HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur bra är EBP som urvalsparameter för woofer val?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/01/03 :  15:52:24  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Ja, hur viktig är denna parameter (Fs/Qes) för att sålla bland tänkbara subwoofer element? De jag just nu kollar på ligger på allt mellan 38 till 103. De under 50 skall ju passa bra till slutna boxar vilket är vad jag strävar efter, men gränslandet, hur kinkigt är det mellan t.ex. en på 45, en på 50 och en på 55? Eller är EBP bara att glömma?

J. Ullberg

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/03 :  16:07:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är en fråga om hur pass nogran du är!

Det är alltid enklare att använda en siffra för att göra sitt val på (alla digitalkameror med 4M pixlar är bättre än de med 3M pixlar). Så är även fallet med högtalarkonstruktion - det är enklare att förenkla, helt enkelt.

För att försöka råda dig i detta fall skulle jag råda dig att göra det lätt för dig - ignorera dom basar som ligger i gränslandet!

Fördel: då slipper du vara tveksam.

Skall man gå lite mer på djupet så kommer t.ex. Qts öka några hundradelar om du lägger till seriespolar som (passiv) delning, vilket kan göra att ett "gråzonselement" tippar över och blir ett mer renodlat element för exempelvis sluten låda.
Vidare kan vissa rum och vissa förstärkare funka bättre och sämre med vissa baskonstruktioner. Vad som funkar för dig i ditt rum med din förstärkare - ja det är inte helt lätt att utreda, men det går (rätt bra). Det kan ju vara så "tokigt" att ett gråzonselement är det som passar dig, ditt rum och din förstärkare bäst.

Det är viktigt att hålla reda på vad som är detaljer och vad som är helhet och kopplingen däremellan.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/01/03 :  23:24:15  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Tack för det EngelholmAudio.

Jag är väl mellan varven noggrann "in absurdum". I detta fall tänkt jag mig bara använda EBP för en grovsollning och det gick hyfsat tror jag, men det är få överkomliga element som jag har lyckats vaska fram.

Hur skulle du definiera gränslandet, unvik alla över xxxx EBP? Alla över 50, räcker det för nu, eller kan även typ 45 räknas till gränslandet? Man vill ju börja urvalet någonstans, jag började med Fs 25 och lägre, inga poly-koner, inga textil- eller skum-surrounds, Vas under eller runt 150, ett pris under 250 USD/styck och nu då EBP.

Synpunkter och förslag på hur gå vidare? Självklart tänker jag ju köra igenom utvalda element i något program för att se om det kan ge något, men det vill jag ju inte behöva göra för varje kandidat som har hyfsat lågt Fs, då jag inte är kunnig nog att grovsortera själv.

Tanken är att dela aktivt då jag kommer så långt.

Vad gäller rummet har jag ingen aning, vet inte ens om det blir samma rum när jag är klar med basarna som jag idag har till förfogande.

PS. Lägger till en fråga. Vad är Fo för en parameter, fick den från en tillverkare. (En parameter som används av LinearX.)

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2007/01/04 00:24:40
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/04 :  09:22:47  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vassego - glad att kunna hjälpa till.

Fo skulle kunna vara resonansfrekvensen. Vad har den för värde? Mellan 20 och 100 hz eller?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/01/06 :  01:31:26  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det var 23, någonting.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/02/28 :  13:21:16  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Går det att ta upp ämnet igen och be om en definition på vilka värden gränslandet omfattar vad gäller element för slutna system?

TC-Sounds har nämligen kommit ut med nya versioner och även nya linjer, och de verkar fira med att kapa priserna, ganska rejält i vissa fall, men nästan alla EBP-värden har förändrat sig till det sämre.

Aktuella EBP-värden för alla element jag funderar på ligger nu mellan 43 och 52.

Kan någon vänligt sinnad person redogöra för hur ni själva skulle gå till väga för att sålla ut de element som skulle bli aktuella för (simulering innan) inköp?

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000