HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Brum i rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/25 :  15:06:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har precis lött dit allt som ska lödas dit i ett GU50 SE-steg. Släpper på lite 230V nätspänning och noterar spänningar här och där - ser väl vettigt ut.
Ansluter så stärkaren till mitt försteg och släpper på musik - BRUM!!!!
Musiken går igenom men det brummar kraftigt men brummet avtar när jag ökar utsignalen från försteget. Men bara till en gräns, sedan kommer brummet tillbaka tillsammans med "motorboat".
Det låter som en god idé att trippelkolla alla jord/skärmanslutningar speciellt som jag upplever lite av samma problem med mitt 50CA10-steg. Fast det steget har pot på ingången och när den vrids upp max kommer bruset.
En fundering jag har, är om jag har för mycket förstärkning.

GU50:http://www.pastisch.se/tubes/images/k_ec52_gu50_Amp.pdf
PRE:http://www.pastisch.se/tubes/images/O6Aschematic.pdf
50CA10http://www.pastisch.se/faktiskt/50ca10.gif

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/26 :  12:43:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Avbrummade förstärkaren genom att slänga in en pot på ingången och köra direkt från CDn. Försteget är en bov i dramat, säkert en del jord/skärmproblem - bakläxa!

Dock har jag ett problem med raspigt ljud när jag vrider upp volymen. Byte av trfo ger ingen nämvärd ändring av detta och jag undrar om förstärkaren är helt åt fanders fel justerad:
B+ är 365V, Rk=1,2kohm och Uk=45V, alltså Ia=37mA. Låter förskräckligt lite för ett sådant biff-rör. Kollar andra varianter och ser Ia=80 ... 90mA.
Go to Top of Page

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2007/02/27 :  12:33:43  Show Profile Send dadygee a Private Message
Vända på nätkabelns fas har hjälpt mig ett par ggr när det brummade i min rörförstärkare.
Konstigt nog så brummade det mer om den satt i jordat uttag.

"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/27 :  13:15:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag hörde att har man sina apparater anslutna till jordat uttag ska bara en av apparaterna vara jordad.
Nu är det nog inte jordproblem. Jag satte dit gridstoppers på utgångsrören, minskade katodmotstånden men ska gå tillbaka till original och titta över en del annat ...


Tillägger:
Jeg ser fejlet .....

Edited by - soundbrigade on 2007/02/27 13:48:29
Go to Top of Page

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2007/02/27 :  14:14:45  Show Profile Send dadygee a Private Message
det är näsan roligare att hitta felet än att det blir rätt från början :-D vi människor behöver motionera våra hjärnor.

"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/27 :  14:29:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Fast det här .... det var nog det första som löddes in för x månader sedan.
Min kommentar till mig själv "Du ska inte ha någon tårta ...".

Men nu spelas det - låter biffigt. Får fylla i min gamla Bygg-tråd i bildforumet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000