HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tips/råd ang björkplywood 25mm + sågservice
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Florian.Daniel
Starting Member

42 Posts

Posted - 2007/02/25 :  10:25:01  Show Profile Send Florian.Daniel a Private Message
Hej alla,

Kan snälla nån ge mig lite råd/tips ang björkplywood skivor 25mm tjocka:

1) Vad kan man få tag på sånt i Gbg trakten, gärna bra o. billigt ?

2) Sågservice för sådana: Den DIY högtalare jag tänker på kräver lite precisionsnickeri jag har inte rätt verktyg/snickerifärdighet för -- typp hål med profilerad kant osv. Nån bra rekommendation för en bra&billigt snickeri som kan fixa detta (återigen, Gbg område) ?

Det ser ut så att Beijer har sågservice men tyvärr har dem inte rätta sorts skivor...

Tackar i förväg,

Florian


Knappast att bildreportage, så jag flyttar den till Teknik och DIY,.
/Z

Mitt nuvarande system: http://picasaweb.google.com/florian.otel/StereoRoom

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/02/25 :  10:55:28  Show Profile Send Kmj a Private Message
Angereds byggvaror är visst en del av Woody och de brukar ju vara duktiga på att skaffa fram önskvärt material samt stå för kapning. Själva håltagningen tror jag inte att de gör men med en överhandsfräs från classe ellef biltema och lite spillbitar att öva på så ska det inte utgöra några problem.

http://www.angeredbyggvaror.se/

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/02/25 :  15:14:36  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Kolla också ABI Trä i Frölunda. Dom har lite specialvirke och jag har inte haft problem med deras sågning.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Florian.Daniel
Starting Member

42 Posts

Posted - 2007/02/25 :  17:59:55  Show Profile Send Florian.Daniel a Private Message
Kannoners !! Under dagen kollade jag runt och hittade passande skivor (dock MDF, inte plywood) på Bauhaus. 2440x1220x25 mm för 419 spenn.

I värsta fall den blir en "övningskiva" (jag kan tänka mig att försöka "övningsnickra" lite först)

Återigen, man tackar och bugar för alla tips och råd,

Florian

P.S. Det var såklart fel forum, sorry. Den är inte bildreportage -- inte än i alla fall :)

Mitt nuvarande system: http://picasaweb.google.com/florian.otel/StereoRoom
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/02/25 :  18:29:20  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
typp hål med profilerad kant osv

Detta tolkar jag som att du vill ha ett hål nersänkt så att elementet ligger kant-i-kant med fronten och om det är så så är det faktiskt väldigt lätt.
Du monterar fräsen på en bit tunn masonit eller vad du nu har tillgängligt och beroende på elementdiameter så sätter du en skruv eller liknande där du tror centrum ska vara. T.ex. 85mm från ytterkanten av frässtålet för en 6,5"are (170mm). Denna skruv sätter du sedan på provbiten, startar fräsen och för den i en cirkel så du får den försänkningen du önskar. Det kan bli lite mekande innan du får till rätt avstånd men när det är gjort så är det bara att köra så det ryker.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Florian.Daniel
Starting Member

42 Posts

Posted - 2007/02/26 :  10:25:39  Show Profile Send Florian.Daniel a Private Message
Kmj,

Tack för tipset. Jag kommer att prova, men det finns två problem med det:

1) Det är 25 mm björkplywood (eller i värsta fall MDF). Jag har inte så mkt erfarenhet med dem men dem känns inte dem lättaste/trevligaste att snickra i.

1) V-not fräs i olika vinklar: Nersänkingen är i två olika vinklar:För midrangen den är i aprox 25 grader vinkel -- 15 mm djup, 7 mm bred (dvs "inåt" i skivan) -- och för woofern den är i aprox 45 grader vinkel -- 12 mm djup 13 mm inåt. Jag skulle först köra med en V-not fräs (för få ett V-format spår med rätt vinkel och djup) och därefter köra runt med en spiralfräs (med utsidan exakt mitt på spåret) för att kapa av själva hålet.

Problemet är att V-not fräs jag har sett är i 60 graders vinkel. Jag är inte säker om det går att få "vanliga" kant/fasfräs i dem dimmensionerna samt om det går att sätta spår i björkplywood på samma sätt som med en V-not fräs.

Återigen, jag är jättetacksam för råd och tips om det går att fixa deta på ett enklare sätt.


P.S. Både midrange och woofer är 12 tummare dvs hål som är 270 resp 280mm på insidan.

Mitt nuvarande system: http://picasaweb.google.com/florian.otel/StereoRoom

Edited by - Florian.Daniel on 2007/02/28 09:36:40
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000