor förstärkare som också blir väldigt dyr, både i tillverkning och drift, samt väldigt varm. men de blir oftast väldigt fina oxå.

distortionen kan jag leva med. dynamiken klarar jag mig inte utan.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/11/26 :  14:19:49  Show Profile Send Nagra a Private Message
Hos Audio Research ligger det även mycket pengar på utveckling...

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/11/26 :  17:12:16  Show Profile Send EAR a Private Message
Du kan visst då få både styrka och kraft från rör som kan driva vad som helst men det kostar.Den effektstarkaste rörhäck som jag känner till är på 500watt.Vad som kostar i rörförstärkare är om du tex har monoblock är två trafos per block och en rörkostnad som är maffig.Högspänningskondingar med kvalite kostar.Dessutom slits rör och behöver bytas(dyrare underhållskostnad)I gengäld så förstärker det sämsta röret mer linjärt än den bästa transistorn.Man kan säga att det är två olika ljudfilosofier vs transistor eller rör och det är upp till var och en vad man gillar bäst.Jag håller mig till rören tills jag hittar en transistorstärkare som passar mig och det lär dröja
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/11/26 :  18:38:43  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by EAR

Du kan visst då få både styrka och kraft från rör som kan driva vad som helst men det kostar.Den effektstarkaste rörhäck som jag känner till är på 500watt.Vad som kostar i rörförstärkare är om du tex har monoblock är två trafos per block och en rörkostnad som är maffig.Högspänningskondingar med kvalite kostar.Dessutom slits rör och behöver bytas(dyrare underhållskostnad)I gengäld så förstärker det sämsta röret mer linjärt än den bästa transistorn.Man kan säga att det är två olika ljudfilosofier vs transistor eller rör och det är upp till var och en vad man gillar bäst.Jag håller mig till rören tills jag hittar en transistorstärkare som passar mig och det lär dröja
Mats

glöm inte vacuum tube logic. deras wotan monoslutsteg levererar 1250 watt. 24 pushpull 6550 tror jag. puh. det väger ca 115 kilo och vad det kostar vågar man inte tänka på. och den driver garanterat allt i högtalarväg till de ber om nåd.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000